• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137636
+
-

بازدید سرزده قاضی‌القضات از بندهای امنیتی زندان اوین

اژه‌ای در سومین بازدید سرزده خود به اوین رفت و با محکومان امنیتی گفت‌وگو کرد

قضایی
بازدید سرزده قاضی‌القضات از بندهای امنیتی زندان اوین


 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای یک روز پس از انتشار خبر دستور احتمال آزادی مشروط تعدادی از محکومان امنیتی به دادستانی تهران به زندان اوین رفت تا با این محکومان هم دیدار کند؛ دیداری سرزده که سومین بازدید سرزده او در 35روز پس از انتصابش به‌عنوان قاضی‌القضات محسوب می‌شود.
این بازدید رئیس دستگاه قضا در حالی صورت گرفت که بازدید از بندهای امنیتی زندان اوین در سال‌های اخیر چندبار خبر‌ساز شد. چنان که بهمن96 و پس از اعتراضات دی‌ماه آن سال، نمایندگان تصمیم به بازدید از این زندان گرفتند که در نهایت پس از فراز و فرودهای فراوان دیدارشان به جمعی از اعضای کمیسیون قضایی محدود شد.
 امری که در سال97 و پس از اعتراضات آبان به‌رغم تلاش‌های نمایندگان فراکسیون امید و نیز موافقت اولیه سید‌ابراهیم رئیسی، محقق نشد. گرچه چند‌ماه بعد نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس موفق به بازدید شدند.
به هر روی این بازدید محسنی‌اژه‌ای در حالی اهمیت می‌یابد که حدود 2هفته پیش هم ضمن دیدار با تعدادی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان۹۸، از دادستان تهران خواست با بررسی فوری پرونده این نوع محکومان، زمینه آزادی و بخشودگی افراد واجد شرایط را فراهم کند . محسنی‌اژه‌ای همچنین در حاشیه این دیدار در تماس تلفنی با رئیس‌ کل دادگستری استان خوزستان دستور داد هر چه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی را که در جریان اتفاقات اخیر این استان، صرفا به‌خاطر اعتراض تحت نظر قرار گرفته‌اند، فراهم کند. علی القاصی مهر،دادستان عمومی و انقلاب تهران هم 2روز قبل در تشریح دستور رئیس دستگاه قضا اعلام کرد که ریاست قوه قضاییه اخیرا درباره زندانیان امنیتی دستور ویژه‌ای صادر کرده که وضعیت این افراد بررسی شود تا در مورد کسانی که استحقاق کمک دارند و اصلاح شدند و توبه کردند از نهادهای ارفاقی و همچنین از عفو و آزادی مشروط استفاده شود.

در بازدید اژه‌ای از زندان اوین چه گذشت؟
رئیس قوه قضاییه عصر جمعه در بازدید سرزده از زندان اوین از بخش‌های مختلف این زندان به‌ویژه هر 3 بند امنیتی آن (بند‌های دو الف - ۲۰۹ - ۲۴۱) بازدید کرد و با برخی از متهمان بازداشت موقت به‌صورت چهره‌به‌چهره به گفت‌وگو پرداخت. به گزارش میزان، رئیس قوه قضاییه در مدت حضور خود در زندان اوین، عمدتا با «متهمین بازداشت شده تحت قرار تامین» به‌صورت چهره‌به‌چهره دیدار و گفت‌وگو کرد. محسنی‌اژه‌ای به هنگام حضور در بند‌های امنیتی زندان اوین، تعداد روز‌های بازداشتی متهمان را از آنها جویا و در همین زمینه خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی مقامات قضایی و ضابطین شد.
وی همچنین در گفت‌وگوی چهره به چهره با متهمین از نوع اتهام، مدت بازداشت موقت و شرایط بهداشتی و غذایی زندان سؤال کرد. در جریان این بازدید تعدادی از متهمین تقاضا کردند به تنهایی با رئیس قوه قضاییه گفت‌وگو کنند که قاضی‌القضات در خلوت با آنها به گفت‌وگو نشست.
رئیس قوه قضاییه در ادامه در مورد یکی از پرونده‌های مهمی که اخیرا تشکیل شده و 6نفر بازداشتی دارد، با قاضی و کارشناسان پرونده که به فوریت به زندان دعوت شده بودند، به‌صورت تفصیلی به گفت‌وگو پرداخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید