• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137056
+
-

کشت در بورس

شاخص گروه زراعت و خدمات وابسته کشاورزی، در چهار‌ماه نخست سال‌جاری، 20درصد افت ارزش را تجربه کرده است

کشت در بورس


آوین آزادی ـ روزنامه‌نگار

کشاورزی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است که خیلی از اوقات فارغ از شرایط نابسامان، راه رشد مثبت را در پیش گرفته است. در بازار سرمایه اما با وجود تعدد شاخص‌های مرتبط به بخش کشاورزی، اوضاع نمادهای زیرگروه این بخش چندان چنگی به دل نمی‌زند. اما اگر بخواهیم نگاهی کلی‌تر به مجموعه این سهام‌ها داشته باشیم، می‌توان شاخص کلی «زراعت و خدمات کشاورزی وابسته» را مدنظر قرار داده و روند تغییرات آن را بررسی کنیم. شاخص زراعت، در چهار‌ماهه نخست سال‌جاری، 20درصد افت ارزش را تجربه کرده است. این شاخص، در ابتدای سال‌جاری روی عدد 211هزار و 895واحد ایستاده بود و حالا بعد از گذشت 4ماه، این شاخص به 166هزار و 652واحد رسیده است. این گروه در یک سال‌و نیم گذشته، بیشترین رقمی که تجربه کرده نه مربوط به مرداد و تیر پرحاشیه سال گذشته که مربوط به هفتم تیر دی‌ماه همین سال است که در کارنامه آن مرز 231هزار واحد رد شده است. در این یادداشت به بررسی کارنامه تعدادی از نمادهای وابسته به این گروه پرداخته‌ و خلاصه‌ای از وضعیت این نمادها آورده شده است.

زکشت؛ روی نقطه صفر 
در هفتم آذر‌ماه سال ۹۶ شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش و در روز چهارشنبه (21آذرماه 97) 10درصد از سهام این شرکت یعنی به تعداد 20میلیون سهم برای نخستین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران به‌عنوان نماد (زکشت1) ارائه شد. گفتنی است فعالیت اصلی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان، احداث و اجرای فعالیت‌های دامپروری و کشاورزی اعم از گاوداری، مرغداری، زنبورداری، پرورش ماهی، کرم ابریشم و همچنین کاشت، داشت و برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی است. قیمت هر سهام این شرکت در پنجم فروردین‌ماه سال گذشته، 3هزار تومان بود که در چهارم مرداد‌ماه همان سال به 6هزار و 464تومان رسید. 27تیر سال‌جاری قیمت هر سهم زکشت دوباره به 3هزار تومان رسید؛ انگار که در تمامی مدت مورد بحث در نقطه صفر ایستاده باشد.

زمگسا ؛ بازگشت به فروردین سال قبل 
شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال (سهامی عام) در شهرستان قزوین تاسیس شده است. این شرکت در سال ۱۳۴۹ تأسیس شد و در سال ۱۳۵۲ فعالیت خودش را در رشته فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری آغاز کرده و یکی از شرکت‌های پر سر و صدا در این حوزه به شمار می‌رود. نام اختصاری این شرکت در بازار سرمایه، «زمگسا» است. در هجدهم فروردین سال 99، قیمت هر سهم این شرکت 2هزار و 716تومان در بورس تعیین شده بود که در چهارم مرداد‌ماه همان سال با رشد نسبتا خیره‌کننده - مثل خیلی از سهم‌ها- به حدود 5هزار تومان نزدیک شد و اما در نهایت در چهارم مرداد‌ماه سال‌جاری به قیمت 2 هزار و 624تومان رسید؛ آن‌هم بعد از مدتی که رونق، دوباره به بازار سرمایه برگشته بود.

زکوثر؛ در مسیر کاهشی 
شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در سال 1362با نام «شرکت تصویران» تاسیس شد. در سال 1381نام شرکت به «شرکت سرمایه‌گذاری کوثر» تغییر یافت. گفتنی است که این مجموعه به‌عنوان یک شرکت مادر عمل می‌کند و دارای شرکت‌های فرعی مختلف است و البته خود یکی از واحدهای فرعی «سازمان اقتصادی کوثر» است. سرمایه‌گذاری، مشارکت و تامین منابع مالی در شرکت‌ها و مؤسسات، مجتمع‌ها و طرح‌های تولیدی کشاورزی، دامپروری، مرغداری، پرورش و صید آبزیان، خوراک دام و طیور، صنایع تولید فرآوری مواداولیه، محصولات واسطه‌ای و نهایی و وابسته، دارو، واکسن و مکمل و همچنین ساخت و تولید تجهیزات مرتبط با زمینه‌های مطرح‌شده، محور اصلی فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری است. خوب است بدانید از تعداد کل 2میلیارد و 750میلیون برگ سهم این شرکت، 98.5درصد تحت مالکیت سازمان اقتصادی کوثر به‌عنوان سهامدار عمده شرکت قرار دارد. آخرین قیمت هر سهم این نماد که برای مدت زیادی بسته بوده، 1811تومان تعیین شده است. البته هر سهم زکوثر در پنجم مرداد‌ماه سال گذشته، 4هزار و 694ارزش معامله داشت و این در حالی بود که 17فروردین همان سال، این نماد کار خود را در حدود قیمتی 2هزار تومان آغاز کرد.

سیمرغ؛ قدیمی و پرحاشیه
شرکت سیمرغ یکی دیگر از شرکت‌های بورسی است که با نماد سیمرغ در بازار بورس و اوراق بهادار تهران فعالیت دارد. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های کشور است که محصولات مختلفی را تولید می‌کند. موضوع اصلی فعالیت این شرکت انجام هر نوع فعالیت کشاورزی مانند زراعت، باغداری، مرغداری، دامپروری، جوجه‌کشی، تولید مرغ مادر، بسته‌بندی محصولات کشاورزی، واردات و صادرات تولیدات کشاورزی و‌... است. پنجم فروردین سال 99قیمت این سهم 1882تومان بود. هشتم تیرماه همان سال قیمت در این سهم به یکی از قله‌های خود رسید که مرز 4هزارتومانی را تجربه کرده بود. البته این نماد هم  در بازه طولانی حدود 3‌ماه در سال‌جاری بسته بود و در نهایت در بیست‌و‌هشتم تیر ماه، قیمت هر سیمرغ به 1562تومان رسید تا کاهشی چشمگیر را تجربه کرده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید