• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135939
+
-

اصغر فرهادی در کنفرانس خبری فیلم «قهرمان»:

شبکه‌های اجتماعی موضوع «قهرمان» نیست

جشنواره
شبکه‌های اجتماعی موضوع «قهرمان» نیست

 آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

دیروز کنفرانس خبری فیلم «قهرمان» با حضور اصغر فرهادی، امیر جدیدی،‌بازیگر و الکساندر ماله‌گی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده جهانی فیلم برگزار شد.
اصغر فرهادی در این نشست به ابهامات و پرسش‌هایی که درباره مضامین فیلم‌هایش وجود داشت، پاسخ داد.
او در ابتدای این نشست، درباره محور قرار دادن خانواده در فیلم «قهرمان» گفت: انتقاد دوشکل دارد؛ وقتی شما یک سیستم را نقد می‌کنید و مقابلش هستید و وقتی که جامعه را نقد می‌کنید و در کنارش هستید. نگاه من در این فیلم نگاهی در این قالب است.  اصغر فرهادی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالات مطرح شده درباره اینکه آیا قصد داشته به شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان موضوع اصلی بپردازد و همچنین قصد داشته روایتی منفی از رواج شبکه‌های اجتماعی در فیلمش ارائه دهد، گفت: شبکه‌های اجتماعی موضوع اصلی فیلم «قهرمان» نیست. این سوژه بستری بود که قصه راه بیفتد. این اعتقاد را ندارم که ما می‌خواستیم بگوییم شبکه‌های اجتماعی خوب یا بد هستند.
فرهادی با اشاره به برداشت مشترکی که برخی از منتقدان درباره فیلم‌هایش دارند و تصورشان بر این است که فیلم‌های فرهادی دارای مضامینی نظیر قضاوت و دروغ است، گفت: فکر نمی‌کردم برداشت بقیه از این فیلم هم «قضاوت» باشد. آنقدر این را درباره فیلم‌هایی که ساخته‌ام، گفته‌اند که درباره قضاوت و دروغ است، که وقتی باز هم می‌شنوم، متعجب می‌شوم. در کنار این دو کلمه البته آبرو هم هست و این حتی از 2کلمه دروغ و قضاوت مهم‌تر است. آبرو به‌معنای تصویر جمعی دیگران از ماست و این نه در فرهنگ ما، که در همه‌جا مهم است. او به همکاری با الکساندر ماله‌گی به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم «قهرمان» نیز اشاره کرد و گفت: ما بیشتر دو دوست هستیم تا دو همکار. یکی از شانس‌های بزرگ من همکاری با الکساندر است. نگاه ما به سینما خیلی به هم نزدیک است.
فرهادی با اشاره به برخی ابهاماتی که درباره موضوع فیلمش وجود دارد، گفت: این فیلم مخالف با خودکشی است، اگر فیلمساز صادقی باشید و به‌دنبال حواشی نباشید، فیلم شما مسیر درستی را می‌رود.
او همچنین به این نکته اشاره کرد که در فیلم‌هایش بخش‌هایی را گنجانده تا بتواند تماشاگران عادی را نیز ترغیب به دیدن آثارش کند. فرهادی بخشی از موفقیت فیلم‌هایش را مرهون تماشای این فیلم‌ها از سوی تماشاگران عادی دانست.
اصغر فرهادی همچنین درباره اظهارات منتسب به‌خود در مجله ورایتی که باعث بروز یک‌سری ابهامات در پاره‌ای از محافل شده بود، گفت: با احترام به مجله ورایتی باید بگویم این تصور کسی بود که دیروز صحبت‌های مرا ترجمه کرد. ما درباره موضوعی صحبت کردیم که شاید در اروپا نباشد، اما در ایران وجود دارد.
مردم خارج از ایران فکر می‌کنند فضای مجازی در ایران وجود ندارد؛ بنابراین کسی که با من مصاحبه کرد از وجود فضای مجازی تعجب کرد و من هم گفتم البته که هست، حتی شاید پررنگ‌تر از کشورهای غربی باشد و از من پرسید چرا؟ که من گفتم زیرا فضای بسته‌ای برای بیان نظرات وجود دارد. پس مردم برای ابراز نظرات از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

«قهرمان» اصغر فرهادی و «جاده خاکی» پناه پناهی در فهرست بهترین فیلم‌های کن

فیلم قهرمان اصغر فرهادی در رده چهارم، فهرست «فیلم‌های خیلی خوب کن» از نظر منتقدان قرار گرفته است. فیلم «جاده خاکی» ساخته پناه پناهی‌ها که برای کسب دوربین طلایی کن رقابت می‌کند نیز در صدر فهرست فیلم‌های خوب کن از نظر منتقدان جای گرفته است. با احتساب مجموع رده‌های این دو فهرست، فیلم«جاده خاکی» در رده دوازدهمین فیلم برتر کن قرار گرفته است.  فیلم «آنت» نیز صدر فهرست «فیلم‌های خیلی خوب کن» را به‌خود اختصاص داده است. فیلم «گزارش فرانسوی» که تماشاگران از آن در زمان اکران با تشویق 9دقیقه‌ای به‌شدت استقبال کرده بودند، اکنون در جایگاه چهاردهمین فیلم برتر کن قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید