• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 19 مرداد 1400
کد مطلب : 137860
+
-

فریب 80نفر با رسیدساز جعلی

پلیس آگاهی
فریب 80نفر با رسیدساز جعلی


2مرد با شناسایی افرادی که قصد فروش گوشی، تبلت، دوربین عکاسی و... را در سایت دیوار داشتند، در نقش خریدار وارد ماجرا می‌شدند و با استفاده از نرم افزار رسیدساز جعلی دست به کلاهبرداری‌های میلیونی می‌زدند.
به گزارش همشهری، تحقیقات کارآگاهان پلیس آگاهی استان البرز برای دستگیری این دو متهم با شکایت تعدادی از مالباختگان آغاز شد. یکی از آنها در تشریح ماجرا گفت: قصد داشتم گوشی گران‌قیمتم را بفروشم و برای همین آن را در سایت دیوار آگهی کردم. طولی نکشید که فردی تماس گرفت و گفت که قصد خرید گوشی را دارد. او قیمتی را که بابت گوشی اعلام کرده بودم قبول کرد و نشانی خانه‌ام را خواست تا هر چه زودتر برای خرید گوشی بیاید. من هم خوشحال ازاینکه گوشی را با قیمت مناسبی می‌فروشم، آدرس را اعلام کردم و ساعتی بعد 2 مرد جوان به مقابل خانه‌ام آمدند.
شاکی ادامه داد: یکی از آنها گوشی را گرفت و آن را وارسی کرد. همه‌‌چیز کامل بود و به دوستش گفت که گوشی مناسبی است. سپس شماره کارتم را گرفت تا پول را به حسابم واریز کند. او مبلغ و شماره کارت مرا وارد کرد و لحظاتی که گذشت رسیدی روی گوشی‌اش ظاهر شد که نشان می‌داد مبلغ مورد نظر به حسابم واریز شده است. با این حال هنوز پیامک آن نیامده بود و مرد جوان و دوستش مدعی بودند که عجله دارند و باید بروند. آنها می‌گفتند که چون مبلغ بالاست کمی طول می‌کشد تا پول به حسابم واریز شود و پیامکش به دستم برسد و من که رسید را دیده بودم، باورم شد که پول واریز شده و هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. برای همین گوشی و جعبه‌اش را به آنها دادم و هر دو رفتند اما پس از آن هر چه منتظر ماندم هیچ خبری از پول نشد. روز بعد وقتی حسابم را چک کردم و دیدم که هیچ پولی واریز نشده است مطمئن شدم که در دام کلاهبرداران گرفتار شده‌ام و تصمیم گرفتم ماجرا را به پلیس اطلاع بدهم.

شکایت‌های سریالی 
درحالی‌که بقیه شاکیان نیز اظهارات مشابهی را بیان می‌کردند، مأموران با بررسی مشخصات کلاهبرداران متوجه شدند که دیگر شاکیان نیز در دام همان 2جوان مرموز گرفتار شده‌اند. این در حالی بود که هر روز بر تعداد شکایت‌ها افزوده می‌شد و بررسی‌ها نشان می‌داد که متهمان با استفاده از نرم‌افزار رسیدساز جعلی افراد زیادی را فریب داده‌اند. بررسی‌ها برای یافتن ردی از متهمان در حالی ادامه داشت که تحقیقات نشان می‌داد این افراد علاوه بر کرج در شهرهای اطراف ازجمله پایتخت نیز دست به این سرقت‌ها زده‌اند. در ادامه و با حضور مأموران در محل یکی از سرقت‌ها معلوم شد که یکی از دوربین‌های مداربسته اطراف تصویر کلاهبرداران را ثبت کرده است. مأموران با بررسی فیلم‌های ضبط شده به سرنخ‌های مهمی از متهمان دست یافتند و موفق شدند هویت آنها را شناسایی کنند.

مجرمان سابقه‌دار 
تحقیقات نشان می‌داد که هر دومتهم از مجرمان سابقه داری هستند که پیش از این نیز به جرم کلاهبرداری دستگیر و زندانی شده‌اند. کارآگاهان در ادامه بررسی‌ها موفق شدند محل اختفای آنها را در استان البرز شناسایی کنند و چند روز پیش هر دو متهم در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند. آنها در بازجویی‌ها به کلاهبرداری از بیش از 80نفر با این شگرد اعتراف کردند و گفتند: ما در سایت دیوار آگهی‌های مربوط به فروش کالاهای دیجیتال ازجمله گوشی، تبلت، لپ تاپ، دوربین عکاسی و... را پیگیری می‌کردیم و آنهایی را که ارزش بیشتری داشتند و به‌راحتی فروش می‌رفتند شناسایی می‌کردیم و با فروشنده تماس گرفته و مبلغی پیشنهاد می‌کردیم که وسوسه شود. بعد راهی خانه‌اش می‌شدیم و این در حالی بود که از قبل برنامه رسیدساز جعلی را در گوشی‌مان نصب کرده بودیم. از طریق این برنامه می‌شود به راحتی یک رسید بانکی جعلی تهیه کرد که نشان می‌دهد پول به‌حساب فروشنده واریز شده است و با نشان دادن این رسید جعلی به فروشنده، فریبش داده و بدون اینکه پولی پرداخت کنیم، کالای مورد نظر را تحویل گرفته و محل را ترک می‌کردیم. سپس آن‌را می‌فروختیم و سراغ طعمه بعدی می‌رفتیم. به‌گفته سرهنگ محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی استان البرز، هر چند متهمان به کلاهبرداری از دست‌کم 80نفر اعتراف کرده‌اند اما با توجه به اینکه احتمال می‌رود افراد بیشتری در دام متهمان گرفتار شده باشند، قاضی پرونده مجوز انتشار عکس بدون پوشش چهره متهمان را صادر کرده و شاکیان می‌توانند برای شکایت از آنها به پلیس آگاهی استان البرز در کرج، بلوار تعاون مراجعه کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید