• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137058
+
-

کشاورزی با وام

چه تسهیلات بانکی‌ای برای فعالیت در بخش کشاورزی وجود دارد؟

کشاورزی با وام


مرضیه حسینی ـ روزنامه‌نگار

اگر به فعالیت در بخش کشاورزی تمایل دارید و یا در پی توسعه کار خود در این بخش هستید، درصورتی ‌که شما دارای طرح‌های توجیهی و مناسبی مانند کشت متراکم و گلخانه‌ای، طرح مکانیزاسیون زمین کشاورزی یا راه‌اندازی خط بسته‌بندی محصولات کشاورزی باشید و یا دارای سند زراعی، باغداری و یا مجوز تراکتور هستید می‌توانید از تسهیلات بانک کشاورزی و جهادکشاورزی استفاده کنید. برای دریافت تسهیلات کشاورزی، افراد مشمول ابتدا باید به بخش مدیریت جهادکشاورزی محل سکونت خود مراجعه کرده و یا درخواست خود را در سامانه اعتبارات بانک کشاورزی ثبت و کد رهگیری دریافت کنند. پس از آن، طرح موردنظر برای بررسی در اختیار کارشناسان بانک و امور سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. درصورت تأیید طرح و درخواست، متقاضیان به بانک‌ معرفی می‌شوند. در این مرحله متقاضی باید نسبت به تشکیل پرونده تسهیلاتی اقدام کند. ارائه مدارک شناسایی متقاضی، مدارک محل اجرای طرح، مدارک مربوط به متعهد و وثیقه و ارائه مجوزهای مربوط به فعالیت کشاورزی لازم است. پس از تکمیل پرونده، طرح در بانک عامل بررسی و سپس تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود. شرط مهم برای دریافت وام‌های کشاورزی، توجیه اقتصادی مناسب طرح است. بهره اعطایی وام‌های کشاورزی معمولاً 16.5تا 18.5درصد با بازپرداخت بعد از یک سال به‌مدت 3تا 5سال است. در ادامه به چند وامی که متقاضیان بخش کشاورزی می‌توانند از آن استفاده کنند، اشاره می‌شود.

طرح باران بانک کشاورزی
از طرح‌های تسهیلاتی بانک کشاورزی، طرح باران است. در قالب این طرح تمام مشتریان (فعالان بخش کشاورزی، اصناف، بانوان و...) می‌توانند با افتتاح حساب کوتاه‌مدت یک درصدی باران یا حساب جاری بدون دسته‌چک تا سقف 100میلیون تومان تسهیلات با سود 12درصد و یا 18درصد دریافت کنند. مدت بازپرداخت اقساط این وام‌ها از 8‌ماه تا 24‌ماه است.

طرح حامی گندم 
این تسهیلات به متقاضیان فعال در بخش گندم که دارای حساب کوتاه‌مدت یک درصد حامی گندم در بانک کشاورزی هستند، پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات طرح حامی گندم 100میلیون تومان با نرخ بازپرداخت 10درصد و مدت زمان بازپرداخت یک‌قسطی حداکثر 3تا 10‌ماه و یا چندقسطی حداکثر 8تا 24‌ماه است.

وام مکانیزاسیون جهادکشاورزی
وام دیگری که از محل بانک کشاورزی به متقاضیان پرداخت می‌شود، ‌وام 15درصدی مکانیزاسیون کشاورزی با مهلت بازپرداخت پنج‌ساله است. روند درخواست تسهیلات برای ماشین‌آلات مکانیزه اعم از تراکتور، ادوات کشاورزی، ادوات باغبانی و... در بخش کشاورزی به این صورت عنوان شده است که متقاضیان به اداره امور فناوری‌های مکانیزه شهر خود مراجعه کنند و ماشین‌آلات موردنیازشان را درخواست دهند. درصورت تأیید درخواست آنها، میزان آورده موردنیاز متقاضیان 20درصد بوده و مابقی وجه ماشین‌آلات (80درصد) در قالب تسهیلات به متقاضیان اعطا می‌شود. بازپرداخت اقساط وام به‌صورت سالانه است.

وام کشت گیاهان دارویی 
تسهیلات کشت گیاهان دارویی با نرخ بهره 4درصد و مدت بازپرداخت پنج‌ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود. افراد متقاضی برای دریافت این تسهیلات می‌توانند در سامانه تسهیلات اعتباری سیتای وزارت جهادکشاورزی به آدرس Cita.maj.ir ثبت‌نام کنند. با توجه به ابعاد طرح و متناسب با سطح زیرکشت، نوع محصول زراعی و شرایط اقلیمی منطقه موردنظر، میزان تسهیلات از 10میلیون تومان تا 4میلیارد تومان متغیر است. 50درصد این تسهیلات قبل از کاشت و 50درصد نیز بعد از کاشت پرداخت می‌شود. بنا به‌گفته مسئولان وزارت کشاورزی، وام ارزان‌قیمت حوزه گیاهان دارویی تنها مختص کشت گیاه نیست و علاوه بر کشت، برای تمامی زنجیره ارزش محصولات این گیاهان مانند اسانس‌گیری تسهیلات 4تا 10درصدی پرداخت می‌شود.

وام بلاعوض تجهیزات آبیاری نوین
برای دریافت این وام، کشاورزان خرده‌مالک نیز می‌توانند با تجمیع اراضی خود با وسعت حداقل 10هکتار که در پایاب یک منبع آب واقع شده است، اقدام کنند. برای تشکیل پرونده، مراجعه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی محل سکونت و ارائه درخواست کتبی، تعیین سهم آب با تأیید شورای محل، پروانه معتبر بهره‌برداری از منابع آبی و سند مالکیت زمین لازم است. 85درصد هزینه تجهیز مزارع و باغ‌ها به سامانه‌های نوین آبیاری به‌صورت بلاعوض از سوی بانک‌ کشاورزی پرداخت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید