• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 شهریور 1400
کد مطلب : 138672
+
-

سوله‌های‌مدیریت بحران در خدمت واکسیناسیون

شهرداری تهران در کنار ایجاد 4 مرکز بزرگ واکسیناسیون30 سوله مدیریت بحران را نیز به این کار اختصاص داده است

گزارش
سوله‌های‌مدیریت بحران در خدمت واکسیناسیون


محمد سرابی ـ خبر‌نگار

 تعداد جان‌باختگان کرونا در مدت یک‌ماه از 210 نفر به 709 نفر رسیده؛ آن‌هم در شرایطی که واکسیناسیون انجام می‌شود، رفت‌وآمد بین شهر‌ها محدود شده است و از شهروندان خواسته می‌شود که در فضای عمومی ماسک بزنند. کرونا به‌شدت در حال افزایش است و نزدیک 40درصد آمار کل کشته‌شدگان این بیماری، از پایتخت هستند.
شهرداری که از ابتدای شیوع کرونا در اسفند1399 امکانات خود را برای مبارزه با این بیماری اختصاص داده بود، اکنون هم آماده در اختیارگذاشتن سوله‌های مدیریت بحران برای واکسیناسیون است، این کار می‌تواند مانعی برای گسترش بیشتر بیماری‌ و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون‌شود. در شهر تهران، نزدیک به 60مرکز مدیریت بحران را می‌توان به این کار اختصاص داد و برخی از ساختمان‌ها و مراکز دیگر متعلق به شهرداری هم قابل تبدیل‌شدن به مرکز واکسیناسیون هستند، البته در حال حاضر 30 سوله مدیریت بحران شهرداری به مراکز واکسیناسیون بدل شده و خود شهرداری هم از طریق شرکت شهر سالم 4 مرکز بزرگ برای واکسیناسیون راه اندازی کرده است.
در این بین، علیرضا جاوید، سرپرست شهرداری تهران، اعلام کرده است آمادگی لازم برای به‌کارگیری امکانات موجود شهرداری برای تسریع در روند واکسیناسیون شهروندان وجود دارد. در همین راستا، خبر می‌رسد که رایزنی‌های لازم با وزارت بهداشت از یکسو و ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی دیگر، برای آنکه سالن نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو در محله گیشا نیز به واکسیناسیون اختصاص پیدا کند، در حال انجام است.
سرپرست شهرداری تهران همچنین بر بهره‌گیری از پایگاه‌های مدیریت بحران محله‌های شهر برای اختصاص به واکسیناسیون و حتی استفاده از آنها به‌عنوان نقاهتگاه‌های بیماران کرونایی تأکید دارد. برای چنین هدفی لازم است وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی، هرچه سریع‌تر بررسی‌های خود را انجام دهد و سپس شهرداری با همکاری 100نیروی داوطلب، وارد عمل شود.
معاون امور مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز در یک نشست خبری به این مسئله اشاره کرد و گفت: «مداخله در امور بهداشت و درمان یکی از بندهای اساسنامه شهرداری به‌حساب می‌آید. به همین دلیل، شهرداری از روزهای ابتدایی شیوع کرونا، در خط مقدم مبارزه با آن قرار گرفت و تاکنون در کنار تمامی مجموعه‌ها، بهشت‌زهرا و شهرسالم به ارائه خدماتی ویژه پرداخته‌اند». عبدالحمید امامی همچنین اعلام کرد که قرار است مسیر ویژه‌ای برای مبتلایان به بیماری‌های عفونی در غسالخانه بهشت زهرا ایجاد شود.
او با بیان اینکه برای تحقق موضوع واکسینه‌شدن کارکنان شهرداری، از هیچ تلاشی دریغ نشده است، افزود: «برای رسیدن به این هدف با معاونان وزارت بهداشت و درمان مذاکره کردیم که کل خانواده شهرداری و بانک شهر واکسینه شوند. حتی ۳۵۰میلیارد تومان وثیقه تامین کردیم که به وزارت بهداشت داده و بعد از واکسیناسیون وثیقه‌ها پس گرفته شود». امامی می‌افزاید: «از طرف دیگر قرار شد با مذاکره شرکت سرمایه‌گذاری شهر و شرکت شهر سالم، واکسن «اسپوتنیک» روسی را برای کارکنان شهرداری تهران خریداری کنند و به‌منظور تامین مالی، مازاد واکسن‌ها فروخته شود. همه این مسیرها طی شد اما در آخرین لحظات سیاست‌های کلان وزارت بهداشت این مذاکره و قرار را لغو کرد».

واکسیناسیون کارکنان و شهروندان
مرکز واکسیناسیون بعثت در جنوب تهران امکانات تزریق واکسن به گروه بزرگی از کارکنان و بازنشستگان شهرداری را دارد اما به این شرط که در زمان تعیین‌شده به این ساختمان مراجعه کنند. برای هر منطقه 75نفر ظرفیت مشخص شده است که از ساعات اول صبح شروع می‌شود و تا 12ظهر ادامه دارد. ساعت 9صبح، وقتی کارکنان چند منطقه با هم به این ساختمان می‌آیند صف‌های طولانی تشکیل می‌شود. دوساعت بعد که همه پذیرش شده‌اند، ورودی‌ها خالی می‌شود تا عصر که کارکنان شرکت‌های مختلف شهرداری مانند شهربان و برخی میادین میوه و تره‌بار به اینجا بیایند. وضعیت درون مرکز واکسیناسیون عادی است و فاصله اجتماعی با قراردادن صندلی‌ها رعایت می‌شود در مرکز واکسیناسیون بعثت واکسیناسیون خانواده‌های کارکنان شهرداری، اصناف و عموم شهروندان انجام می‌شود‌ طبق برنامه‌ریزی‌ها تا یک‌ماه دیگر واکسیناسیون تمام کارکنان شهرداری به پایان خواهد رسید. در این مدت مراکز واکسیناسیون شهرداری، به‌تدریج سهم شهروندان را هم در برنامه‌های خود افزایش خواهند داد. نخستین گروهی از کارکنان شهرداری که واکسن دریافت کردند کارکنان بهشت‌زهرا در اسفند سال1399 بودند که همزمان با کارکنان بیمارستان‌های دولتی کشور واکسینه شدند. پس از آنها کارکنان شهر سالم که در بخش درمانی کار می‌کردند و بعد از آن کارگران خدمات شهری در بخش پسماند عفونی و بعد کارکنان سامانه حمل‌ونقل شهری واکسن زدند و اکنون نوبت به شرکت‌ها و عموم کارکنان شهرداری رسیده است.

جلوگیری از مرگ 8نفر در هر روز
مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری به افزایش تعداد ایستگاه‌های واکسیناسیون شهرداری اشاره کرد و گفت: «در هفته گذشته ایستگاه دوم واکسیناسیون شهرداری نیز ایجاد شد و نتیجه‌ این شده که تاکنون بیش از ۱۳هزار نفر از کارکنان شهرداری تهران واکسینه شوند. براساس گفته‌های کارشناس ارشد وزارت بهداشت با واکسیناسیون 3000 تا 3500نفر از طریق شهرداری، روزانه از مرگ 8نفر جلوگیری می‌شود». حمیدرضا چوبینه افزود: «شهرداری هم‌اکنون چند مرکز بزرگ واکسیناسیون راه‌اندازی کرده که یکی از آنها در پایگاه مدیریت بحران بوستان بعثت و دیگری در ساختمان شماره2 شورای شهر تهران قرار دارد. در مرکز بعثت، 20جایگاه تزریق واکسن تعبیه شده و روزانه دست‌کم 2500دوز واکسن تزریق می‌شود. در دیگر مرکز نیز روزانه بین 500 تا 600نفر واکسینه می‌شوند». او در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: «شهرداری امکانات سخت‌افزاری را در اختیار امر واکسیناسیون می‌گذارد اما وزارت بهداشت باید این آمادگی را داشته باشد که بتواند این‌‌ مراکز را تجهیز و نیروی انسانی لازم برای آنها را فراهم کند. در این زمینه وزارت بهداشت معمولا از طریق همکاری با سازمان‌‌هایی مانند بسیج، هلال احمر و حتی مراکز خصوصی کمک می‌گیرد».
چوبینه با تأکید بر اینکه در مقابله با کرونا تا‌کنون هرجا که امکان داشته است از همه توان خود کمک گرفته‌ایم، گفت: «قبلا هم صحبت شده بود که از سوله‌های شهرداری به‌عنوان نقاهتگاه و محلی برای گذراندن دوران درمان بعد از بیماری استفاده شود. اکنون هم آماده همکاری با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مستقر در تهران برای واکسیناسیون هستیم». شهرداری می‌تواند سوله‌های مدیریت بحران را به واکسیناسیون اختصاص دهد. اما شهرداری چند سوله بحران یا مرکز مدیریت بحران در اختیار دارد؟ رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این‌باره گفت: «ما چندین بار اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم سوله‌های مدیریت بحران را به واکسیناسیون اختصاص دهیم. الان هم در 30پایگاه مدیریت بحران کار واکسیناسیون در حال انجام است و حداقل می‌توان 30پایگاه دیگر را هم به آن‌ اضافه کرد».
رضا کرمی محمدی افزود: «درصورت درخواست، طی حدود 2روز این پایگاه‌ها آماده تحویل به ستاد ملی کرونا و ارگان‌های مسئول برای انجام واکسیناسیون خواهد شد و آماده‌سازی‌ آنها زمان زیادی طول نمی‌کشد». او با تأکید بر اینکه از ابتدای شروع بیماری کرونا، مراکز مدیریت بحران آماده فعالیت برای مقابله با این بیماری بودند، اظهار کرد: «در تهران حدود 100سوله بحران وجود دارد که 22عدد آنها پایگاه ویژه محسوب می‌شوند و امکان واگذاری آنها کمتر است اما بقیه سوله‌های بحران از ابتدای کرونا قابل واگذاری برای واکسیناسیون هستند». 
این سوله‌ها در تمام سطح شهر و میان محله‌های مختلف پراکنده هستند. بحران کرونا به نقطه اوج موج پنجم رسیده است و نزدیک به 300نفر روزانه در تهران جان خود را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست می‌دهند. امکانات تزریق واکسن وجود دارد و درصورت تامین واکسن می‌توان با این شرایط مرگبار مقابله کرد. 

 مکث
مبارزه مدافعان سلامت با هیولای هشت‌سر کرونا


نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تقدیر از جامعه پزشکی و زحمات مدافعان سلامت گفت: «در شرایط کنونی شاهد جانفشانی‎های جامعه سلامت کشور برای مبارزه با هیولای هشت‎سر کرونا هستیم. مدافعان سلامتی که سینه سپر کرده و خود را به دریای خطر زده‌اند تا جان مردم را نجات دهند و بسیاری هم در این مسیر جانشان را فدا کرده‌اند که حقیقتا این شهدا ستاره‎های درخشان آسمان ارزش‎های انقلاب اسلامی هستند؛ جامعه فداکار و ایثارگری که هم در دفاع‌مقدس نقش‎آفرینی کردند و هم در این امتحان بزرگ الهی سربلند بیرون آمدند». پرویز سروری به کاستی‌های موجود در مسیر خدمت‌رسانی به مردم هم اشاره و عنوان کرد: «واقعیت این است که تلاش‎های زیادی در بحران کرونا شده است اما باید پذیرفت دچار کاستی‌هایی هستیم. به‌عنوان نمونه صف‌های طولانی واکسن که زیبنده ملت نیست و امیدواریم در دوره مدیریت جدید شهری نخستین اقدام اولویت‌دادن به این موضوع باشد و با یک هم‌افزایی گسترده، شاهد اقدامات مؤثرتری نسبت به گذشته در پیشگیری و درمان بیماری کرونا باشیم.»

سرپرست شهرداری تهران عنوان‌کرد
همکاری با ستاد ملی کرونا بدون هیچ حد و مرزی

مجموعه مدیریت شهری با موافقت اعضای شورای شهر بدون هیچ حد و مرزی با ستاد ملی کرونا همکاری دارد. سرپرست شهرداری تهران این جمله را در مراسم راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون تجمیعی شهدای مالک اشتر (فرهنگسرای خاوران) گفت و ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که برای سلامتی مردم زحمت می‌کشند، عنوان کرد: «این افراد اکنون پس از گذشت یک‌سال‌و‌نیم، دیگر مدافع سلامت نیستند، بلکه مجاهدان سلامت هستند.» علیرضا جاوید همچنین با تشکر از فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و فرمانده سپاه تأکید کرد که سپاه و شهرداری در بسیاری از فعالیت‌ها و همچنین در اختیار قرار‌دادن زیرساخت‌ها همکاری داشته‌اند و هرکس فارغ از لباس و جایگاه به مردم خدمت کند، مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. او با بیان اینکه برای واکسیناسیون کارکنان شهرداری 4مرکز راه‌اندازی شده است، به ظرفیت مرکز واکسیناسیون خاوران هم اشاره و عنوان کرد: «زمینه واکسیناسیون روزانه بیش از ۶ هزار نفر در فرهنگسرای خاوران فراهم شده ‌و از روزهای اول به ستاد کرونای تهران اعلام شد که مجموعه مدیریت شهری با موافقت اعضای شورای شهر هیچ محدودیتی برای حمایت از ستاد کرونا‌ استان تهران وجود ندارد و همه امکانات و ظرفیت‌های شهرداری در خدمت این ستاد است و فرمانده این ستاد هر تصمیمی بگیرد، کمک خواهیم کرد.» به‌گفته سرپرست شهرداری تهران، بعد از واکسیناسیون کارکنان شهرداری تهران، خانواده کارکنان در پوشش طرح واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید