• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136242
+
-

رشد 360درصدی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

جمعیت مشارکت‌کنندگان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 10میلیون نفر عبور کرد

آمار‌ها نشان می‌دهد در یک سال گذشته تعداد مشارکت‌کنندگان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری 360درصد رشد کرده است. این خبر را روز گذشته مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس هم تأیید کرد و گفت: جمعیت دارندگان واحدهای(یونیت‌های) صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 10میلیون نفر عبورکرده است.
به‌گزارش همشهری، رشد نماگر‌های بازار سهام در سال گذشته به ورود تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به بازار سهام منجر شد. درکنار رشد جمعیت سهامداران، جمعیت سرمایه‌گذارانی که به‌طور غیرمستقیم و از طریق صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند هم افزایش یافته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد جمعیت سرمایه‌گذارانی که در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از 2میلیون‌و184هزار نفر در پایان سال98 به 10میلیون‌و200هزار نفر رسیده است.
رشد تعداد سرمایه‌گذاران در حالی اتفاق افتاده است که در سال‌های ابتدایی تاسیس این صندوق‌ها استقبال چندانی از این صندوق‌ها نشد و در طول چند سال گذشته نیز تعداد سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها تقریبا ثابت بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزاری هستند که زمینه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در بورس فراهم می‌کنند. در اغلب بازار‌های سهام پیشرفته بخش زیادی از مردم از طریق این صندوق‌ها به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به دانش مالی و تخصص حرفه‌ای نیازی نیست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند با جمع‌آوری منابع مالی خرد، این منابع مالی را به نیابت از صاحبان نقدینگی در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.

افزایش جمعیت سهامداران صندوق‌ها

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس دیروز با بیان اینکه جمعیت سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها از مرز 10میلیون‌و200هزار نفر عبور کرده، درباره دلایل افزایش استقبال از این صندوق‌ها به همشهری گفت: علت اینکه مردم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها اشتیاق نشان داده‌اند به عوامل مختلفی بازمی‌گردد؛ نکته اول این است که کانال‌های دسترسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته افزایش یافته و توسعه پیدا کرده است. به این معنا که سرمایه‌گذاران اکنون می‌توانند به راحتی از طریق شعب بانک‌ها و همینطور اپلیکیشن‌ها، یونیت‌های این صندوق‌ها را خریداری کنند.
او افزود: علت دیگر رشد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که مردم به این نتیجه رسیده‌اند که خودشان فرصت و وقت کافی برای تحلیل و خرید و فروش سهام را ندارند در نتیجه ترجیح داده‌اند که به جای حضور مستقیم در بورس از طریق صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری کنند. به‌گفته او یکی دیگر از دلایل افزایش تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد مطلوب این صندوق‌ها از نظر سودآوری در سال گذشته است که مردم را برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ترغیب کرده است. او اضافه کرد: پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا و پالایش یکم در سال گذشته نیز در افزایش تعداد سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها مؤثر بود.

ترکیب صندوق‌ها
او با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰۰صندوق سرمایه‌گذاری در بورس حضور دارند که ارزش روز آنها بیش از ۵۱۳هزار میلیارد تومان است اضافه کرد: ارزش روز صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به 350هزار میلیارد تومان و ارزش روز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به 56هزار میلیارد تومان رسیده است، همچنین ارزش دارایی صندوق‌های بازارگردانی نیز به ۸۷هزار میلیارد تومان رسیده است.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت گفت: از جمع کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت 50هزار میلیارد تومان به سهام و 150هزار میلیارد تومان به سپرده بانکی اختصاص پیدا کرده ضمن اینکه ارزش کل اوراق بدهی موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از 170هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

فعالیت در بازار اوراق بدهی دولتی
فدایی در پاسخ به این پرسش که صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا چه میزان اوراق بدهی دولت را خریداری می‌کنند، گفت: ۴۰درصد اوراق دولتی را صندوق‌های با درآمد ثابت می‌خرند و این صندوق‌های با درآمد ثابت برای اعضای خود سود ماهانه تقسیم می‌کنند؛ اما در مورد صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط با افزایش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری (یونیت‌ها) سودی نصیب دارندگان این واحدها می‌شود.

ویژگی‌های صندوق‌ها
او درباره نحوه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس گفت: با توجه به اینکه اکثر مردم قدرت تحلیل سهام و بازار را ندارند یا وقت کافی برای تحلیل بازار را ندارند از طرفی با توجه به اینکه هزینه معاملاتی در روش سهامداری مستقیم بالاست و در صندوق‌ها این هزینه کمتر است بنابراین توصیه می‌شود کسانی که تازه می‌خواهند وارد بازار شوند به روش غیرمستقیم و از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه حضور پیدا کنند. فدایی در مورد مدیریت صندوق‌ها تأکید کرد: با توجه به اینکه مدیران سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به تأیید حرفه‌ای سازمان بورس می‌رسند و صلاحیت آنها باید تأیید شود، افراد حرفه‌ای در این صندوق‌ها قرار می‌گیرند. فدایی درباره اینکه آیا امکان زیان مردم در صندوق‌ها وجود دارد، گفت: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام امکان زیان وجود دارد اما احتمال سوخت کل سرمایه وجود ندارد چون این صندوق‌ها پشتوانه دارند. بخش عمده‌ای از پشتوانه این صندوق‌ها سهام موجود بازار است.
همچنین در مورد صندوق‌های سپرده‌گذاری پول‌ها توسط متولی حسابرسی چک می‌شود و در صندوق‌های با درآمد ثابت ضامن نقدشوندگی که معمولاً بانک‌ها هستند وجود دارد. البته در صندوق سهامی، ضامن نقدشوندگی وجود ندارد و امکان سود و زیان در آن وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید