• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
کد مطلب : 1350
+
-

شهر در رسانه‌ها

ریزگردهای با نمک در مسیر پایتخت 

روزنامه «قدس» در گزارشی نوشته که وضعیت دریاچه قم از ارومیه بحرانی‌تر است؛ این روزنامه زیر عنوان «ریزگردهای با نمک در مسیر پایتخت» می‌نویسد درصورت بی‌توجهی در رسیدگی به دریاچه قم، بیش از 25درصد جمعیت کشور و چند استان ازجمله پایتخت با معضل گردوغبار روبه‌رو می‌شوند. مدیرکل محیط‌زیست استان قم درخصوص خشکیدگی این دریاچه هشدار داده و گفته که دریاچه نمک قم به‌طور تقریبی 3برابر پایتخت مساحت دارد و بزرگ‌ترین کانون تولید گردوغبار با منشأ داخلی برای تهران به شمار می‌آید. به گفته تورج همتی، خشک شدن دریاچه قم  زندگی بیش از 14میلیون نفر در تهران و شهرهای اطراف را تهدید می‌کند.

انتقاد به بازطراحی کیوسک‌های مطبوعاتی

روزنامه «هفت صبح» نسبت به اظهارات برخی مسئولان شهرداری تهران درخصوص بازطراحی کیوسک‌های مطبوعاتی تهران انتقاد کرده است؛ گزارش این روزنامه اظهارات یکی از مسئولان شهرداری مبنی بر اینکه «اعتقادی به این کیوسک‌ها نداریم و باید جمع شوند» را غیرکارشناسانه دانسته که بدون توجه به نقش این کیوسک‌ها در عرضه کالاهای فرهنگی و اتکای نشریات خصوصی به تک‌فروشی مطرح شده است. آرش خوشخو سردبیر روزنامه هم در این‌باره نوشته: «معلوم نیست چرا شهرداری به کیوسک‌های مطبوعاتی به‌عنوان دشمنان بالقوه نگاه می‌کند... من نمی‌دانم تا به حال کدام شهروند تهرانی از کیوسک‌های مطبوعاتی به‌عنوان عامل سد معبر شکایت کرده است و این نگاه رؤیایی مسئولان شهرداری از کجاآمده است.»

مال‌سازی‌ و اولویت درآمدزایی برای شهرداری

روزنامه «بهار» مشکلات ترافیکی ناشی از «مال»‌سازی‌ در تهران را بررسی کرده است. این روزنامه پس از گفت‌وگو با تعدادی از کارشناسان ترافیک و حمل‌ونقل به این نتیجه رسیده است که «اولین قدم مثبت برای حل معضل ترافیک در مناطقی که مراکز خرید بزرگ وجود دارد این است که قبل از آنکه اصلا مجوز ساختی صادر شود، گروهی از مهندسین ترافیک و حمل‌ونقل برای پیش‌بینی اوضاع ترافیکی منطقه مطالعاتی انجام دهند و معضلات احتمالی را پیش‌بینی و راهکارهایی برای آن پیشنهاد دهند، اما تا به امروز اتفاقی که رخ داده این است که تا قبل از بهره‌برداری، اولویت مدیران شهری ما درآمدزایی بوده و تازه پس از بهره‌برداری متوجه مشکلات شده و به‌دنبال رفع آن هستند.»

رکورد ساخت آسمانخراش در 2017

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی از شکستن رکورد ساخت و تکمیل آسمانخراش در جهان خبر داده است؛ به گزارش «انجمن ساختمان‌‌های بلند و مسکن شهری»، در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱۴۴ آسمانخراش بالای ۲۰۰ متر (۶۵۶ فوت) در جهان تکمیل شد. بر این اساس، چینی‌ها با ساخت و تکمیل ۷۶ برج بالای ۲۰۰ متر، در صدر فهرست کشورهای سازنده آسمانخراش در سال ۲۰۱۷ قرار گرفتند. این تعداد آسمانخراش (که نیمی از آسمانخراش‌های ساخته شده جهان را تشکیل می‌دهند) در ۳۶ شهر مختلف چین واقع شده‌اند. در رتبه‌بندی کشورها نیز بعد از چینی‌ها، آمریکا با ۱۰، کره‌جنوبی با ۷ و کانادا و اندونزی هر یک با ۵ آسمانخراش تکمیل‌شده به‌ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم ایستاده‌اند.

چالش ابرشهرها برای مدیریت‌های سنتی

روزنامه «همدلی» از پیش‌بینی استقرار بیش از 66درصد جمعیت جهان در شهرها تا سال 2020میلادی خبر داده و نوشته که جهان در حال تبدیل شدن به جهانی شهری است. بر این اساس، مدیریت شهری در آینده به‌طور اعم و در قرن بیست و یکم به‌طور اخص، درگیر نوعی چالش خواهد بود. به نوشته همدلی، شکل‌گیری ابرشهر‌ها که در فرایند جهانی شدن تبدیل به مراکز اصلی تجارت، حاکمیت فرهنگ و اقتصاد هستند، امری است که مدیریت بر آنها را با چالش‌ها و ابعاد پیچیده‌ای همراه کرده است. به‌گونه‌ای که  قطع به یقین می‌توان گفت مدیریت سنتی اداره شهر‌ها دیگر جوابگوی اداره شهر‌ها نیست. به زعم نویسنده یادداشت، الگوی «حکمرانی خوب شهری» یک فرم جدید از حاکمیت شهری است که پاسخگوی ضرورت تعادل چندوجهی میان عناصر و نیروهای متکثر در جهت پایداری توسعه و شهروندمداری است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید