• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138269
+
-

موافقت مجلس با شهرداری زاکانی

گزارش
موافقت مجلس با شهرداری زاکانی


حضور علیرضا زاکانی در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده مردم قم روز گذشته به پایان رسید و نمایندگان با استعفای او برای حضور در شهرداری تهران موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی دیروز، با ۱۴۸رأی موافق، ۹۹ رأی مخالف و ۱۶رأی ممتنع از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در جلسه، با تقاضای استعفای علیرضا زاکانی اعلام موافقت کردند.
علیرضا زاکانی در جلسه ۱۷ مرداد شورای شهر تهران با ۱۸ رأی از ۲۱رأی اعضای این شورا رسما به‌عنوان شهردار تهران معرفی شده بود.  وی همزمان با نمایندگی مردم قم در بهارستان با حکم رئیس مجلس، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم را نیز بر عهده داشت.  بررسی تقاضای استعفای زاکانی از نمایندگی قم نخستین و تنها دستور کار نشست دیروز بهارستان بود که با نطق 30دقیقه‌ای او آغاز شد. 
علیرضا زاکانی روز گذشته در نطقش ضمن تأکید بر حفظ ارتباط خود با مردم قم تصریح کرد: گرچه امروز به ضرورت جابه‌جایی سنگر جهاد، از نمایندگی مردم قم استعفا می‌دهم و از این بابت شرمنده همه این عزیزان به‌ویژه مراجع عظام تقلید و علما هستم، اما به لطف الهی و مدد حضرت فاطمه معصومه(س) ارتباطم را با متن مردم قم ، طلاب، علما، فضلا و مراجع عظام تقلید حفظ خواهم کرد تا این مسیر فیض را برای خود نگه دارم. لذا دفتر کنونی‌ام در قم تعطیل نخواهد شد و درصورت حضور در جلسات هیأت دولت، به‌عنوان عضوی کوچک، مطالبات و نیازهای اساسی مردم عزیز، بصیر،  صبور و قدرشناس قم را با مشورت 2 نماینده عزیز و 2 خادم دیگر آستان اهل‌البیت (علیهم‌السلام) دنبال خواهم کرد. زاکانی در ادامه به عرف بودن جابه‌جایی افراد از مجلس به دیگر نهادها اشاره کرد و افزود: خدمات متقابل مجلس و مجموعه‌های اجرایی طی همه سال‌های گذشته یک عرف پذیرفته شده و موفق بوده است. هرگاه ضرورتی ایجاب کرده بزرگانی چون مقام معظم رهبری از نمایندگی مجلس به ریاست‌جمهوری رفته‌اند. همچنین مجلس شورای اسلامی تاکنون ده‌ها وزیر موفق به دولت‌های مختلف هدیه کرده و ان‌شاءالله تقدیم خواهد کرد.
زاکانی ادامه داد: خدا را شاهد می‌گیرم که در تمام سال‌های عمرم جز برای رفتن به جبهه و دفاع از خاک کشور،  ناموس و دین مردم و حضور در عرصه‌های مختلف سخت مورد نیاز انقلاب اسلامی، شخصا داوطلب هیچ کاری نشده‌ام و برای رسیدن به هیچ جایگاهی پا پیش نگذاشته‌ام و حتی بارها از پذیرش مسئولیت به‌دلیل وجود افراد بهتر استنکاف کرده‌ام.
شهردار منتخب تهران در ادامه با اشاره به هماهنگی با روسای دو قوه مققنه و مجریه برای پذیرفتن سمت شهرداری تهران، گفت: ابتدا به‌دلیل ضرورت هماهنگی با روسای قوا و به خدمت گرفتن توان مجموعه‌های کشور برای حل مشکلات تهران، به دیدار آقایان دکتر قالیباف و آیت‌الله رئیسی رفتم. جناب آقای قالیباف ابتدا خیرخواهی کرده و پیشنهادات دیگری ازجمله تأکید بر حضور در کابینه و کمک به دولت را داشتند اما نهایتا بیان کردند که اگر انتخاب شدم از هیچ کمکی برای ارائه خدمت در شهر تهران دریغ نخواهند کرد.
وی ادامه داد: جناب آقای رئیسی نیز ضمن اظهار محبت و بیان ترجیح اولیه خود برای حضور اینجانب در کابینه و کمک به دولت، گفتند با اطلاع از مطرح شدن برای شهرداری تهران آنجا را مهم می‌دانند و چندین بار تأکید کردند صد درصد در پیشبرد خدمت‌رسانی کمک خواهند کرد؛ علاوه براینکه با تأکید برحضور اینجانب به‌عنوان شهردار تهران در کابینه درصورت انتخابم، بیان ویژه‌ای برای کمک به پایتخت نظام اسلامی داشتند که از ایشان هم به واسطه همه محبت‌هایشان متشکرم. بنده نیز قول دادم با همه وجود تلاش کنم بار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم.  به‌دنبال نطق زاکانی 6نماینده به قید قرعه در مخالفت با او سخنرانی کردند و سپس مجلس وارد رأی‌گیری شد و در نهایت نمایندگان با 148رأی موافق استعفای زاکانی برای حضور در شهرداری پایتخت را پذیرفتند.
پس از موافقت مجلس با استعفای زاکانی، آخرین مرحله قطعی‌شدن حکم شهرداری او تأییدیه وزارت کشور بر انتخاب شورای شهر است که براساس روند معمول و مرسومش حداکثر 15روز زمان خواهد برد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید