• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136212
+
-

گزارش سرگرمی‌های خاموش

در مسیر کند واکسیناسیون در ایران، خسارت‌های چندهزار‌میلیاردی به حوزه تفریح و سرگرمی ادامه دارد


مائده امینی ـ روزنامه‌نگار

تاریخ، بالا و پایین‌های بسیاری را به‌خود دیده است؛ کووید-19 تنها یکی از آنهاست؛ ویروسی چینی که تصویرهای غریب بسیاری ساخت و خسارت‌های جبران‌ناپذیر زیادی به بار آورد. براساس آمارهای منتشر شده در پایگاه خبری پایش آثار اقتصادی کرونا، بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، (بدون احتساب تجارت خارجی) در دوران شیوع کرونا ۱۰۹هزار‌و۲۵‌میلیارد تومان - تا پایان دی‌ماه99- خسارت دیده‌اند. تفریح، سرگرمی و گردشگری اما بیشترین خسارت را از شیوع پاندمی در ایران دیده است؛ چرا که تفریحات عموما در فهرست اول تعطیلی‌ها به‌عنوان امری غیرضروری قرار‌می‌گیرند. باشگاه‌های بدنسازی، استخرها، سینماها، تئاترها و... در تمامی این 18‌ماه سیاه، یا تعطیل بوده‌اند یا کج‌دار و مریز با این مریضی مرگبار کنار ‌آمده‌اند و با کمتر از نیمی از ظرفیت خود دست به تلاش‌های کوچک نافرجام برای ادامه بقای خود ‌زده‌اند. براساس آخرین برآوردهای روزنامه همشهری و بنا به اعلام کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، خسارت ویروس چینی به گردشگری کشور، بیش از 40هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و همچنین بخش فرهنگ و هنر ایران از اسفندماه سال 98تا اواخر اردیبهشت‌ماه۱۴۰۰ متحمل بیش از ۹ هزار میلیارد تومان خسارت شده‌ است. شهربازی‌ها، سالن‌های بیلیارد، گیم‌نت‌ها و... از دیگر کسب‌وکارهای حوزه تفریح و سرگرمی هستند که آمار درست و دقیقی از خسارت وارده به آنها وجود ندارد.  همچنین براساس ارزیابی‌های پایگاه پایش آثار اقتصادی کرونا، خسارات بحران کرونا به واحدهای صنفی ایران تا پایان سال بیش از 200هزار‌میلیارد تومان برآورده می‌شود. براساس این سنجش در موج اول تا سوم تعطیلی‌های کرونایی در ایران واحدهای صنفی در ‌ماه دست‌کم بیش از 25هزار‌میلیارد تومان زیان دیده‌اند. امروز درحالی‌که بیشتر مردم جهان نسبت به این ویروس تا حدی با واکسن‌های مختلف، ایمن شده‌اند، روند کند واکسیناسیون در ایران، امید به بهبود شرایط اقتصادی را برای این کسب‌وکارها از بین برده و آنچه برای آنها مانده تنها تعطیلی، بیکاری و بیم است.


تئاتر
مظلوم و بی صدا در خسرانی ابدی

  سعید باغبانی‌نیر کارگردان تئاتر گفته است: خسارت‌ها و ضررهایی که طی این دو سال بر ما وارد شده است، دریک‌سال جبران نمی‌شود بلکه 7تا8سال طول می‌کشد تا این خسارت جبران شده و کسب‌وکار همچون گذشته صورت گیرد اما به‌طور یقین فعالیت‌ها مانند قبل نخواهد بود .
  گمانه‌زنی‌ها برای برآورد خسارت به تئاتر متفاوت است؛ برخی خسارت وارده را تا 5میلیارد تومان برآورد می‌کنند و بعضی معتقدند این هنر متحمل بیش از ۲۰میلیارد تومان خسارت شده است .
   ۱۶سالن خصوصی فعال تئاتر با 2هزار صندلی در تهران وجود دارد که عموما از اسفند98 تا همین امروز تعطیل بوده‌اند و شرایط اقتصادی آنها جوری رقم خورده که نزدیک به ۲۰۰کارمند این سالن‌ها از کار بیکار شده‌اند.
   تئاترهای خصوصی و مستقل که سالن‌هایشان اجاره‌ای است و گاهی با کرایه‌های ۳۰۰میلیون تومان در‌ ماه فعالیت می‌کردند، خسارت‌های بسیاری دیدند و حتی بدهکار هم شدند.
  هر بار هم که به واسطه کاهش نسبی کرونا سالن‌های تئائر باز شدند، ‌با کاهش ۸۰درصدی استقبال عمومی مواجه شدند.
  پیش از بازگشایی سالن‌ها طبق آماری که وزارت ارشاد اعلام کرده است، در اسفندماه سال98، ۱۸۴اثر نمایشی اجرایشان را متوقف کردند و برنامه اجرای ۵۸گروه نمایشی در فروردین و اردیبهشت نیز پس از تعطیلی‌ها متوقف ماند.
  با این حساب از ابتدای شیوع کرونا تا زمان بازگشایی محدود تئاترها (تا مرداد 99)، ۲۴۲ تئاتر اجرایشان را متوقف کرده یا به تأخیر انداختند.
  خسارت وارده به فروش بلیت برای اجرای این گروه‌ها با فرض میانگین ۲۳تماشاگر برای هر اجرا در هر شب و میانگین قیمت ۲۰هزار تومانی برای هر بلیت، نزدیک به ۱۰میلیارد تومان است.

سینما
 احتمالا عبور از مرز هزار‌میلیارد تومانی 

در این روزهایی که بسیاری از کسب‌وکارها راه ادامه حیات خود را در سازش با کرونا پیدا کرده‌اند، حال سینما هنوز خوش نیست و انگار در اسفند سال98 گیر کرده است 
  براساس برآوردهای رسمی، تا پایان دی‌ماه سال گذشته، بیش از 700میلیارد تومان به صنعت سینمای ایران خسارت وارد شده است 
  برآوردهای غیررسمی این عدد را تا پایان اردیبهشت سال‌جاری بیش از هزار‌میلیارد تومان تخمین زده‌اند 

کافه و رستوران
تعطیلی‌های جسته و گریخته 

  آمار دقیقی از میزان خسارت کرونا به کسب‌وکارهای خوراکی‌محور در ایران وجود ندارد. 
  مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران گفته است که براساس ارزیابی‌ها، خسارات بحران کرونا به واحدهای صنفی ایران تا پایان سال بیش از 200هزار میلیارد تومان برآورده می‌شود؛ رستوران‌ها و کافه‌ها هم بخشی از این خسارت بزرگ را سهم خود کرده‌اند .
   البته با تقویت این تئوری میان افراد جامعه که کرونا از راه مواد‌خوراکی به بدن انسان وارد نمی‌شود، کم‌کم کافه‌ها و رستوران‌ها به مدار رونق بازگشتند و دیگر نمی‌توان به‌دنبال محاسبه خسارات وارده به آنها در ماه‌های اخیر رفت .
  کافه‌های بسیاری در روزگار غریب کرونا یا دست به تعدیل نیرو زدند یا به‌طور کلی تعطیل شدند؛ کافه طهران یکی از این کافه‌ها بود .

استخرداران
‌ حداقل خسارت ماهانه 2میلیارد تومان 

  استخرهای سراسر کشور حدود یک سال کاملا تعطیل بودند و درآمد آنها به صفر رسید. 
  محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفته است: رشته شنا بیشترین خسارت را از این ویروس دیده است؛ به‌خصوص برای ناجیان، شناگران و مربیان شنا که مظلوم واقع شده‌اند و از نان خوردن افتاده‌اند.
  در شهرستان‌ها هم اوضاع استخرهای شنا تعریفی ندارد. برای مثال کرونا حداقل ماهانه 2میلیارد تومان به استخرهای لرستان خسارت می‌زند .
   استخرهای همدان هم در دوران شیوع ویروس کرونا یکی از پرخسارت‌ترین اماکن ورزشی بودند به‌طوری که متولیان این بخش در همدان بیش از 40میلیارد تومان خسارت دیدند و ۳۲۰ ناجی غریق نیز بیکار شدند.

باشگاه‌های ورزشی 
حداقل خسارت هشت‌هزار میلیاردتومان

  جمشید تقی‌زاده معاون وزیر ورزش در روزهای پایانی سال99 اعلام کرد بیشترین خسارت همه‌گیری کرونا برای باشگاه‌داران بخش‌خصوصی بوده که بیش از 8هزار‌میلیارد تومان خسارت به ورزش کشور زده است.
  همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که باشگاه‌های ورزشی تهران متحمل 2هزار‌میلیارد تومان خسارت تا پایان سال99شدند .
  خسارت وارده به باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی در سراسر کشور روزبه‌روز بیشتر خواهد شد؛ چرا که با هر بار ورود به یک پیک کرونایی، این باشگاه‌ها در صف مقدم تعطیل شدن قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید