• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138265
+
-

آغاز روند رسیدگی به صلاحیت وزرا در بهارستان

وزرای پیشنهادی با حضور در کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌هایشان برای سکانداری وزارتخانه‌ها را تشریح می‌کنند

بهارستان
آغاز روند رسیدگی به صلاحیت وزرا در بهارستان


 رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس آغاز شده است. به‌گفته سخنگوی هیأت رئیسه، از دیروز تا آخر هفته وزرای پیشنهادی در 270جلسه کمیسیون‌ها شرکت می‌کنند و برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند. براساس آیین‌نامه‌ داخلی، مجلس پس از اعلام وصول نامه وزرای پیشنهادی یک هفته فرصت بررسی صلاحیت آنها را دارد و به این ترتیب جلسات رأی اعتماد نیز از شنبه آینده شروع می‌شود. گفته شده که فراکسیون‌ اکثریت مجلس یعنی فراکسیون انقلاب اسلامی نیز بعدازظهر در صحن مجلس جلسات رسیدگی به صلاحیت را تشکیل می‌دهد. نخستین جلسه نیز برای بررسی صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی اطلاعات، اقتصاد، ارتباطات، آموزش، بهداشت و تعاون برگزار شد. دیروز اغلب وزرای پیشنهادی هم در جلسات کمیسیون‌ها حاضر شدند و کلیات برنامه‌ها و اهداف خود را تشریح کردند. طبق توضیحات نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه، رئیس‌جمهور نیز می‌تواند در جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بنا به ضرورت تشخیص حضور پیدا کرده و مطالب مورد نظر خود را بیان کند.

قالیباف: رئیس‌جمهور می‌خواهد با این تیم کارش را انجام دهد
به‌گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، تاکنون همه وزرا برنامه‌های خود را در سامانه مجلس بارگذاری کرده‌اند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در جلسه دیروز گفت که دولت « برنامه کلی وزرا را در چند صفحه و در ضمیمه لیست به مجلس ارسال کرده که در سامانه بارگذاری می‌شود.»
 قالیباف همچنین گفت: «همچنین مواردی همچون تجربه، تخصص مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه و سوابق علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار می‌گیرد.» رئیس مجلس در ادامه خطاب به نمایندگان، گفت: «در بررسی‌ها به این نکته توجه شود که رئیس دولت رئیس‌جمهوری است که وظیفه پیشبرد کارها را به‌عهده داشته و می‌خواهد با این تیم کار کند. البته این بدان معنا نیست که مجلس به کل این لیست رأی دهد، چون در قانون پیش‌بینی شده که مجلس حرف آخر را در رأی اعتماد بزند منتها ما انصاف داشته باشیم که رئیس‌جمهور با انتخاب این تیم می‌خواهد کارش را انجام دهد.» قالیباف زنگ پایان جلسه علنی را هم ساعت 10صبح به صدا درآورد تا رسیدگی به برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌های تخصصی آغاز شود.

وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی
از میان وزرای پیشنهادی اسماعیل خطیب نتوانست در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور پیدا کند. طبق توضیحات محمود عباس‌زاده مشکینی، وزیر پیشنهادی اطلاعات کسالت داشته و مشکوک به کرونا بوده است. این کمیسیون در جلسه بعد‌ازظهر نیز طبق برنامه اعلام‌شده به بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی امور خارجه و کشور پرداخت. احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی کشور در جلسه کمیسیون شوراها نیز حاضر شد و درباره اولویت‌ها و رویکردهای مدنظر خود صحبت کرد. سخنگوی کمیسیون شوراها در این زمینه گفت: «آقای وحیدی رویکردهای کلی خود برای وزارت کشور را تشریح کرد که اهم آن گفت‌وگوهای ملی و سیاسی با همه جریان‌ها و اقناع همه دلسوزان کشور بود که بتوانند در اذهان مردم باورپذیری و اعتماد به خدمت صادقانه مسئولان را جا انداخت.» امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری نیز با حضور در کمیسیون قضایی برنامه‌های خود را مطرح کرد و نمایندگان نیز نظرات و دغدغه‌های خود را در این جلسه بیان کردند. سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت نیز به کمیسیون صنایع رفت. سخنگوی این کمیسیون در این‌باره گفت: «آقای فاطمی امین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را برای ساماندهی حوزه فولاد، خودرو، تنظیم بازار، صادرات و معدن ارائه کرد.» برنامه‌های عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت نیز در کمیسیون‌های مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید