• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137535
+
-

شروع‌کار شورای ششم

مهدی چمران رئیس و پرویز سروری نایب‌رئیس شورای شهر تهران شدند

گزارش
شروع‌کار شورای ششم


فرماندار پایتخت در مراسم تحلیف اعضای شورای ششم شهر تهران برجلب‌مشارکت مردم در مدیریت بهتر شهر تأکید کرد

زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

مراسم تحلیف اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، انوشیروان محسنی بند‌پی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران، محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس شورای پنجم شهر تهران، برگزار و پس از قرائت سوگندنامه توسط اعضای دوره ششم شورای شهر تهران، با اکثریت آرا مهدی چمران برای یک سال به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران انتخاب و معرفی شد. همچنین در این مراسم پرویز سروری به‌عنوان نایب رئیس، سوده نجفی و جعفر بندی‌شربیانی هم به‌عنوان منشی‌های هیأت رئیسه شورا معرفی شدند. نخستین جلسه علنی شورای ششم فردا برگزار می‌شود و به‌گفته مهدی چمران، سخنگوی شورای ششم شهر تهران انتخاب خواهد شد. همچنین قرار است در این جلسه برای انتخاب شهردار تهران رأی‌گیری شود. فرماندار تهران در مراسم تحلیف بر جلب مشارکت شهروندان تأکید کرد و از اعضای پارلمان شهری خواست تا در تحقق این امر کوشا باشند.
فرماندار پایتخت، سخنران اول مراسم تحلیف ششمین دوره شورای شهر تهران بود که قبل از شروع صحبت‌هایش از مهدی چمران خواست تا در جایگاه رئیس شورای شهر تهران قرار گیرد. چمران پس از نشستن روی صندلی از جعفر بندی‌شربیانی و نرجس سلیمانی دعوت کرد تا در جایگاه اعضای هیأت رئیسه سنی بنشینند. سلیمانی تمایلی به این کار نداشت اما با اصرار پرویز سروری این کار انجام شد. پس از تکمیل‌شدن ترکیب سه‌نفره رئیس و منشی اول و دوم هیأت رئیسه سنی شورای شهر تهران، عیسی فرهادی سخنانش را با تقدیر از زحمات اعضای شورای پنجم شروع کرد و با اشاره به همکاری خوب فرمانداری و پارلمان شهری گفت: «شورای پنجم حدود 319جلسه برگزار کرد و 866مصوبه داشت که 77مصوبه مورد اعتراض کمیته تطبیق فرمانداری تهران قرار گرفت که درنهایت 16مصوبه به هیأت اختلاف وزارت کشور ارسال و 14مصوبه تأیید شد.» او در ادامه، با اشاره به مباحث مهم پایتخت عنوان کرد: «امنیت، مسائل اجتماعی مانند تکدیگری و جلب مشارکت مردم در مسائل شهری و... مباحث مهم شهر تهران هستند که اعضای دوره ششم باید با جدیت آنها را پیگیری کنند». فرماندار تهران بر اهمیت جلب مشارکت مردم در مدیریت بهتر شهر تأکید کرد و گفت: «با تمامی اقدامات و تلاش‌هایی که انجام شده است، مردم مشارکت سیاسی، اجتماعی و شهروندی را جدی نمی‌گیرند و نقش خود را در این زمینه به‌خوبی ایفا نمی‌کنند. بنابراین لازم است برای اصلاح این وضعیت برنامه‌ریزی شود که امیدواریم با تلاش‌های شورای ششم شاهد تحقق این امر باشیم». 

شورای پنجم شفاف بود
محسن هاشمی‌رفسنجانی هم برای شرکت در مراسم دعوت شده بود. مثل روزهایی که جلسه علنی شورا برگزار می‌شد، از اتاقش در طبقه اول وارد سالنی که جایگاه خبرنگاران بود، شد و گفت که تا‌کنون صحن شورا را از بالا ندیده است. از زمان شیوع کرونا خبرنگاران در این سالن مستقر می‌شوند و جلسات شورا را پوشش می‌دهند. محسن هاشمی‌رفسنجانی سپس از زحمات اصحاب رسانه تشکر کرد و از پله‌ها وارد صحن شورا شد و با استقبال مهدی چمران در ردیف جلو مقابل میز رئیس شورای شهر نشست. دقایقی از ورود او نمی‌گذشت که پیروز حناچی، شهردار تهران وارد شد. مجری برنامه از محسن هاشمی‌رفسنجانی خواست تا برای ارائه گزارش پشت تریبون برود. او هم ضمن تبریک به اعضای شورای ششم، از عملکرد شورای پنجم دفاع کرد و گفت: «کارنامه دوره پنجم مدیریت شهری، شفاف و مشخص است و امیدواریم دستاوردها و نقاط مثبت عملکرد شورای پنجم در دوره آینده تداوم یابد و کاستی‌ها جبران شود». محسن هاشمی‌رفسنجانی مهم‌ترین دستاورد دوره گذشته را صیانت از شهر در ابعاد مختلف شهرسازی، محیط‌زیست، اقتصادی و اجتماعی و به‌ویژه اجرای تذکرات و رفع نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب و ایجاد شفافیت دانست و به کاستی‌ها هم اشاره و عنوان کرد: «تامین‌نشدن تجهیزات حمل‌ونقل عمومی، مهم‌ترین کاستی دوره قبل بود که امیدواریم با هماهنگی و یکدستی که بین مجلس، دولت، شورا و سایر دستگاه‌های حاکمیتی در این دوره وجود دارد، کاستی‌ها جبران شوند». او همچنین تأکید کرد: «همان‌طور که دولت و شورای قبل، می‌خواستند با درنظر گرفتن شرایط و مشکلات چهارساله عملکردشان ارزیابی و قضاوت شود، منصفانه است انتظارات از دوره جدید هم با واقع‌بینی و درنظرگرفتن محدودیت‌ها و بحران‌های فعلی کشور تعدیل شود». محسن هاشمی‌رفسنجانی با بیان این مطلب که امیدواریم در دوره جدید نیز با نگاهی مثبت و سازنده و انباشت تجربه و دانش در مدیریت شهری، کارآمدی افزایش یابد، از پارلمان شهری خداحافظی کرد.

مدیران قبل را تخریب نکنید
رئیس شورای سیاستگذاری نمایندگان مردم تهران هم که مهمان مراسم تحلیف ششمین دوره شورای شهر تهران بود در ابتدای صحبت‌هایش با تأکید بر مدیریت اخلاق‌مدارانه گفت: «پست، میز، مقام و مسئولیت‌ها همیشگی و ابدی و ارثی نیستند که هر کسی ادعا کند میراث پدری است، بلکه اینها امانتی هستند که در اختیار انسان قرار می‌گیرند تا به مردم خدمت کند و کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید امانتدار خوبی باشد». حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی همچنین با بیان اینکه روا نیست مدیران جدید کار گذشتگان را نادیده بگیرند و آنها را تخریب کنند، گفت: «مدیران جدید نباید فعالیت مدیران گذشته را زیر سؤال ببرند و آنها را تخریب کنند. به هر حال تغییر در مناصب حاکمیتی، لازم و گاه ضروری است و در هر سازمان و تشکیلاتی که در سطح مدیریت، تغییر و تعویضی انجام می‌شود ممکن است برخی از افراد از تصمیمات مدیران گذشته ناراضی باشند و از این‌رو سعی کنند با نزدیک‌شدن به مسئولان جدید، زحمات گذشتگان را بی‌ارزش جلوه دهند و آنها را تخریب کنند. بنابراین مدیران جدید باید مراقب چنین افراد خناس و رفتارهای ناشایستی باشند». به‌گفته او در تغییرات مدیریتی که ایجاد می‌شود مدیر سابق باید هر آنچه در اختیار داشته ازجمله اطلاعات لازم برای پیشرفت کارها را در اختیار مدیر جدید قرار دهد و اگر مشکلی هم بود مدیرجدید باید از مدیر قبلی پرسش کند. حجت‌الاسلام تقوی در پایان تأکید کرد: «مدیریت‌ها فرصت هستند و باید از آن در مسیر خدمت استفاده کرد چراکه همیشه باب خدمت باز نیست و از این‌رو اگر فرصتی پیش آمد باید از آن استفاده کرد و نباید از مشکلات فراری بود».

مدیریت تهران در شرایط سخت مالی
استاندار تهران هم در این مراسم از تلاش شورای پنجم و شهرداران این دوره قدردانی کرد و گفت که مدیریت تهران در شرایط سخت به لحاظ محدودیت منابع مالی ناشی از سیل فروردین۹۸ و شیوع کرونا، انجام شد. انوشیروان محسنی‌بندپی در ادامه عنوان کرد: «پس از شیوع کرونا، نخستین آرامستانی که برای غسل اسلامی و اجرای احکام الهی اقدام کرد، تهران بود. در ایام کرونا شاهد کاهش مسافران حمل‌ونقل خطوط اتوبوسرانی و مترو بودیم که قطعا این موضوع سبب کاهش درآمدهای شهرداری تهران شد اما مدیریت پایتخت به‌خوبی انجام گرفت. از این‌رو برخود لازم دانستم از زحمات تلاشگران مدیریت شهری قبل تقدیر و تشکر کنم». او آسیب‌های اجتماعی تهران را معضل جدی دانست و گفت: «براساس گزارش نیروی انتظامی، 75درصد مجرمان در سایر شهرها بومی هستند اما در تهران 75درصد مجرمان غیربومی‌اند و به همین دلیل قدرت عمل مأموران ناجا در شناسایی و دستگیری آنها کم می‌شود. همچنین در پایتخت بیش از 1.5میلیون اتباع خارجی وجود دارد که همه این موارد سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود که مقابله و رفع و حتی کاهش آنها نیازمند بررسی دقیق و ارائه راهکار مناسب است». استاندار تهران در پایان صحبت‌هایش به حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت هم اشاره و عنوان کرد: «مجلس باید مصوب کند تا شهردار و استاندار تهران عضو هیأت دولت شوند تا بتوانند مطالبه‌گری جدی داشته باشند چراکه هر اتفاقی در تهران رخ می‌دهد در کل کشور اثر‌گذار است».

 مکث
کار باید خالصانه باشد


مهدی چمران با 21رأی برای یک سال به‌عنوان رئیس شورای ششم شهر تهران انتخاب شد و در مراسم تحلیف گفت: «به یاد دوره‌های قبل افتادم که ورود کردم و خارج شدم؛ همه‌‌چیز تمام می‌شود و کار ما می‌ماند. بنابراین کار باید خالصانه باشد و امیدوارم این توفیق به ما عنایت شود و خداوند قضاوت واقعی می‌کند».

این خبر را به اشتراک بگذارید