• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135700
+
-

بهترین‌ها را بشناسید

دوناروما، کریستیانو رونالدو، پدری...

بونوچی که گل مساوی ایتالیا را وارد دروازه انگلیس کرد و گره بازی را گشود، جایزه بهترین بازیکن فینال یورو را به‌خودش اختصاص داد. جوایز دیگری هم ازجمله بهترین گلزن، بهترین بازیکن جام و بازیکن جوان تورنمنت توزیع شد.

بازیکن جوان

پدری پس از فصل شگفت‌انگیزی که در بارسلونا داشت، در یورو2020 هم یک جایزه فردی برد و به‌عنوان بهترین بازیکن جوان جام برگزیده شد. پدری 18ساله، قبل از این رقابت‌ها تنها 4بازی ملی رسمی برای اسپانیا انجام داده بود اما در این رقابت‌ها تنها یک دقیقه در بازی‌های تیمش حضور نداشت. او این فصل هر 4 روز یک‌بار فیکس بازی کرده. پدری در نیمه‌نهایی مقابل ایتالیا که اسپانیا تیم برتر میدان بود، در 120دقیقه 65پاس داد که فقط یکی‌شان اشتباه بود. او در مجموع 629دقیقه بازی کرد و 1/76 کیلومتر دوندگی داشت و 3/92 درصد پاس‌هایش به مقصد رسید.

بهترین بازیکن

جان‌لوییجی دوناروما به‌خاطر پنالتی‌هایی که در 2 بازی آخر برای ایتالیا گرفت، جایزه بهترین بازیکن یورو2020را از آن خود کرد. دوناروما که با وسوسه مدیر برنامه‌های جنجالی‌اش مینو رایولا قراردادش را با میلان تمدید نکرده بود و در همین تابستان بدون رسیدن پولی به میلان به پاری‌سن‌ژرمن نقل‌مکان کرد، از سوی هواداران باشگاه ایتالیایی به پول‌پرستی متهم شده بود که با توجه به سوابق مدیر برنامه‌هایش می‌توان گفت اتهام بیراهی نبوده. رایولا با بارسلونا هماهنگ کرده بود تا از طرف این باشگاه در رسانه‌ها اعلام کند که دروازه‌بان ایتالیایی را می‌خواهند تا چانه‌زنی با پاری‌سن‌ژرمن برای عقد قرارداد این بازیکن بهتر پیش برود. رایولا به لاپورتا قول داده که این کار را جبران کند و بازیکن بزرگی به نوکمپ ببرد. دوناروما شاید با وجود بازیکنانی مثل اسپیناتزولا، جورجینیو و کیه‌زا بهترین بازیکن تیمش هم نبود اما در پنالتی‌ها نقشی کلیدی به عهده گرفت و 2پیروزی حیاتی و تاریخی مقابل اسپانیا و انگلیس به لطف درخشش او بود. پس از پیتر اشمایکل در سال۱۹۹۲، دوناروما به دومین دروازه‌بانی تبدیل شد که عنوان بهترین بازیکن یورو را به‌دست می‌آورد. میلان و ایتالیا با دوناروما تاکنون 5بار به ضربات پنالتی رفته‌اند. در هر 5مورد، تیم‌های دوناروما با برد از زمین خارج شدند. (2بار ایتالیا و 3بار میلان)

کفش طلا

با اینکه کریستیانو تنها در 4مسابقه حاضر بود و توپ‌هایش در بازی با بلژیک وارد دروازه نمی‌شد و با سد محکمی به‌نام کورتوا روبه‌رو می‌شد، کفش طلا و جایزه بهترین گلزن مسابقات را برد. او 5گل در 4مسابقه زد که با تعداد گل‌های پاتریک شیک از چک برابر بود اما چون یک پاس‌گل هم داده بود (به ژوتا در بازی با آلمان) این جایزه را با کسی شریک نشد. البته رونالدو 3گل از 5گلش را با پنالتی زد درحالی‌که پاتریک فقط یکی از گل‌هایش پنالتی بود. کریم بنزما هم بدشانس بود که فرانسه در میان ناباوری با سوئیس مساوی کرد و در پنالتی‌ها باخت وگرنه می‌توانست به جایزه برسد. رونالدو در 360دقیقه بازی 5گل زد و یک پاس‌گل داد؛ میانگین هر 72دقیقه یک گل و هر 60دقیقه یک تأثیر روی گل‌ها. پاتریک شیک (5گل، بدون پاس گل، 404دقیقه بازی) و کریم بنزما (4گل، بدون پاس گل، 349دقیقه بازی) پس از رونالدو بهترین عملکرد گلزنی را در اختیار دارند. کریستیانو رونالدو به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر انگلیس، لالیگا، سری‌آ و یورو عنوان آقای گلی را به‌دست می‌آورد. او فقط آقای‌گلی در جام‌جهانی را در کارنامه‌اش کم دارد. شاید اگر بیرانوند پنالتی‌اش را نمی‌گرفت به این افتخار هم نزدیک می‌شد.

بهترین باشگاه گلزن
کریستیانو و آقای گلی سری‌آ و یورو در یک فصل درصورتی اتفاق افتاد که تیمش چهارم شد و دومی درصورتی اتفاق افتاد که تیمش در مرحله یک هشتم حذف شد. بازیکنان یوونتوس در یورو۲۰۲۰ موفق شدند ۱۲گل به ثمر برسانند که بیش از هر باشگاه دیگری است؛ رونالدو ۵گل، موراتا ۳گل، کیه‌زا ۲گل، رمزی یک گل و بونوچی یک گل.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید