• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131207
+
-

حل کم‌آبی چوار با 4 تانکر!

خبر روز
حل کم‌آبی چوار با 4 تانکر!

قطع چندباره آب در شهرستان چوار ایلام با وجود گرمای شدید هوا و نیاز بیشتر به آب در شرایط شیوع کرونا، مردم منطقه را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. این روند با قطع 3روزه آب نارضایتی شهروندان را به دنبال داشت تا مسئولان به فکر چاره باشند.  فرماندار چوار درباره مشکلات آبی این شهرستان به همشهری می‌گوید: در سال‌های گذشته آب روستاهای این منطقه معمولا از طریق چشمه‌های زیرزمینی تامین شده است. امسال به دلیل کاهش شدید بارش، سطح آب‌ این چشمه‌ها هم بسیار کم شد. به طور معمول ما در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به این روستاها با تانکر آبرسانی می‌کردیم اما کمبود آب باعث شد مجبور شویم از دی ماه آبرسانی با تانکر انجام شود.
فهد کمالوندی می‎افزاید: به دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف آب در تابستان هرچه پیش می‎رویم بیشتر با مشکل کمبود آب مواجه خواهیم شد و این موضوع می‌تواند منطقه را با چالش بزرگی مواجه کند. در حال حاضر 2 تانکر یکی برای آبر‌سانی به مناطق روستایی و یکی هم برای مناطق عشایری به تانکرهای آبرسانی منطقه اضافه شده است. 2 تانکر هم تا ابتدای تابستان به این تعداد افزوده خواهد شد تا مشکل آبرسانی در تابستان کمتر شود. البته برای تامین آب پایدار جلسات متعددی برگزار خواهیم کرد که امیدوارم نتایج آنها برای مردم مثبت باشد. وی با بیان اینکه استعداد آبی منطقه پایین و در چند دهه گذشته کار خاصی برای آبرسانی به چوار انجام نشده است، افزود: تاکنون چند بار برای ایجاد مجتمع آبرسانی در منطقه اقدام و چاه‌هایی با عمق 100 و 200 متر هم حفر کرده‌ایم، اما به دلیل وضعیت منطقه به آب نرسیدیم و مجتمعی هم ایجاد نشد.
فرماندار چوار با اشاره به این موضوع که ادامه وضعیت کم‌آبی می‌تواند برای منطقه مشکل‌ساز باشد، می‌افزاید: چوار 30 هزار نفر جمعیت دارد و ادامه این وضعیت می‌تواند موجب شود بسیاری از روستاییان به مرکز استان مهاجرت کنند. از سوی دیگر مردم منطقه کشاورز و دامدار هستند و
کم آبی بر معیشت آنها هم تاثیر گذاشته است. امسال 60 درصد از کشاورزی چوار که به کاشت گندم و جو اختصاص داشت از کم آبی خسارت دید. ‌باغداری منطقه هم وضعیت بهتری ندارد. کمالوندی با اشاره به تاثیر این روند بر زندگی عشایر منطقه هم گفت: عشایر معمولا آب مورد نیاز دام‌های خود را از طریق رودخانه‌های منطقه تامین می‌کنند اما به دلیل کم شدن آب این رودخانه‌ها در حال حاضر مجبوریم به آنها بگوییم که خارج از فصل مهاجرت به مناطقی نقل مکان کنند که آب بیشتری دارد تا به این ترتیب آسیب بیشتری از کم‎آبی نبینند.

این خبر را به اشتراک بگذارید