• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138260
+
-

نگاهی به سمت و سوی اجرایی کابینه پیشنهادی رئیسی


  اگر کابینه حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق با نام کارگزاران دولت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شناخته می‌شد، سیدابراهیم رئیسی نیز طیف وسیعی از دولتمردان محمود احمدی‌نژاد را به کابینه دعوت کرده است. چهره‌های زیادی در دولت احمد‌ی‌نژاد جزو مقامات ارشد نظام و بدنه مدیریتی ارشد کشور شدند و پس از یک دوره جدایی 8ساله بار دیگر به پاستور دعوت شده‌اند.
 از 19وزیر پیشنهادی دولت سیدابراهیم رئیسی به مجلس، 11گزینه -نزدیک به 60درصد از جمع وزرای پیشنهادی- سابقه مدیریتی مؤثر در دولت‌های گذشته ‌ دارند؛ وزارت، معاون وزیر، قائم‌مقامی و مدیرکلی سوابق آنها در دولت‌های ‌پیشین بوده است.  
شماری از آنان به نهادهای حاکمیتی غیردولتی همچون قوه قضاییه وارد شدند و اکنون در آستانه بازگشت به دولت هستند. برخلاف انتظار کمترین سهم همراهان رئیسی در دوره ریاست سابق او بر قوه قضاییه و تولیت گذشته آستان قدس رضوی به کابینه اختصاص داده شده است. 
حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تنها مدیر دوره همکاری و مسئولیت رئیسی در آستان قدس رضوی است که به مجلس معرفی شده است. اسماعیل خطیب و امین‌ حسین رحیمی نیز با سوابق شناخته شده قضایی به نهاد ریاست‌جمهوری خواهند آمد؛ اگر از مجلس رأی اعتماد بگیرند.
  از سردار احمد وحیدی، سردار رستم قاسمی و علی‌اکبر محرابیان وزرای دفاع، نفت و صنعت دولت‌های پیشین برای تصدی مسئولیت وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و نیروی دولت سیدابراهیم رئیسی دعوت به‌کار شده است.
5معاون وزیر دولت‌های مهرورز نیز به وزرای پیشنهادی رئیسی برای کابینه‌اش ارتقا پیدا کرده‌اند.  
حمید سجادی، معاون امور ورزشی سازمان سابق تربیت بدنی در فاصله سال‌های 1388تا 1390و ریاست علی سعیدلو بر این سازمان بود. پس از جایگزینی و تشکیل وزارت ورزش و جوانان ‌ رئیس‌جمهور پیشین سجادی را به‌عنوان نخستین وزیر پیشنهادی این وزارتخانه تازه تاسیس به مجلس معرفی کرد. سجادی از مجلس رأی اعتماد نگرفت ولی معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در دوره وزارت محمد عباسی نخستین وزیر ورزش و جوانان شد. جواد اوجی گزینه پیشنهادی وزارت نفت دولت رئیسی نیز در گذشته معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بود. او با پایان دولت دهم مدیرعامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های نهادهای حاکمیتی غیردولتی زیرنظر بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی شد و اکنون بار دیگر در آستانه همکاری با دولت قرار گرفته است.
حسین امیرعبداللهیان دیپلمات شناخته شده نیز در دولت نهم سفیر ایران در بحرین بود و در دولت دهم به مدیرکلی خلیج‌فارس وزارت خارجه رسید.
 امیرعبداللهیان از سال 1390نیز معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بود. او در دوره وزارت محمدجواد ظریف نیز تا زمان تجدید ساختار این وزارتخانه در همان معاونت فعالیت می‌کرد.
در بهداشت و درمان نیز یکی از مدیران دولت‌های پیشین برای حضور در دولت رئیسی دعوت به‌کار شده است. بهرام عین‌اللهی در دوران وزارت محمدحسن طریقت‌منفرد بر وزرات بهداشت در سمت معاونت آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی منصوب شده بود.  
رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشنهادی صمت پیش از آنکه به‌عنوان قائم‌مقام دوره تولیت سیدابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی شناخته شود، در دوره‌های گذشته‌به‌عنوان یکی از مدیران ارشد وزارت صنعت معرفی شده بود. او در فاصله سال‌های 1389تا 1391در معاونت‌های مختلف وزارت صنایع وقت و صمت و سخنگویی این وزارتخانه تا قبل از دولت روحانی ایفای مسئولیت کرده بود.
محمدعلی زلفی‌گل‌در ابتدای دولت نهم، با حکم پرویز داوودی به‌عنوان قائم‌مقام معاون اول رئیس‌جمهور در بنیاد نخبگان منصوب شده بود. بعد از مدتی رئیس دانشگاه همدان شد.  
محمدمهدی اسماعیلی که به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است پیش از این معاون فرهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک بود و در کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد عضویت داشت. او بعدها با این شناخت قبلی به‌عنوان مشاور رئیسی در آستان قدس رضوی و قوه قضاییه فعالیت می‌‌کرد.
عیسی‌ زارع‌ پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات در سال ۸۹ به‌عنوان مدیر نمونه در سازمان وزارت فرهنگ انتخاب شد و در زمان مسئولیت او برای نخستین‌ بار بحث ساماندهی رسانه‌های دیجیتال در کشور اعم از نرم‌افزارها، بازی‌ها و سایت‌های اینترنتی مطرح شد. زارع‌پور در سمت‌های دیگری نیز در دولت‌های ‌پیشین فعالیت کرد. او بعدها رئیس مرکز آمار قوه قضاییه شد.
احسان خاندوزی و جواد ساداتی‌نژاد نمایندگان مجلس یازدهم و وزرای پیشنهادی اقتصاد و جهادکشاورزی به همراه امیر سرتیپ محمدرضا قرایی‌آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع، حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی کار و عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی 5چهره باقیمانده‌ای هستند که خارج از چارچوب‌های سوابق همکاری با دولت‌های پیشین برای دولت بعدی دعوت به‌کار شده‌اند.  عبدالملکی یکی از مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) و ضرغامی با سابقه ریاست 10ساله‌اش در صداوسیما برای وزارت پیشنهاد شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید