• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135696
+
-

زیبا مثل ایتالیا

شاگردان روبرتو مانچینی، جام را سزاوارانه شروع کردند و با قهرمانی به پایان رساندند، در مقابل برخی از طرفداران انگلیس، به بهانه پنالتی‌های از دست رفته فینال، در شبکه‌های اجتماعی به بازیکنان سیاهپوست تیم توهین نژادپرستانه کردند

زیبا مثل ایتالیا

در شبی که بخشی از حواس مردم ایتالیا به حضور پدیده تنیس این تیم در فینال ویمبلدون بود، بقیه حواس‌ها معطوف ومبلی شده بود. ایتالیایی‌ها در یک شب همه افتخارات ورزشی سال‌شان را در انگلیس می‌جستند. متئو برتینی ست اول را مقابل نواک جوکوویچ بزرگ برد. ایتالیایی‌ها سر از پا نمی‌شناختند اما جوکوویچ تیم ملی فوتبال انگلیس نبود. صربیناتور در هر 3 ست بعدی تنیسور رده هفتم جهان را شکست داد و برای ششمین بار فاتح ویمبلدون و بیستمین گرنداسلم عمرش شد. کاری به این نداریم که تنیسور صرب حالا در رکورد 20عنوان قهرمانی راجر فدرر کبیر در گرنداسلم‌ها برابر است و می‌تواند در المپیک از رکورد فدرر عبور کند؛ نکته این‌جاست که هواداران ایتالیا پس از شکست برتینی و گل زودهنگامی که از لوک شو در فینال یورو2020 خوردند، تصور کردند همه رویاهایشان بر باد رفته است. آن گل اما همه‌‌چیز را تغییر داد. انگلیس در لاک دفاعی فرورفت و در برابر دیدگان 58هزار تماشاگر خودی 70درصد بازی را به حریف داد. ایتالیا به شیوه‌ای بازی کرد که اسپانیا مقابل آنها بازی کرده بود. گل نیمه دوم بونوچی ورق را برگرداند و بخت‌آزمایی پنالتی‌ها قهرمان جام را معرفی کرد. شاید ایتالیا و انگلیس بهترین تیم‌های جام نبودند اما بلد بودند چگونه در مسیر فینال راه بروند.

    در مورد پنالتی زدن ساکا، صحبت‌های زیادی شد. روی کین از سرمربی تیم انتقاد کرد که چرا به این جوان خام چنین وظیفه‌ای را محول کرده و از بازیکنان باتجربه‌تر و خصوصا گریلیش و رحیم استرلینگ انتقاد کرد که چرا اجازه داده‌اند چنین بازیکنی پنالتی بزند. عده‌ای هم در حمایت از ساکا از شجاعتش تمجید کرده و به دیگران طعنه زده‌اند که چرا حاضر به زدن پنالتی نشده‌اند. جک گریلیش در پستی که گذاشته تأکید کرده که از مربی درخواست داشته تا نامش را در لیست پنالتی‌زن‌ها جای بدهد اما این اتفاق نیفتاده. کلی هم علامت تعجب آخر جمله‌اش گذاشته.

     ساوت‌گیت در حمایت از ساکا، سانچو و رشفورد که پنالتی‌شان را خراب کردند گفته مسئولیت این شکست و پنالتی‌ها به‌عهده سرمربی است. او در فاصله یکی دو دقیقه مانده به پایان 120دقیقه سانچو و رشفورد را به زمین فرستاد. رشفورد چندبار سابقه خراب کردن پنالتی را دارد و در منچستریونایتد از زمانی که برونو فرناندس آمده، او اجازه پنالتی زدن را ندارد. همینطور ساکا که در آرسنال جزو پنالتی‌زن‌های اصلی نیست و افراد دیگری مثل لاکازت یا اوبامیانگ پنالتی‌ها را می‌زنند. در دورتموند هم که با وجود هالند و رویس به سانچو پنالتی نمی‌رسد. این بچه‌ها کجا پنالتی زده و تمرین کرده‌اند که اینجا باید جواب بدهند؟

          به یک نکته جالب از تیم قهرمان هم اشاره کنیم تا این موضوع را بشوید و ببرد. مارکو وراتی، چیرو ایموبیله و لورنتزو اینسینیه که در فصل 2012-2011 با پسکارا تحت هدایت زدنیک زمن به سری آ صعود کردند، پس از 9سال در کنار یکدیگر این بار قهرمانی در یورو2020 را جشن گرفتند.

      پیش از آغاز بازی و پس از باخت انگلیس، درگیری‌هایی بین هواداران 2تیم به‌وجود آمد که برای فوتبال انگلیس وقتی با یک حریف خارجی بازی دارند، طبیعی است. حمله نژادپرستان به 3 بازیکن جوانی که پنالتی‌هایشان را خراب کردند هم طبیعی بود. در انگلیس وقتی لمپارد یا ساوت‌گیت یا جرارد باشید و پنالتی خراب کنید اتفاقی رخ نمی‌دهد اما اگر سیاهپوست باشید حتما به‌خاطر رنگ پوست‌تان است که پنالتی خراب کرده‌اید!

       هواداران نژادپرست انگلیسی با حمله به صفحه‌های این 3 بازیکن شکلک‌های میمون ، موز و مدفوع و جمله‌هایی با محتوای دشنام و نفرین و تهدید گذاشته‌اند. به ساکا گفته‌اند «برگرد به نیجریه» و «از کشور من گمشو بیرون!» کسی نیست به آنها بگوید که بهترین بازیکنان تاریخ مثل مارادونا، پلاتینی، زیکو، مسی و کریستیانو رونالدو هم پنالتی خراب کرده‌اند.

        اتحادیه فوتبال، پلیس و مراجع دیگری قول پیگیری این حمله‌ها را داده و حتی اعلام کرده‌اند که از شبکه‌های اجتماعی خواهند خواست موضوع و تخلفات را پیگیری و کاربران متخلف را محروم کنند.

         فقط این نبود؛ بازیکنان انگلیس در حمایت از فعالیت‌های ضد‌نژادپرستانه در طول مسابقات یورو پیش از آغاز هر مسابقه زانو زدند؛ حرکتی که انتقادات فراوانی را از سوی هواداران انگلیسی به‌دنبال داشت و بخشی از این هواداران بازیکنان تیم ملی انگلیس را هنگام زانو زدن هو می‌کردند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید