• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198766
+
-

زنان در ورزش قهرمانی چگونه‌اند؟

قهرمان‌شدن قهرمان‌ماندن

محدث تک‌فلاح

هورا! باز هم یک بانوی دیگر، باز هم یک زن قهرمان و دلاور  روی سکوهای جهانی رفت و با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در میادین بین‌المللی ورزشی Islamic Republice of Iran را از بلندگوهای ورزشگاه به گوش انسان‌ها رساند. طی ماه‌های اخیر بانوان تیم‌های ملی جمهوری اسلامی ایران به مدال‌های رنگینی دست یافتند؛ مدال‌هایی که پشت آنها دنیایی حرف است و دنیایی درددل.
از مدیران فدراسیون‌ها تا شهرداران شهرهای کوچک و بزرگ، همه و همه برای پاسداشت و تبریک مقام‌های به‌دست آمده، پیام تبریک و بنر و هدیه ارسال کردند و همراه با آرزوی توفیق روزافزون برای ورزشکاران باهمت‌مان برای آنها آرزوهای خوب خواستند.
اما بُعد غیرقابل انکار حضور زنان در عرصه‌های بین‌المللی بخشی از محدودیت‌هایی است که نه ‌تنها مختص زنان کشورهای اسلامی است، بلکه نمایندگان ملی‌پوش جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یک سفیر برای انتقال فرهنگ ایرانی_ اسلامی معرفی می‌کند. حجاب، رفتار و منش زنان ورزشکار در تمام مجامع بین‌المللی مورد توجه باقی کشورها بالاخص کشورهای مسلمان بوده و بازتاب این مسئله نیز در رسانه‌های کشورهای مربوطه و تمام کشورهای جهان دیده شده است.
از آنجا که  ارائه الگوهای سبک زندگی و موفقیت‌های زنان در منش ایرانی-اسلامی همیشه مورد توجه و عامل الگوبرداری جوامع مختلف بوده،توجه به این نکته لازم است که ارائه این ارزش برای همه ابعاد زندگی انسان‌ها ضروری است. تقدیر و تشکر از زنان ورزشکار و قهرمانان بین‌المللی، نخستین جلوه رسانه‌ای و کمترین وظیفه دولت و جامعه برای ایشان است که قهرمانی در میادین، تنها بخشی از آن است. توجه رسانه‌های داخلی و خارجی به موفقیت‌های زنان ایرانی آن هم به‌صورتی رادیکال و اغراق‌آمیز، نه‌تنها برای چهره حقیقی جمهوری اسلامی مناسب نیست، بلکه آسیب تک‌بعدی شدن الگوی ارائه شده به نسل جوان خودی و جوامع خارج از مرزها را به همراه دارد.
سؤال اصلی در این بحث این است که:
«آیا غایت رشد و کمال زن مسلمان ایرانی، رسیدن به قله قهرمانی در میادین بین‌المللی است؟»
شاید پاسخ این سوال را نتوان در گزینه های «بله» یا «خیر» خلاصه کرد اما می‌توان به اثرات سوء این نوع نگاه و پررنگ‌کردن بیش از حد برخی از این موفقیت‌ها، به‌خصوص در سال‌های اخیر اشاره‌ای داشت.
زنان در نگاه جامعه اسلامی، هویتی جدا ندارند که موفقیت‌های ورزشی آنان منحصر به‌ خودشان باشد. ابعاد مختلف وجودی بانوان در ساخت خانواده و جامعه برای هر نقشی مورد اهمیت است و انتقال و ارائه چنین سخن‌هایی جز در این مسیرها، ممکن و مؤثر نیست.
بعد از پیروزی ناهید کیانی در رشته تکواندو، کام همه مردم شیرین شد اما خاطرات دختری که سال‌های گذشته روی سکوی جهانی مدال تکواندو رفته و اکنون خارج از این مرزهاست، در ذهن‌ها مرور شد. اصلا آیا ورزشکاران ما در کنار تربیت ورزشی، به رشد ابعاد انسانی و اخلاقی و... نیز بهایی می‌دهند؟ جایگاه حاکمیت در این عرصه چیست؟ میادین ما قهرمان زن کم ندارند؛ اما بعد از قهرمانی‌شان چه می‌شوند؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید