• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 3 مرداد 1400
کد مطلب : 136490
+
-

شمشیر ژیلاگی، مانع مدال‌آوری ایران

در شمشیربازی انفرادی المپیک هر 3ورزشکار ایران حذف شدند که 2نفر از آنها را ژیلاگی از مجارستان حذف کرد

شمشیر ژیلاگی، مانع مدال‌آوری ایران


در روز دوم مسابقات المپیک، امید کاروان ایران بیش از هر رشته دیگری به شمشیربازی بود اما در عمل این تیراندازی بود که چراغ اول را روشن کرد و شمشیربازان کشورمان در صعود به مراحل نهایی ناکام ماندند. صبح روز شنبه مسابقات شمشیربازی المپیک در بخش انفرادی آغاز شد و در ابتدا همه‌‌چیز برای شمشیربازان ایرانی خوب پیش می‌رفت اما در نهایت قرعه سخت کار دست ملی‌پوشان کشورمان داد. در مرحله اول هر 3شمشیرباز ایران حریفانشان را بردند و به جمع 16نفر برتر رسیدند. اما از میان این 3نفر فقط علی پاکدامن تا مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد که او هم در این مرحله شکست خورد تا شمشیربازان ایرانی وداع تلخی با مسابقات انفرادی داشته باشند.
با وعده‌هایی که مسئولان فدراسیون شمشیربازی برای گرفتن مدال داده بودند، دیروز مدیران ورزش ایران راهی سالن شمشیربازی شدند تا شاهد شگفتی‌سازی آنها باشند. سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان تماشاگران ویژه مسابقات مجتبی عابدینی، علی پاکدامن و محمد رهبری بودند. هر چند مسئولان فدراسیون قبل از شروع مسابقات گفته بودند توقع چندانی از مدال‌های انفرادی ندارند و امیدشان به مدال تیمی است اما بعد از پیروزی‌های پاکدامن، آنها به مدال انفرادی هم امید بستند. هر 3نماینده ایران در سابر مسابقه دادند. عابدینی و پاکدامن برای دومین بار المپیک را تجربه می‌کردند. پاکدامن در ریودوژانیرو در مسابقه اول حذف شده بود اما عابدینی تا نیمه‌نهایی پیش رفت و به رتبه چهارم رسید. با این سابقه انتظار از عابدینی بیشتر بود اما پاکدامن موفق‌تر عمل کرد.
علی پاکدامن در مسابقه اول آندراس ژاتماری از مجارستان را که سابقه قهرمانی جهان را دارد 15 بر 12 شکست داد تا همه با خوشحالی از شگفتی بگویند و به مدال امیدوار باشند. عابدینی هم 15 بر 10 گوردون از کانادا را شکست داد اما حریف بعدی او ژیلاگی از مجارستان بود که 2طلای المپیک در کارنامه داشت. محمد رهبری هم در مسابقه اول برنده بود و اپیتی از فرانسه را که نفر ششم رنکینگ جهان بود 15 بر ۱۳ شکست داد. بعد از این 3 پیروزی بود که پیمان فخری سرمربی تیم ملی گفت: «اهالی شمشیربازی می‌دانند چه کار بزرگی کرده‌ایم. 2 شمشیرباز ما مقابل 2 قهرمان جهان که شانس نخست مدال المپیک بودند به پیروزی رسیدند و جز شاهکار چیز دیگری نمی‌توانم بگویم.»

پایان کار شمشیربازی در انفرادی
با شروع مرحله یک‌هشتم، پاکدامن با رنک۲۱‌ جهان توانست ۱۵ بر ۹ مکس هارتونگ از آلمان صاحب رنک5جهان را شکست دهد. اما عابدینی مقابل آرون ژیلاگی ۱۵ بر ۷ شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. رهبری هم مقابل لوئیجی سامله از ایتالیا ۱۵ بر ۷ باخت و حذف شد. پاکدامن با این پیروزی به مرحله‌ یک‌چهارم نهایی رسید، جایی که ژیلاگی منتظرش بود. او هم 15 بر 6 به ژیلاگی باخت تا هر 3نماینده ایران از بخش انفرادی حذف شوند. تیم ایران ششم مرداد باید در مسابقات تیمی شرکت کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید