• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137385
+
-

غیرت ایرانی،طلای فرنگی

محمدرضا گرایی در 25سالگی طلای المپیک را گرفت تا دومین طلای کاروان ایران به نام کشتی فرنگی ثبت شود حسن یزدانی هم به فینال رفت تا سومین طلا را به نام کشتی آزاد بنویسد

غیرت ایرانی،طلای فرنگی


در روز اول مسابقات کشتی آزاد المپیک توکیو، رقابت بین ایران و روسیه کاملا نزدیک بود. کشتی‌گیران ایران و روس در نیمه‌نهایی هر دو وزن با هم مبارزه کردند که یک مبارزه را روس‌ها بردند و در یک دیدار شاگردان محمدی به پیروزی رسیدند. یزدانی با شکست نایفانوف روس فینالیست شد ولی اطری در مقابل اوگویف شکست خورد و به رده‌بندی رفت.

حسرت فینال برای اطری
رضا اطری در وزن نخست نخستین کشتی‌گیر آزادکاری بود که روی تشک رفت. او شروع فوق‌العاده‌ای داشت و فراتر از تصورات ظاهر شد. به‌خاطر کیلوهای زیادی که اطری از وزنش کم می‌کند بسیاری از کارشناسان شانس زیادی برای او قائل نبودند ولی اطری تمام پیش‌بینی‌ها را به‌دست فراموشی سپرد و خودش را در حد مدعیان اصلی این وزن معرفی کرد. رضا اطری در کشتی اول خود مقابل سلیمان آتلی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از ترکیه با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری رسید. او در دور دوم برابر بخبایار اردنبات دارنده مدال برنز جهان از مغولستان قرار گرفت و با یک کشتی حساب‌شده با نتیجه ۵ بر یک به دیدار نیمه‌نهایی رفت. اطری برای رسیدن به فینال در مقابل زائور اوگویف دارنده 2مدال طلای جهان قرار گرفت که در مسابقات جهانی2019در مقابل همین کشتی‌گیر شکست خورده بود. سبک‌وزن ایرانی حساب‌شده کشتی را شروع کرد و 2امتیاز هم از زائور اوگویف روس پیش افتاد ولی هرچه زمان پیش رفت اشتباهات اطری بیشتر شد و با هر اشتباه امتیازاتی را از دست داد تا با نتیجه ۸ بر ۳ بازنده این دیدار باشد. اطری برای کسب مدال برنز بعدازظهر امروز (پنجشنبه) به روی تشک خواهد رفت.



طلا به شیراز برگشت
و اما کشتی‌فرنگی که 5نماینده در توکیو داشت بعد از یک شروع کمتر از انتظار، پایان زیبایی را رقم زد و در آخرین وزن به مدال طلا رسید. در میان 5شاگرد محمد بنا کمتر کسی مدال طلا را برای محمدرضا گرایی پیش‌بینی می‌کرد اما این قهرمان شیرازی غافلگیرکننده ظاهر شد و طلای 67کیلوگرم را با قدرت از آن خود کرد. محمدرضا گرایی یک تجربه تلخ از مسابقات جهانی بزرگسالان داشت و کیلوهای زیادی از وزنش برای کشتی گرفتن در 67کیلوگرم کم می‌کرد. قهرمان شیرازی کشتی فرنگی، بعد از اینکه دست برادر بزرگ‌ترش به مدال المپیک نرسید تمام عزمش را جزم کرده بود تا طلای المپیک را بگیرد. محمدرضا گرایی قهرمان آسیا و قهرمان امیدهای جهان در روز اول رقابت‌هایش مقابل جولیان هورتا از کلمبیا ۸ بر صفر پیروز شد و در دومین مبارزه خود به سختی فرانک استابلر دارنده ۳مدال طلای جهان از آلمان را ۵ - ۵ از پیش رو برداشت و به نیمه‌نهایی رسید. او در نیمه‌نهایی راماز زویدزه دارنده مدال‌های طلای جوانان جهان و نقره زیر ۲۳سال جهان از گرجستان را با نتیجه ۶ بر یک برد و به فینال رسید. گرایی در فینال به مصاف پرویز نصیب‌اف از اوکراین رفت و با امتیاز عالی و با نتیجه ۹ بر یک به برتری رسید و به مدال باارزش طلای المپیک رسید. امید نوروزی آخرین طلایی ایران در این وزن بود که اتفاقا او هم اهل شیراز است و گرایی مدال همشهری‌اش را بار دیگر در بازی‌های المپیک تکرار کرد.

یزدانی در یک‌قدمی رکورد تختی
حسن یزدانی روز گذشته دومین آزادکار ایران بود که به روی تشک آمد. او نخست مقابل جاورایل شاپیف از ازبکستان با نتیجه ۱۱ بر ۲ به برتری رسید و در دومین کشتی خود استفان ریچموت از سوئیس را از پیش رو برداشت. کشتی او در مقابل ریچموت سوئیسی کمتر از 2 دقیقه طول کشید و یزدانی با نتیجه 12بریک پیروز شد. ستاره کشتی ایران در مرحله نیمه‌نهایی مقابل آرتور نایفانوف دارنده مدال برنز ۲۰۱۹ جهان از روسیه قرار گرفت و به‌نظر می‌رسید کار سختی نداشته باشد، چون در جهانی قزاقستان همین کشتی‌گیر را در کمتر از 3دقیقه ضربه‌فنی کرده بود. با شروع کشتی مشخص شد روس‌ها به‌شکل ویژه روی کشتی حسن یزدانی کار کرده‌اند. کشتی تا لحظات آخر با نتیجه 3بر یک دنبال می‌شد که در ثانیه‌های پایانی در مقابل حمله نایفانوف یزدانی فن کنده را از بالا اجرا کرد و 4امتیاز دیگر هم گرفت. یزدانی درنهایت 7بریک پیروز شد و به فینال رسید. در آن سوی جدول وزن 86کیلوگرم نیز تیلور آمریکایی طبق پیش‌بینی‌ها به فینال رسید. او تمام حریفانش را با امتیاز عالی پشت سر گذاشت تا از همین حالا برای یزدانی در فینال خط و نشان کشیده باشد. تیلور تا به حال 2 مرتبه یزدانی را شکست داده و دیدار سوم آنها در فینال المپیک توکیو رقم خواهد خورد. این کشتی‌گیر سرسخت آمریکایی 4سال است به هیچ حریفی نباخته و در 53مبارزه اخیرش پیروز شده است. در کشتی ایران تابه‌حال کشتی‌گیری نداشته‌ایم که 2 مدال طلای المپیک بگیرد و درصورت کسب دومین طلا توسط حسن یزدانی او از رکورد آقاتختی عبور خواهد کرد. غلامرضا تختی با یک مدال طلا و 2 نقره المپیک در صدر افتخارآفرینان کشتی آزاد ایران قرار دارد و حسن یزدانی اگر طلای دوم خود را در توکیو بگیرد از نظر مرغوبیت مدال‌ها بالاتر از غلامرضا تختی قرارخواهد گرفت.



  گرایی: رویایم به حقیقت پیوست
محمدرضا گرایی بعد از قهرمانی در وزن ۶٧کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک ٢٠٢٠ توکیو گفت: «از دوران نوجوانی رؤیای کسب مدال المپیک را داشتم و اکنون احساس خوشحالی می‌کنم که به آن رسیدم. آرزوی هر ورزشکاری رسیدن به مدال المپیک است و خوشحالم که دل مردم را شاد کردم.» او درباره رقابت فینال هم گفت: «در مسابقه فینال وقتی اخطار گرفتم حریف اوکراینی از پشت مچ دستم را گرفت که این حرکت خطا بود. دوربین آن صحنه را شکار نکرد و اعتراض ما هم مورد توجه قرار نگرفت. از آن به بعد از لحاظ فنی کشتی را در دست گرفتم و ادامه دادم.» کشتی فرنگی ایران که در 3المپیک (لندن، ریو و توکیو) با سرمربیگری محمد بنا حاضر بوده، در المپیک ۲۰۱۲ توسط حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به ۳مدال طلا رسید، در ریو بدون کسب طلا و با 2 برنز قاسم رضایی و سعید عبدولی به کارش پایان داد و حالا المپیک توکیو را نیز با یک طلا و یک برنز به پایان رسانده است.

   بنا: برای علی گرایی ناراحت شدم
محمد بنا پس از پایان رقابت‌های کشتی فرنگی درباره عملکرد تیمش گفت: «از نظر شما کسب مدال طلا دوست‌داشتنی است و خود من هم خیلی دوست دارم اما نتیجه می‌توانست بهتر از این باشد. من ناراحت علی گرایی کاپیتان تیم ملی هستم چون وقتش بود که در توکیو طلا یا حتی برنز کسب کند. شاید از دست دادن طلا باعث شد که شب قبل نخوابد و با ناراحتی حتی انگیزه‌اش را برای کسب برنز از دست بدهد. در مجموع خوشحالم برای اینکه مردم شاد شدند؛ این طلا مبارک همه و حلال محمدرضا گرایی باشد و امیدوارم همین مدال طلا را مردم از ما قبول کنند.» سرمربی کشتی فرنگی درباره اینکه آیا روی مدال محمدرضا گرایی حساب باز کرده بود، گفت: «رضا گروهش سخت بود و دلاوری کرد. قابلیت‌های او را می‌شناختیم اما میدان بزرگی را ندیده بود. او کشتی‌گیر بزرگ و باهوشی است. درود به شرف گرایی آن هم با قرعه سختی که داشت.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید