• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137639
+
-

آخرین تحولات پرونده کشتی مرسر ‌استریت

تخت‌روانچی: اسناد نقش‌داشتن ایران در حمله به کشتی مرسر استریت جعلی است


  ماجرای جنجال‌سازی‌ اسرائیل علیه ایران بر سر حادثه نفتکش‌اش در دریای عمان همچنان ادامه دارد، به‌ویژه اینکه با همراهی گروه‌7 و آمریکا با ادعا‌های تل‌آویو بحث به شورای امنیت سازمان ملل هم کشیده شده است؛ روندی که موجی از واکنش‌ها را از سوی مقامات کشورمان به‌دنبال داشته است.
در آخرین واکنش‌ها، مجید تخت‌روانچی، سفیر کشورمان در سازمان ملل متحد ادعاهای مطرح‌شده در مورد نقش‌داشتن ایران در حمله به کشتی مرسر استریت را رد کرده و اسناد ارائه‌شده در این مورد را جعلی خوانده است. او تأکید کرده است که اسرائیل و حامیان آن کشور، اطلاعات جعلی در مورد حوادث اخیر ارائه کرده‌اند. او افزوده است که ما این ادعاها را به‌شدت رد می‌کنیم. شورای امنیت بایستی با ماجراجویی اسرائیل در منطقه برخورد کرده و فریب و جعل‌سازی‌‌های آن را رد کند. زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز پیش از این، در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفته است که این رویه همیشگی و معمول رژیم اسرائیل است. هدف آن نیز منحرف‌کردن افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم و اقدامات غیرانسانی آن در منطقه است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به این اتهامات و همچنین بیانیه وزرای امور خارجه کشورهای گروه7 اعلام کرده است که بیانیه بی‌اساس وزرای خارجه گروه7 و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ‌که طی آن اتهامات بی‌اساسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است، به‌شدت محکوم می‌کنیم.
اگرچه رژیم صهیونیستی و همراهانش سعی در اقناع شورای امنیت سازمان ملل برای صدور بیانیه‌ای در محکومیت ایران در این ماجرا داشتند، اما ساعتی پس از واکنش صریح یک منبع سازمان ملل به شبکه روسی «آرتی» گفته است برخی از اعضای شورای امنیت برای حمایت از ادعاهای انگلیس در نشست اخیر خود درباره حمله به کشتی صهیونیستی آمادگی نداشتند. به گزارش فارس، او افزوده شورای امنیت معتقداست که تحقیقات مستقل در این خصوص لازم است. پیش از این گروه‌7 با صدور بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که رفتار ایران در کنار حمایت از نیروهای نیابتی، صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند. بنیان بیانیه گروه‌7 ادعا‌ها و اسناد ارائه‌شده از سوی اسرائیل بود. همگام با اسرائیل، دولت انگلیس نیز در این ماجرا مشغول طرح ادعا علیه ایران است و مدعی شده‌ که حمله توسط پهپاد شاهد‌۱۳۶ انجام شده که تنها در ایران ساخته می‌شود. در کنار انگلیس، فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا هم با انتشار نتیجه تحقیقاتش، انگشت اتهام را به‌سوی ایران گرفته است.

حادثه مرسر در دریای عمان چه بود؟
نفتکش مرسر استریت که تحت مدیریت شرکت زودیاک اسرائیلی است، پنج‌شنبه گذشته در نزدیکی سواحل عمان در آب‌های آزاد هدف قرار گرفت و در این آتش‌سوزی یک شهروند رومانی و یک شهروند بریتانیایی کشته شدند. از همان آغاز اسرائیل انگشت اتهام را به‌سوی تهران نشانه گرفت.
همراه با اسرائیل، آمریکا مدعی شده بود که اطمینان دارد ایران مرتکب این حمله شده و بریتانیا هم در موضعی کشورمان را متهم به‌ دست‌داشتن در این اقدام کرده بود؛ اقدامی که هربار با تکرار آن از سوی اسرائیل و حامیان بین‌المللی‌اش از سوی مقامات کشور‌مان رد شده است. در همین فضا البته ایران و رژیم صهیونیستی در 6ماهه اخیر مکرر یکدیگر را به حمله به کشتی‌های تجاری متهم کرده‌‌اند؛ چنان‌که اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در نشست آخر دولتمردان کابینه دوازدهم در توضیح موانع فروش نفت ایران در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی اعلام کرده بود که اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد. او تأکید کرده بوده در جریان این حملات ۱۲نفتکش ایرانی آسیب دیده و دچار انفجار شده است.

   اجازه نمی‌دهیم صحنه نبرد پیرامون خودمان باشد 

تهدیدات مکرر اسرائیل و حامیان او به‌ویژه انگلیس در این موضوع علیه کشورمان واکنش‌‌هایی را در بین چهره‌های نظامی و دفاعی کشور به‌دنبال داشته است، ازجمله اینکه سردار امیر‌علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه به ادعای دست‌داشتن ایران در مورد هدف قرار‌گرفتن کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی و تهدیدهای اخیر مطرح‌شده از سوی سران این رژیم واکنش نشان داده و گفته ‌که ایران امتحان پس داده است و نیازی به آزمایش مجدد ندارد؛ اگر دوست دارند، ایران را آزمایش کنند. وی گفت: آنها پیش از این ما را آزمایش کرده‌اند و می‌دانند که با چه پاسخی روبه‌رو خواهند بود؛ ما هم قدرت و هم اراده به‌کارگیری از قدرت را داریم، بنابراین بدانند که اگر بخواهند جسارتی [علیه جمهوری اسلامی ایران] بکنند، حتما جواب سختی خواهیم داد و آنها چنین غلطی نخواهند کرد.
به گزارش مهر، سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه اگر بخواهیم با دشمنان تقابل داشته باشیم‌، اجازه نمی‌دهیم صحنه نبرد پیرامون خودمان باشد، اعلام کرده است که دشمنان همزمان با مراسم تحلیف جنگ رسانه‌ای علیه ایران را آغاز کردند و امروز هم به‌دنبال سندسازی برای اقدامات خود هستند. بر همین اساس است که امروز آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند قطعاتی از پهپادهای ایران را از آب خارج کردند؛ این برای آنها سند می‌شود ولی این سند در کدام آزمایشگاه تشخیص داده شده که متعلق به ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید