• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137392
+
-

از گور برخاسته

هلندی‌ها برای سومین‌بار دست به دامان فان‌خال شدند

از گور برخاسته


لوئیس فان‌خال به‌جای فرانک دی‌بوئر به‌عنوان سرمربی تیم ملی هلند برگزیده شد تا بار دیگر ثابت کند، فان‌خال از بین نمی‌رود بلکه از تیمی به تیمی دیگر منتقل می‌شود. این سومین‌باری است که او هدایت تیم ملی کشورش را به‌عهده می‌گیرد و این در حالی است که حدود 2‌سال‌و‌نیم پیش از مربیگری خداحافظی کرده بود و حالا دوباره سلام کرده. قرارداد فعلی او 18ماهه تنظیم شده تا رقابت‌های سال آینده جام جهانی قطر را هم پوشش دهد. او جانشین کسی شد که انتقادات زیادی به او وارد بود و از اصول اولیه توتال‌فوتبال و آرمان‌های یوهان کرویف و رینوس میشل تعدی کرده بود. دی‌بوئر تیمش را با 3مدافع می‌چید که این خوشایند هلندی‌ها نبود. هواداران تیم ملی سبک مربی سابق را بکش‌زیرش می‌خواندند و در بازی یک‌هشتم نهایی یورو2020 دیدید که این سبک بازی عملا واینالدوم را که هافبک طراح و مرکزی تیم بود، از جریان مسابقه خارج کرده بود.
لوئیس فان‌خال آخرین‌بار در تیم منچستریونایتد مربیگری کرد اما با خریدهای نامعقول و نتایج نامناسب جای خود را به مورینیو داد تا این پرتغالی هم که زمانی در بارسلونا دستیار فان‌خال بود، بتواند به‌نوبه‌خودش نتایج بد بگیرد و برای این تیم خریدهای بد انجام دهد. پیش از آنکه فان‌خال در سال2014 برای 2سال به یونایتد برود، 2سال هدایت تیم ملی هلند را به‌عهده داشت و یک‌بار هم بین سال‌های 2000 تا 2002 سرمربی لاله‌ها بود. او آژاکس را قهرمان اروپا کرد و سپس به بارسلونا رفت و 2دوره سرمربی این تیم بود و بارسا را به پایگاه بازیکنان هلندی تبدیل کرد تا جایی که 9بازیکن هلندی در این تیم پرسه می‌زدند. بایرن‌مونیخ هم دیگر تیم بزرگی بود که او هدایت آن را در دست داشت. با آژاکس یک نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان هم داشت و در بارسا 2‌لالیگا و با بایرن‌مونیخ یک‌بوندس‌لیگا و یک‌فینال لیگ قهرمانان و با منچستریونایتد یک‌جام حذفی به دست آورد و تیم ملی هلند را در جام‌جهانی‌2014 برزیل به رتبه سومی رساند.
در هلند دوران تلخی را هم سپری کرد و زمانی که با آژاکس قله‌های فوتبال اروپا و کشورش را فتح می‌کرد، هواداران تیم‌های رقیب در ورزشگاه‌ها او را به‌خاطر سرطان کبد و لوزالمعده همسرش مسخره می‌کردند تا اینکه همسر اولش فوت کرد. او 8 خواهر و برادر بزرگ‌تر از خودش هم داشت. این مربی 69ساله کلا آدم عجیب و پیچیده و ترسناکی است. لوکا تونی، بازیکن سرشناس سابق ایتالیایی یک‌بار تعریف کرده بود که فان‌خال جلوی همه بازیکنان ادعا کرده بود که هر بازیکنی را که بخواهد می‌تواند کنار بگذارد، چون جرأت(!) این کار را دارد.
فان‌‌خال به‌طور متوسط در هر تیمی که بوده 2.21سال در آن دوام آورده. سری آخری که سرمربی هلند بود، میانگین 2.21امتیاز در هر بازی در 29باری که روی نیمکت این تیم نشست ثبت کرد. یواخیم لوو هم که پس از 15سال از تیم ملی آلمان جدا شده، گزینه این پست بود. قرار است دنی بلیند به‌عنوان دستیار اول، هنک فریزر به‌عنوان دستیار دوم، فرانک هوئک به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌‌ها در کنار فان‌خال فعالیت کنند. خودش پس از قبول این شغل گفته است: «تیم ملی هلند همیشه به قلب من نزدیک بوده. افتخار بزرگی است. فرصت کمی برای دور بعدی مسابقات انتخابی باقی مانده است. این دیدارها نقشی حیاتی در صعود ما به جام جهانی خواهد داشت. به همین‌خاطر تمرکز ما از همین حالا به‌طور کامل روی بازیکنان و رویکردمان در تیم ملی است. هر چه باشد، به‌خاطر همین کار هم انتخاب شده‌ام. برگشت به کمپ تیم ملی حس خوبی دارد. تا همین امروز با تعدادی از بازیکنان تیم ملی صحبت کرده‌ام و بی‌صبرانه منتظر هستم تا کار صعود هلند به جام جهانی را در کنار هم یکسره کنیم.» 
تیم ملی هلند در‌ماه سپتامبر (شهریور)3بازی انتخابی جام جهانی را انجام خواهد داد. هلند هم‌اکنون در رده دوم گروه G است و از 3 بازی خود 6امتیاز به‌دست آورده و با یک امتیاز کمتر از ترکیه صدرنشین در رده دوم قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید