• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136249
+
-

تعطیلی ۳۰۰ واحد سنگ‌بری در لرستان

۳۰۰۰ کارگر در رکود صنعت سنگ و خام‌فروشی این استان بیکار شده‌اند

تعطیلی ۳۰۰ واحد سنگ‌بری در لرستان

ستاره حجتی- خبرنگار

آغاز تیر امسال بود که اتحادیه سنگ‌بران لرستان اعلام کرد با تداوم رکود در بازار سنگ لرستان و همچنین خام‌فروشی این محصول تعداد واحدهای صنفی سنگ‌بری تعطیل‌شده در این استان به ۳۰۰واحد رسید و حدود ۳هزار کارگر مشغول به این حرفه در سراسر استان بیکار شده‌اند.برخوردار نبودن از تکنولوژی روز و فرسودگی تجهیزات، کمبود و نبود منابع اولیه در واحدهای سنگ‌بری داخل استان، گرانی کرایه حمل سنگ، نبود بازار فروش، فرسودگی تجهیزات واحدهای سنگ‌بری و در نهایت نبود حمایت دولت، افزایش ۵برابری تعرفه حمل‌ونقل سنگ همچنین افزایش تعرفه برق از مواردی است که از سوی صنعتگران این پیشه به‌عنوان عامل تعطیلی ۳۰۰واحد از مجموع ۴۵۰واحد سنگ‌بری این استان مطرح می‌شود. رئیس اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز شرایط بغرنج واحدهای این گروه صنفی را می‌پذیرد. با این حال بهزاد منصوری شرایط رکود و تعطیلی گسترده را به‌معنای ورشکستگی کامل صنعت سنگ در این استان نمی‌داند.
او می‌گوید: معتقدیم سنگ لرستان می‌تواند در داخل استان ارزش افزوده تولید کند، اما این خام‌فروشی است که بلای جان این صنعت شده. در برنامه‌ای که با مجموعه وزارتخانه داشتیم مجوز 50واحد سنگ‌بری صادراتی را گرفتیم که امیدواریم بتوانیم با توجه به شرایط فعالان این حوزه و تقاضاهایی که در مجموع شهرستان‌های ما هست این تعداد را اجرا کنیم.
منصوری با اعلام این خبر که طرح ایجاد پایانه صادراتی سنگ نیز برای بهبود شرایط فعالان این حوزه در دستور کار است، ادامه می‌دهد: توسعه صادرات سنگ را هم به‌عنوان دستور کار ویژه توسط بهره‌بردار دنبال می‌کنیم. امیدواریم این برنامه در شهرستان‌هایی که مستعد تولید و صادرات سنگ هستند به بهترین شکل پیگیری شود.
وی می‌افزاید: یکی از وظایف شرکت‌ها و هلدینگ‌های سازمان‌های توسعه وزارت صمت، بازسازی و نوسازی واحدهاست. امیدواریم با انجام این کار بتوانیم از ظرفیت منابع مالی و تکنولوژی این شرکت‎ها استفاده و زمینه‌ای ایجاد کنیم که هم کارگران به کارشان بر‌گردند و هم اشتغال بیشتری در استان ایجاد شود. رئیس اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان با تأکید بر اینکه صنعت سنگ یکی از مهم‌ترین نقاط قوت لرستان است، می‎گوید: تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات مناسب برای ورود مجموعه فعالان این حوزه زمینه جذب فعالان اقتصادی را به استان فراهم کنیم. منصوری با بیان اینکه تامین منابع مالی لازم برای توسعه استخراج سنگ نیز در دستور کار قرار دارد، اضافه می‌کند: مجوزهای مورد نیاز برای این کار دریافت شده است. همچنین قصد داریم با حمایت همه‌جانبه از فعالان استانی زمینه‌ای را فراهم کنیم که بتوانند در این حوزه فعالیت اقتصادی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید