• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137643
+
-

رونمایی از مردان دولت سیزدهم

تشکیل کابینه فراجناحی وعده انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی بود حال باید دید که تعامل بهارستان و پاستور سبب تحقق این گام می‌شود؟


کابینه سیزدهم امروز رونمایی می‌شود؛ کابینه‌ای که قرار است «فراجناحی» باشد و رئیس‌جمهور نیز دولت سیزدهم را «دولت وفاق ملی» خوانده است. سیدابراهیم رئیسی در روز تحلیف وعده داد که در نخستین فرصت لیست وزرای پیشنهادی دولت به مجلس ارائه می‌شود. حالا طبق گفته‌های اعضای هیأت رئیسه مجلس امروز مشخص می‌شود که وعده‌ها تا چه اندازه در چینش کابینه محقق شده. تا پیش از این هم تب گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای دولت سیزدهم داغ بوده و کلیدواژه‌های تکراری هم در این گمانه‌ها مطرح شده است. نگاهی به فهرست‌های احتمالی نیز نشان می‌دهد که تقریبا همه گزینه‌ها از میان اصولگرایان و چهره‌های نزدیک به این جریان انتخاب شده‌اند. هر چند که گفته می‌شود دست‌کم 2 وزیر دولت دوازدهم نیز در مسئولیت خود ابقا خواهند شد و این گمانه درباره رئیس فعلی بانک مرکزی نیز وجود دارد. جای خالی زنان اما در کابینه سیزدهم و حتی فهرست‌های احتمالی پررنگ است و گویا باید مرضیه وحیددستجردی را همچنان تنها وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی قلمداد کرد.

کابینه فراجناحی؛ شعار یا واقعیت؟
تاکنون نام چند تن از وزرا و مدیران دولت احمدی‌نژاد به‌عنوان گزینه‌های احتمالی وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد، ورزش و کشور مطرح شده است. برای وزارت خارجه که با توجه به مذاکرات وین و توافق هسته‌ای می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد نام یک چهره نزدیک به علی لاریجانی و یکی از سفرای سابق ایران به میان آمده است.  انتخاب وزیرخارجه از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند نخستین پیام ایران برای تعیین راهبرد دیپلماسی در دولت سیزدهم تعبیر شود. در این میان برخی فعالان سیاسی اصولگرا نیز از فراجناحی بودن دولت سیزدهم سخن گفتند و احتمال باقی ماندن چند وزیر دولت دوازدهم نیز مطرح شده است؛ رویه‌ای که در دولت‌های پیشین سابقه نداشته است. البته شنیده شده که رئیسی نیز تنها 2 وزیر دفاع و راه و شهرسازی دولت را در سمت خود ابقا می‌کند. البته نکته دیگر اینجاست که مجلس طرحی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی به 2 وزارتخانه حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی ارائه داده که نمایندگان به فوریت بررسی آن نیز رأی داده‌اند. درصورت تصویب این طرح در آینده رئیسی باید وزیر دیگری را هم برای تصدی مسئولیت به مجلس معرفی کند.

کوچ از بهارستان به پاستور
همچنین پیش‌بینی می‌شود از میان نمایندگان مجلس نیز که نقش پررنگی در ستادهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری 1400داشتند چند تن راهی دولت شوند که در این میان یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری و نماینده فعلی مجلس نامش بیش از دیگران برای تصدی وزارت بهداشت شنیده شده است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید