• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 مرداد 1400
کد مطلب : 136487
+
-

خبرهای المپیکی/ پیروزی بوکسور ایران برابر قهرمان آفریقا

دانیال شه‌بخش بوکسور اهل استان سیستان و بلوچستان دیگر نماینده ایران در روز دوم المپیک بود که در وزن ۵۷کیلوگرم رشته بوکس به داخل رینگ رفت. دانیال شه‌بخش که قرعه سختی دارد در رقابت نخست خود به مصاف قهرمان آفریقا محمد حاموت از مراکش رفت که با قاطعیت و با نتیجه 3بر صفر حریفش را از پیش‌رو برداشت. بوکسور سبک‌وزن ایران در دومین رقابت خود کاری به‌مراتب سخت‌تر در پیش دارد. شه‌بخش باید در دومین رقابت خود به مصاف لازارو آلوار کوبایی دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک برود. این مبارزه چهارشنبه 6مرداد‌ماه برگزار خواهد شد. شاهین موسوی دیگر بوکسور ایران در این رقابت‌ها است که روز دوشنبه 4مرداد در وزن ۷۵کیلوگرم به مصاف یوتو موری ‌واکی بوکسور ۲۴ساله ژاپنی خواهد رفت. تیم ایران با 2بوکسور در المپیک توکیو حضور دارد و هدایت این تیم برعهده علیرضا استکی است.

حذف زشت عالمیان
نیما عالمیان، تنها پینگ‌پنگ‌باز ایران در بازی‌های توکیو، جنجالی‌ترین ورزشکار روز دوم لقب گرفت. او در مرحله مقدماتی با پل درینکهال بریتانیایی مسابقه داد و حذف شد، اما مهم‌تر از نتیجه، رفتار پرخاشگرانه عالمیان بود. او با رنک128 با حریفی مسابقه داد که رنک57 دنیا را دارد. آنها 2سال پیش سابقه بازی داشتند و نیما که برنده آن دیدار بود، امید داشت که این بار هم به پیروزی برسد، اما مشکل از همان ست اول شروع شد. داور بازی به سرویس‌های عالمیان خطا داد و او که این نظر را قبول نداشت، راکتش را روی میز پرت کرد و یک اخطار گرفت. عالمیان که تمرکزش را از دست داده بود، ست اول را 11بر 7 باخت. با تکرار اتفاقات ست اول، عالمیان فقط یک امتیاز در ست دوم گرفت و 11بر یک باخت. در این ست سرویس‌های عالمیان توهین به حریف تلقی شد؛ او یا سرویس‌هایش را به هوا می‌زد یا روی زمین! ست سوم را هم عالمیان 11بر 6 از دست داد. در ست چهارم از عصبانیت او کم شد و توانست بازی را 11بر 8ببرد، اما بازی نفس‌گیر ست پنجم را هم درینکهال 12بر 10برد تا عالمیان بازی را ببازد.بعد از رفتار عالمیان، خبرنگاران حاضر در توکیو فدراسیون را مقصر معرفی کردند. نظر آنها این بود که رفتارهای نیما عالمیان نتیجه توجه بیش از حد فدراسیون به او و برادرش نوشاد است. نوشاد هم چندی پیش در مسابقات انتخابی تیم ملی جنجال‌ساز و با همراهان حریفانش درگیر شد. پیمان حسنی، دبیر فدراسیون به همشهری می‌گوید فدراسیون هم از رفتار نیما ناراحت است، با این حال نقدها را قبول دارد: «در همه فدراسیون‌ها در مسابقات داخلی به ستاره‌هایشان راحت می‌گیرند، اما این دلیل نمی‌شود که ورزشکار در مسابقاتی در حد المپیک نتواند خودش را کنترل کند. داور خطای سرویس گرفت و ورزشکار باید از نظر داور تبعیت می‌کرد.» از نظر حسنی خود عالمیان مشکل‌ساز شد: «اگر او تبعیت  و با صحبت کردن مشکل را حل می‌کرد، داور هم لج نمی‌کرد. ورزشکار باید بداند کجا مسابقه می‌دهد و بتواند صبور باشد.» نیما عالمیان در بازی‌های المپیک ریودوژانیرو هم در مسابقه اول باخت و حذف شد.

حذف تلخ  هادی‌پور در تکواندو
آرمین هادی‌پور دارنده مدال نقره و برنز جهان که فدراسیون تکواندو روی مدال او حساب کرده بود در روز دوم بازی‌های المپیک به روی شیاپ‌چانگ رفت و در دور دوم حذف شد. تکواندوکار وزن ۵۸کیلوگرم ایران در نخستین مبارزه خود به مصاف جفرسون اوچوآ فرناندز از کلمبیا رفت. در راند اول تکواندوکار کلمبیایی موفق شد با نتیجه 6بر یک هادی‌پور را شکست دهد اما در ادامه تکواندکار ایرانی ورق را برگرداند و در پایان با نتیجه 22 بر 19 پیروز شد. هادی‌پور در دومین مبارزه خود به مصاف لوکاس گاژمن از آرژانتین رفت و با قبول شکست 26 بر 6  از دور رقابت‌ها حذف شد. هادی‌پور در حالی به مسابقات المپیک اعزام شد که از ناحیه رباط صلیبی با آسیب‌دیدگی مواجه بود. او با توجه به شکست تکواندوکار آرژانتینی در مرحله نیمه‌نهایی، از کسب مدال برنز هم محروم شد.

دوچرخه ایران به خط پایان نرسید
سعید صفرزاده، تنها نماینده دوچرخه‌سواری ایران در بازی‌های المپیک توکیو نتوانست از خط پایان عبور کند. او که در ماده استقامت جاده سهمیه گرفته بود باید ۲۳۴کیلومتر رکاب می‌زد اما نتوانست این مسابقه را به پایان برساند. دوچرخه‌سواران ایران در المپیک لندن و ریو هم نتوانسته بودند از خط پایان عبور کنند. در پایان مسابقات استقامت جاده، کاراپاز از اکوادور به مدال طلا رسید، فان ارت از بلژیک بر سکوی دوم ایستاد و پوگاسار از اسلوونی برنز گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید