• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 19 مرداد 1400
کد مطلب : 137780
+
-

وعده‌گاه محرم

قرار است مراسم ویژه «یوم‌العباس» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روز هشتم ماه محرم در شهرزنجان برگزار ‌شود

وعده‌گاه محرم

پوپک قاسمی-خبرنگار

محرم که آغاز می‌شود، سراسر ایران حال‌وهوای عاشورایی به‌خود می‌گیرد و شهرها و روستاهای کشور یکپارچه در عزای سرور و سالارشهیدان، امام‌حسین(ع) رخت مشکی به تن می‌کنند و در سوگ شهیدان کربلا به اقامه عزا می‌پردازند. این‌درحالی‌است که درمیان اقوام و مناطق مختلف ایران، آیین‌های گوناگونی برای گرامیداشت حماسه کربلا برپا می‌شود که هریک ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و از سنن و آداب فرهنگی هر قوم و منطقه نشأت می‌گیرد.
دراین میان شهر زنجان از قدیم‌الایام به برپایی آیین‌های ویژه در عزای امام‌حسین(ع) و شهیدان کربلا شهره است و مردم این دیار ارادت ویژه‌ای به خاندان نبوت دارند و در اقامه عزای محرم از جان مایه می‌گذارند. شهر زنجان با آغاز دهه محرم حال وهوای ویژه‌ای به‌خود می‌گیرد و همه مردم شهر آماده می‌شوند که مراسم عزاداری شهدای کربلا را به بهترین نحو ممکن برگزار کنند. برهمین اساس هم هست که شهر زنجان از گذشته‌های دور به برپایی مراسم ویژه عزاداری «یوم‌العباس» در دهه نخست محرم شهرت داشته‌است.
مردم حسینی این استان هرسال در هشتمین روز از ماه محرم، با راه انداختن دسته‌های باشکوه عزاداری از محله‌های مختلف، به یاد حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) تجمع و مراسم «یوم‌العباس» را با عظمتی مثال‌زدنی برگزار می‌کنند. زنجانی‌ها هرسال در هشتمین روز ماه‌محرم از حسینیه‌اعظم این شهر تا امامزاده سیدابراهیم(ع) به عزاداری مشغول می شوند و با نوای پرطنین یاحسین(ع) آنها، این خاک بوی کربلا می‌گیرد.
دراین بین اگرچه با همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی، شرایط ویژه‌ای بر برگزاری مراسم محرم درشهرهای مختلف کشور و همچنین زنجان حاکم شده، اما زنجانی‌ها با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده، همچنان با ارادت خاصی نسبت به پاسداشت مقام شامخ شهدای دشت کربلا اهتمام دارند.

عرض ارادت ویژه زنجانی‌ها به شهدای کربلا
«امیرحسین صولتی» از اهالی زنجان می‌گوید: هرسال ماه محرم که فرا می‌رسد، شهر ما حال‌وهوای خاصی به خود می‌گیرد و مردم هریک به انحای مختلف می‌کوشند مهیای اقامه عزای امام‌حسین(ع) و شهدای کربلا شوند.
 وی می‌افزاید: علاوه براین، مراسم روز هشتم محرم، به یاد رشادت‌های حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) با تجمع میلیونی عزاداران در حسینیه‌اعظم زنجان برگزار می‌شود که به‌نوعی شناسنامه و هویت عاشورایی زنجانی هاست. صولتی ادامه می‌دهد: یوم‌العباس وعده‌گاهی برای تجمع همه عدالت‌خواهان است که دراین روز دسته‌های عزاداری با تجمع در حسینیه‌اعظم، به علمدار دلیر دشت کربلا ادای احترام ویژه می‌کنند.
این شهروند زنجانی با اشاره به نوای همیشگی عزاداران زنجانی  دراین روز باشکوه اضافه می‌کند: عزاداران با دست‌هایی که به آسمان بلند شده‌است، نوای «هانسی گروهون بئله مولاسی وار، شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» را سر می‌دهند تا ارادت خود را به سقای کربلا نشان دهند.

عزاداری غریبانه 
یکی دیگر از شهروندان زنجانی می‌گوید: سال‌گذشته به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، مراسم عزاداری شهدای کربلا غریبانه و در کنج منازل و خلوت دل عاشقان امام‌حسین(ع) برگزار شد که می‌توانم بگویم از غم‌انگیزترین عزاداری‌های ماه محرم در زنجان بود که تاکنون تجربه کرده بودم.
«فاطمه عبیدی» می‌افزاید: امسال براساس آنچه مسئولان مربوط دراستان اعلام کرده‌اند، قرار است برنامه‌های ویژه محرم در شهر برگزار شود. با توجه به این موضوع امیدوارم همه عزاداران امام‌حسین(ع) و شهدای کربلا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ضمن ادای احترام به سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش، حفظ سلامت یکدیگر را نیز درنظر داشته باشند.
وی اضافه می‌کند: در محرم سال گذشته مردم زنجان با توزیع نذری و بسته‌های غذایی، ارادت ویژه خود را به امام‌حسین(ع) نشان دادند. امیدوارم این حرکت خوب امسال هم درکنار برگزاری برنامه‌های ویژه، همچنان ادامه داشته باشد تا همچنان فرهنگ عاشورایی مردم این دیار زبانزد باشد.

محرم ویژه زنجان
هرچند سال‌گذشته به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، مراسم ویژه دهه نخست محرم در شهر زنجان به سیاق گذشته برگزار نشد، اما آن‌گونه که مسئولان مربوط در استان اعلام کرده‌اند، امسال قرار است آیین‌های ویژه عزاداری امام‌حسین(ع) و یاران باوفایش با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه، برگزار شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان دراین باره می‌گوید: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال قرار است مراسم یوم‌العباس در روز هشتم ماه محرم برگزار ‌شود، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی اولویت اول ماست و باید توجه بسیاری به این موضوع صورت گیرد تا سلامت مردم حفظ شود.
حجت‌الاسلام «سعید احمدی» اظهار می‌کند: سال‌گذشته به‌دلیل وجود شرایط سخت همه‌گیری ویروس کرونا، مراسم باشکوه عزاداری درشهر زنجان برگزار نشد، اما امیدواریم امسال بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این دسته عزاداری را که شهرت ملی و بین‌المللی دارد، برگزار کنیم.

برگزاری مراسم در فضای باز
استاندار زنجان نیز بر برگزاری آیین‌های ماه محرم در فضای باز تاکید می‌کند و می‌گوید: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، مراسم محرم باید با توجه به شرایط کرونایی موجود، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فقط در فضاهای باز برگزار شود.
«فتح‌الله حقیقی» اظهار می‌کند: عزاداران در تجمع‌ها باید نهایت دقت و توجه را به پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند، چراکه هرگونه سهل‌انگاری افزایش ابتلا و مرگ و میر را به‌دنبال خواهد داشت.
وی عنوان می‌کند: دست‌اندرکاران هیأت‌ها و حسینیه‌ها باید مردم را به رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی دعوت کنند تا بتوانیم ضمن برگزاری عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع)، از سلامتی مردم نیز صیانت کنیم.
حقیقی با بیان اینکه زنجان در زمینه نظم داشتن برگزاری مراسم عزاداری در کشور زبانزد است، اضافه می‌کند: امیدواریم امسال نیز با همکاری مردم و رعایت نکات بهداشتی، بتوانیم فرهنگ عاشورایی مردم زنجان را به نمایش بگذاریم.

دعوت عزاداران به رعایت پروتکل‌های بهداشتی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز دراین زمینه اظهار می‌کند: مبنای عمل در برگزاری مراسم محرم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای باز، با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در روزهای اخیر و لزوم حفظ جان مردم، از تأکیدهای اساسی ستاد مقابله با کروناست که قطعا باید مورد توجه همه قرار گیرد.
«خدابخش مرادی‌نافچی» اضافه می‌کند: زنجان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو استان‌های برتر بوده‌است و با آگاهی که مردم دارند، امسال نیز ضمن برگزاری باشکوه مراسم، عزاداران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید