• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135708
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxE7D
+
-

بلند می‌گویم فقط من تصمیم می گیرم

آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال دیروز در جمع خبرنگاران از اقتدارش دفاع کرد و در آستانه المپیک جواب منتقدانش را داد

بلند می‌گویم فقط من تصمیم می گیرم

ولادیمیر آلکنو، سرمربی روسی تیم ملی والیبال یک هفته قبل از رفتن تیم به بازی‌های المپیک به همه انتقادات جواب داد. او مثل همان‌روزهایی که در لیگ ملت‌ها از کنار زمین با چهره‌های متفاوت تیم را کوچ می‌کرد، دیروز در نشست خبری هم چند چهره داشت؛ از دست منتقدان و به‌خصوص فرهاد قائمی عصبانی بود، با بغض درباره پوریا فیاضی حرف زد و با مهربانی از بردیا سعادت گفت.
آلکنو در شروع نشست درباره لیگ ملت‌ها صحبت کرد و گفت با شرایط موجود نمی‌توانست معجزه کند: «این رقابت‌ها محک بازیکنان برای المپیک توکیو بود. می‌خواستم بازیکنان جوان را در یک شرایط کاملا پرفشار محک بزنم. می‌دانم تغییر دائم ترکیب کار درستی نیست، اما باید بازیکنان را می‌شناختم. ایران تقریبا 2سال بازی رسمی انجام نداده بود و 50درصد تیم را جوان‌هایی تشکیل می‌دادند که بازی رسمی نداشتند. به معجزه اعتقاد ندارم، اما با کار و تلاش زیاد می‌توانیم موفق باشیم.»
به‌نظر می‌رسید آلکنو بیشتر برای پاسخ به کسانی که هفته گذشته اقتدارش را زیر سؤال برده‌ بودند، در این نشست حاضر شده بود. فرهاد قائمی بعد از آنکه از فهرست مسافران المپیک خط خورد، مدعی شد که آلکنو هیچ‌کاره است و مافیا در والیبال تصمیم می‌گیرد. دیروز هم نظر بعضی از خبرنگاران این بود که دستیاران آلکنو به او می‌گویند چه کند. توتولو و محمدرضا تندروان دستیاران آلکنو هستند. سرمربی تیم ملی در جواب این انتقاد گفت: «برای من آبروی خودم از همه‌‌چیز مهم‌تر است. من از دستیارانم مشورت می‌گیرم ولی تصمیم نهایی را خودم می‌گیرم. من مربی‌ای نیستم که کسی روی من فشار وارد کند. از روز اول همه تصمیمات فنی را خودم گرفته‌ام، نه رئیس فدراسیون و نه سرپرست تیم در هیچ مسئله‌ای روی من فشار وارد نکردند.»
آلکنو هنوز عصبانی است که چرا قائمی در رسانه‌ها علیه او حرف زده است: «نمی‌خواستم درباره فرهاد قائمی صحبت کنم اما این موضوع در ایران خیلی داغ شده و می‌خواهم ماجرا را روشن کنم. تفاوت بنیادی من و قائمی این است که من از او بزرگ‌تر هستم. این بازیکن درباره عناوین و افتخارات صحبت کرده، اما او یک‌صدم من هم افتخار ندارد. من او را رودرروی خودم نشاندم و صحبت کردم، اما او در روزنامه‌ها جوابم را داد.»
قائمی گفته بود که با دعوت رئیس فدراسیون به اردوی تیم ملی اضافه شده است. فدراسیون این موضوع را تکذیب کرد اما آلکنو حرف‌های قائمی را تأیید کرد: «بعد از لیگ ملت‌ها به روسیه رفتم، دقیقا 2روز قبل از آمدن به ایران در روزنامه‌های روسی خواندم که این بازیکن به تیم ملی دعوت شده است. دو سه‌ساعت بعد آقای خوش‌خبر از من پرسید شما موافق هستید او به تیم بیاید، گفتم اگر یک سر و گردن بالاتر از بازیکنانی باشد که در اردو هستند، استقبال می‌کنم. اما بعد از تمرین اول دیدم قائمی شرایط مطلوبی ندارد. نمی‌خواستم این بازیکن را آزار بدهم. بعد از تمرین از او تشکر کردم. اگر دو سه‌ماه قبل از المپیک بود، حتما وقت می‌دادم که به آمادگی مطلوب برسد، اما 10روز مانده به رفتن تیم این امکان وجود نداشت.»

  بغض برای رفتن فیاضی
نوبت به‌دلیل خط‌خوردن فیاضی که رسید، آلکنو بغضش گرفت: «با این سؤال مرا تکه‌تکه کردید. من با قلبی دردناک باید بگویم متأسفم که فیاضی در تیم ما نیست. از او بسیار سپاسگزارم. رفتار، منش، شخصیت، تلاش بی‌وقفه و حجم کاری که از او در تمرینات می‌دیدم، مثال‌زدنی است. چنین بازیکنانی در دنیا نادر هستند. فیاضی خیلی تلاش کرد اما درمان مصدومیت او به زمان بیشتری نیاز داشت.»آلکنو به اشتباهی که داشت، اعتراف کرد: «اشتباه من این بود که بعد از لیگ 12بازیکن اصلی را انتخاب نکردم.»با توجه به نتایجی که ایران در لیگ ملت‌ها گرفت، تضمینی وجود دارد که در المپیک موفق باشد؟ آلکنو گفت: «در ورزش هیچ ضمانتی وجود ندارد. هیچ‌کسی نمی‌توانست پیروزی تیم ایتالیا را در یورو تضمین کند. فکر می‌کنم رفتن روی سکو آرزوی همه مردم ایران و تیم ملی باشد. هر کسی آرزویی دارد، اما نمی‌توانیم هیچ فردی را برای نرسیدن به آرزوها محکوم کنیم. ابتدا باید سطح کلی تیم ایران را با حریفان المپیکی مقایسه کنیم که آنها هم آرزوی رفتن روی سکو دارند.»مسابقات ایران در المپیک از دوم مرداد آغاز می‌شود و این تیم در نخستین بازی با لهستان روبه‌رو می‌شود.

مشکل دریافت
 چرا امیرغفور مصدوم به المپیک می‌رود؟ باز هم نظر خبرنگاران این بود که حضور غفور در تیم به توصیه دستیارانش بوده است. آلکنو جواب داد: «تا جایی که امکانش بود توضیح دادم. اما گویا بلند حرف نمی‌زنم. یک‌بار دیگر می‌گویم؛ همه تصمیمات را به‌تنهایی می‌گیرم. غفور هیچ مشکلی ندارد و با آمادگی کامل به المپیک می‌رود. درباره رفتن او به المپیک من احتیاجی به مشورت کسی ندارم و این تصمیم خود من بود.»آلکنو مشکل اصلی تیم را دریافت می‌داند و می‌خواهد مهدی مرندی را به المپیک ببرد؛ موضوعی که خیلی مورد پسند خبرنگاران و کارشناسان ایران نیست: «هم‌اکنون به غیر از عبادی‌پور بقیه بازیکنان دریافت متوسطی دارند. آمار جایگاه واقعی بازیکنان را نشان می‌دهد. مرندی بازیکن باتجربه‌ای است. اگر بازیکن خوبی در دریافت داشتیم، اتفاقات ست چهارم نمی‌افتاد.» او درباره خط‌زدن بقیه هم صحبت کرد: «من به بردیا سعادت علاقه‌مند هستم اما برای المپیک بی‌تجربه و خام است. امیرحسین اسفندیار هم باید ذهنش را درست کند. حضرت‌پور هم بازیکن خوبی است اما او را نمی‌توانیم در تیم المپیک داشته باشیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید