• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137291
+
-

رودهای بی‌آب و تشنگی «چوار»

بارتشنگی
رودهای بی‌آب و تشنگی «چوار»

حمیده پازوکی- خبرنگار

خشکسالی و کاهش بارش‌ها موجب شده است ایلام در جنوب‌غربی کشور با حدود 194هزار نفر جمعیت در تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و دامداری با مشکل مواجه باشد. در این میان روستاها که همیشه با محرومیت بیشتری مواجهند، آثار کمبود آب را نیز بیشتر تحمل می‌کنند. باید به این نکته نیز توجه کرد که بیش از ۶۰درصد مردم استان کشاورز هستند و خشکسالی تأثیر بسیار زیادی بر معیشت مردم استان دارد و این نشان می‌دهد کمبود آب در همه ابعاد می‎تواند زندگی مردم این استان را تحت‌تأثیر قرار دهد.

چوار بیشتر مشکل آب را دارد
مدیرکل مدیریت بحران ایلام درباره مشکل کمبود آب بخش‌های مختلف این استان به همشهری می‌گوید: امسال با کاهش معنادار بارندگی در استان مواجه بودیم و نزولات جوی ما 50درصد کاهش داشت. همین موضوع موجب شده است منابع آبی هم کاهش پیدا کند و بخش‌‌های مختلف استان با کمبود آب مواجه شوند.
آیت قیصربیگی، ادامه می‌دهد: در اغلب نقاط شهری استان مثل ایلام، ملک‎شاهی و آبدانان فرسودگی شبکه آبرسانی در کنار مشکل تامین آب مشکل‎آفرین شده است، هرچند بیشترین کمبود آب در روستاهای شهرستان چوار اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه استان برای چنین شرایطی آمادگی ندارد، ‌می‌گوید: مدیران باید بحران‌ها را درنظر بگیرند تا شرایط برای مردم سخت نشود. پس از بررسی‌هایی که انجام شد، مدیریت آب‌وفاضلاب استان را موظف کردیم مشکلات شبکه آبرسانی را اصلاح کنند تا به رفع شرایط کم‌آبی کمک شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان ادامه می‌دهد: قطع برق یکی از مسائلی است که خودش به کمبود آب دامن می‌زند زیرا بسیاری از چاه‌های استان برقی هستند و ازکار‌افتادن آنها مردم را در زمینه تامین آب با دشواری مواجه می‎کند.

بی‌آبی بیداد می‌کند
روستاهای شهرستان چوار در همه بخش‌های کشاورزی، دامداری و البته آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند و بسیاری از آنها به جز تانکرهای آبرسانی منبع دیگری برای تامین آب ندارند.
دهیار روستای آبزا از توابع شهرستان چوار با بیان اینکه در این شهرستان فقط یکی ‌دو روستا آب شهری دارند و باقی روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند، به همشهری می‌گوید: بیشتر مشکلات ما به خشکسالی‎های اخیر برمی‌گردد. هر روز 2تانکر برای روستاهای منطقه آب می‌آورند و روستاییان مجبورند تانکرهایشان را با همین آب اندک پر کنند. آبشخورها و رودخانه‌های فصلی منطقه هم خشک شده‌اند و دام‌های تشنه در حال تلف شدن هستند.
ناهید یوسفی‎نژاد، با بیان اینکه فقط 2 یا 3رودخانه فصلی در منطقه اندکی آب دارند، ‌می‌افزاید: کشاورزی منطقه هم توان تولید ندارد، حتی خوراک دام هم نمی‌توانیم تولید کنیم و همین موضوع موجب شده است بعضی روستاییان دام‌های گرسنه‌شان را حراج کنند.
وی درباره اینکه در منطقه چه ظرفیتی برای تامین آب وجود دارد، می‌گوید: چندبار چاه حفر شده است اما به خشکی خورده‌اند و کار متوقف شده. البته رودخانه سیاه‌گل در ایوان که شهرستان همجوار چوار است، می‌تواند منبع خوبی باشد. متأسفانه آب این رودخانه از کشور خارج و راهی کشور عراق می‌شود و مردم ایوان با انتقال آب به چوار موافقت نمی‎کنند. اگر این کار انجام می‎شد، سیاه‌گل می‌توانست آب کل شهرستان چوار را تامین کند. متأسفانه اعتباری برای تامین آب روستاها اختصاص نمی‌دهند ولی بی‌آبی اینجا بیداد می‌کند.
23روستا با تانکر آب دریافت می‎کنند
مدیر روابط‌عمومی آبفای استان ایلام درباره وضعیت بی‎آبی در روستاهای چوار به همشهری می‌گوید: پیش از این 122روستا بی‎آب بود و موفق شدیم این عدد را به 23 برسانیم.
محمدتقی رشیدی، ادامه می‌دهد: این روستاها لوله‌کشی آب دارند، آب مورد نیازشان هم از چشمه‌های منطقه تامین می‎شد اما به‌دلیل خشک‌شدن این چشمه‌ها اکنون با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه هستند. هم‌اکنون مطالعات انجام و اعتبار تامین شده و قرار است برای این روستاها 45کیلومتر خط انتقال آب ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه خود شهر چوار مشکل کمبود آب ندارد، ادامه می‌دهد: ایلام با چوار 200کیلومتر فاصله دارد، پیش از این به کارخانه پتروشیمی ایلام که در منطقه چوار قرار دارد،‌ سهمیه تامین آب اختصاص داده شده بود، اکنون قرار است آب مورد نیاز این کارخانه از یک منبع دیگر تامین شود و در این صورت می‌توانیم منبع آب سابق این کارخانه را به سمت چوار ببریم و آب مورد نیاز مردم روستاهای این شهرستان را تامین کنیم.

       ***
امسال یکی از گرم‎ترین و خشک‎ترین سال‌های کشور و همین‎طور ایلام است. ادامه روند کم‌‎آبی صدمات جبران‎ناپذیری به مردم روستاهای منطقه خواهد زد و تامین آب کمترین وظیفه‎ای است که مسئولان استانی نسبت به مردم ایلام دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید