• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 تیر 1400
کد مطلب : 134470
+
-

کرونا در‌جنوب، بحرانی شد

وضعیت کرونا در 4 استان سیستان ‎و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر خطرناک است و هرلحظه احتمال شیوع ویروس دلتا در آنها وجود دارد

سلامت
کرونا در‌جنوب، بحرانی شد

حمیده پازوکی- خبرنگار

نوار جنوبی کشور هفته‌هاست رنگ قرمز گرفته و کرونا در شکل‌ها و انواع گوناگون جولان می‌دهد. هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان و بوشهر یک سر قرمز شده‌اند و مدام به تعداد شهرهای قرمزشان افزوده می‌شود. خوزستان هم که سال گذشته تلخ‌ترین روزهای کرونایی را پشت سر گذاشت، فقط به تدابیر پیشگیرانه و اجرای پروتکل‌ها دل خوش کرده ‌تا از تجربه دوباره بحران جلوگیری کند.
با این حال، کرونا کم‌کم از جنوب کشور به سمت شمال حرکت کرده‌ است. موج چهارم کرونا از غرب به شرق کشور سفر کرد و حالا موج پنجم مسیر دیگری برای خود انتخاب کرده است. فارس و یزد دوباره شهرهای قرمز دارند، در تهران فیروزکوه و دماوند بحرانی‌اند و دیگر نقاط کشور هم یک‌قدم با شروع دوباره فاجعه فاصله دارند. این وضعیت نشان می‌دهد اگر برای جنوب کشور کاری نشود، در هفته‌های آینده باید دوباره شاهد افزایش فوتی‌ها، کمبود تخت‎های بیمارستانی، مشکلات تامین دارو و مهم‌تر از همه شیوع انواع پرمخاطره‌تر بیماری مثل دلتا کرونا یا همان کرونای هندی باشیم.

افزایش ابتلا در هرمزگان
هرمزگان در یکی دو هفته گذشته همواره در شرایط بحرانی کرونا به سر برده است. تعداد شهرهای قرمز این استان به 10مورد و کرونا از این استان به دیگر شهرها هم رسیده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به همشهری می‌گوید: ابتلا به کرونا در استان در حال افزایش است، اما این روند با آهنگی ملایم اتفاق می‌‎افتد و افسارگسیخته نیست. شرایط تا حد زیادی کنترل شده ولی نوسان دارد و تعداد بستری و ترخیصی کم و زیاد می‌شود.
فاطمه نوروزیان با بیان اینکه رایزنی کرده‌ایم تا واکسیناسیون با تعداد زیاد در استان انجام شود، ‌می‌افزاید: تا آخر این هفته به افراد بالای 60سال واکسن‌زده می‌شود تا بیماری در حد قابل‌قبولی در افراد سالمند کنترل شود.
وی درباره شیوع کرونای هندی یا دلتا در این استان نیز می‌گوید: ما فقط یک نمونه کرونا دلتای قطعی در استان داشتیم. 44نمونه قطعی کرونای آفریقایی هم داشتیم که یک نفر از آنها فوت کرد و باقی درمان و قرنطینه شدند. هم‌اکنون نه مورد قطعی کرونای دلتا و نه مورد قطعی کرونای آفریقایی در استان شناسایی و تأیید نشده است.
سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان ادامه می‌دهد: محققان ویروس‌شناس ما در استان به شکل دائمی شرایط را کنترل می‌کنند و پیگیر موارد جدید هستند. اما باید بر این نکته هم تأکید کنم که کرونا یک ویروس تنفسی است، نمی‌توان صددرصد گفت اصلا هیچ مبتلای دلتایی در استان وجود دارد یا ندارد، ممکن است کسی آلوده باشد و هنوز شناسایی نشده باشد.
نوروزیان با بیان اینکه شناسایی بیماران کرونایی در روستاهای استان به شکل دقیقی انجام می‌شود، ‌می‌گوید: بهورزان ما در روستاها همه موارد را شناسایی می‌کنند تا در آمار استان ثبت شود.
وی درباره محدودیت‌ها هم می‌افزاید: استان زمان زیادی است که با کرونا درگیر است و مشاغل و اصناف هم طولانی‌مدت درگیر بیماری بوده‌اند، افراد زیادی متضرر شده‌اند و نمی‌شود بیش از این مشاغل را تعطیل کرد. مشکل فقط اصناف هم نیست، کارمندان ادارات هم یکی از عوامل انتقال بیماری هستند. الان همه مشاغل می‌توانند فعالیت کنند اما گروه‌های ناظر علوم پزشکی، فرمانداری، اماکن، استانداری و بسیج در شهر نظارت دارند و اگر یک واحد صنفی پروتکل‌ها را رعایت نکند، 2هفته تعطیل خواهد شد.
به‌گفته نوروزی، در شبانه‌روز گذشته 191بیمار جدید در بیمارستان‌های هرمزگان بستری و 5نفر هم فوت شده‌اند.

بازگشت بحران به بوشهر
بوشهر هم شرایط متزلزلی دارد واگرچه چند روز قبل موفق شد شهرهایش را از رنگ قرمز پاک کند، اما شرایط در این استان دوباره بحرانی شده و شهرها قرمز هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه روزانه 100نفر در این استان بستری می‌شوند، به همشهری می‌گوید: هر روز 500مبتلای جدید در استان شناسایی می‌‌شود و آمار نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. در حقیقت میزان بستری استان 10درصد و ابتلا 20درصد افزایش پیدا کرده و میزان فوتی هم که در هفته‌ گذشته 1 تا 2نفر بود، به 3 تا 5نفر رسیده است.
مسعود کشمیری با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته 3نفر در این استان بر اثر کرونا فوت کرده‌اند، می‌افزاید: در بعضی شهرها تعداد نمونه‌های مثبت بیشتر شده ‌و این نشان از شرایط بحرانی شهرهای استان دارد. هم‌اکنون اصناف تعطیل و رفت‎و‌آمدها محدود شده است.
به‌گفته وی، قرار است سهمیه واکسن استان در این هفته افزایش پیدا کند تا این روند تسریع شود و وضعیت تحت کنترل درآید.
وی با بیان اینکه مورد جدید دلتا کرونا در بوشهر شناسایی نشده است، می‎افزاید: در بوشهر آزمایشگاهی برای تشخیص انواع جدید کرونا نداریم و همه نمونه‌ها را به آزمایشگاه پاستور تهران می‌فرستیم اما با توجه به شرایط بیماری ممکن است این مورد به ما هم برسد. کشمیری درباره نوع جدید کرونا موسوم به دلتاپلاس هم می‌گوید: پس از پیدا‌شدن کرونای هندی یا دلتا در شبه‌قاره هند، جهش جدیدتری در شبه‌قاره هند به‌وجود آمد که دلتا‌پلاس نام گرفته، هرچند نمونه‌ای از این بیماری هنوز در هیچ نقطه‌ای از ایران گزارش نشده است. رئیس علوم پزشکی بوشهر درباره محدودیت‌های پیشگیرانه در این استان نیز‌ می‌گوید: محدودیتی برای سفر هوایی به استان وجود ندارد اما بیماریابی و مراقبت‎های معمول همواره پیگیری می‌شود. همه مسافران بین‎المللی به‌ویژه کسانی که از بنادر وارد استان می‎شوند تست شده و درصورت بیماری قرنطینه خواهند شد.

کنترل مرزهای زمینی و دریایی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز هم از کنترل مرزهای زمینی و دریایی خوزستان با هدف شناسایی افراد مبتلا به کرونا و جلوگیری از انتشار سویه دلتا کرونا در خوزستان خبر می‌دهد.
فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره به کنترل مرزهای دریایی خوزستان ‌می‌گوید: در هفته گذشته از ۲۹۸‌سرنشین و خدمه کشتی‌های ورودی به بندرگاه‌های خوزستان تست PCR گرفته شده ‌که تست کرونای ۲۴‌نفر از این تعداد مثبت بود. این افراد تبعه کشورهای هند و پاکستان بودند و اگر تلاش همکاران بهداشتی ما نبود، وارد کشور می‌شدند.
وی می‌افزاید: حتی اگر تست یک سرنشین کشتی مثبت شود، تمام کشتی قرنطینه می‌شود و اکنون 6کشتی در بندرگاه‌های خوزستان ایزوله هستند. هیچ خدمه‌ای حق خروج از بندرگاه را ندارد. همکاران ما نیز به‌صورت مستمر در حال انجام تست از این افراد هستند تا از ورود افراد مبتلا به کرونای هندی به خوزستان جلوگیری شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز همچنین از استقرار آزمایشگاه‌های تست کرونا در مرزهای زمینی استان خبرداد.

سیستان‌وبلوچستان در بحران
سیستان‌وبلوچستان یکی دیگر از استان‌های جنوبی کشور است که شرایط بحرانی دارد. ابتلا و فوت بر اثر بیماری کرونا در این استان مدام در حال افزایش است به‌طوری که در شبانه‌روز گذشته 19نفر در این استان بر اثر کرونا فوت کرده‌اند. مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره دلایل افزایش بیماری در این استان به همشهری می‌گوید: شیوع گسترده بیماری در استان به‌دلیل رعایت نشدن شیوه‎نامه‌های بهداشتی از سوی مردم و ورود ویروس‌های جهش‌یافته به استان اتفاق افتاده است.
محمدهادی عباسی با بیان اینکه آلودگی کرونای انگلیسی در استان بسیار زیاد است، ادامه می‌‌دهد: الگوی همه‌گیری کرونا در سیستان‌وبلوچستان مشابه کشورهای شبه‌قاره هند است. ما همه موارد مشکوک به دلتا کرونا را به آزمایشگاه پاستور تهران فرستاده‌ایم اما هنوز گزارشی مبنی بر ابتلای قطعی به این ویروس در استان دریافت نکرده‎ایم.
وی می‎افزاید: در سیستان‌وبلوچستان هم مثل هرمزگان و بوشهر درخواست افزایش سهمیه واکسن کرده‌ایم و به محض اینکه واحدهای تجمیعی تزریق واکسن در استان ایجاد شود، واکسیناسیون را آغاز می‎کنیم تا بتوانیم گروه سنی بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.
عباسی با بیان اینکه مهم‌ترین خواسته علوم پزشکی از مردم استان رعایت جدی پروتکل‎هاست،‌می‌گوید: هم‌اکنون محدودیت‌های ویژه شهرهای قرمز در استان اجرا می‌شود و علاوه بر آنها پارک‎ها، رستوران‎ها، سالن‎های پذیرایی و تفرجگاه‌های سراسر استان به‌خاطر پیشگیری از گسترش ویروس تعطیل هستند.

***
درباره وضعیت بحرانی جنوب کشور بارها صحبت شده، اکنون مرکز ایران هم در حال قرمز‌شدن است و این نشان می‌دهد که در حال حرکت روی لبه تیغ بحرانی
جدید هستیم.

مهاجرت‌ و انتقال کرونا در شمال‌شرقی
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره علل افزایش موارد ابتلا به کرونا در مرکز استان به همشهری می‌گوید: طی روزهای اخیر سیر نزولی ابتلا را شاهد بودیم اما این مسئله ادامه پیدا نکرد و در برخی نقاط با افزایش مواجه هستیم. یکی از دلایل این مسئله به‌دلیل بی‌ثباتی مسائل اجتماعی در کشورهای همسایه و مهاجرت‌ها رقم خورده و احتمال اینکه چنین مهاجرانی ناقل بیماری و ویروس باشند هم وجود دارد. حمید‌رضا رحیمی می‌افزاید: در جنوب و جنوب شرقی کشور هم علائم بروز شدید وجود دارد و وزیر بهداشت هم این موضوع را تأیید کرده که احتمالا با ویروس آفریقایی و دلتای هندی دست به گریبان هستیم و به سمت پیک جدید حرکت می‌کنیم. الگویی که در حال اتفاق‌افتادن است و مشهد هم مستثنی از دیگر شهرهای کشور نخواهد بود. به‌گفته این مسئول، تعداد قابل توجهی از پزشکان این منطقه هم گزارش‌هایی از مراجعات قابل توجه مردم سیستان‌وبلوچستان به مشهد برای بهره‌مندی از خدمات درمانی ارائه کرده‌اند که همین مسئله هم با توجه به شیوع بیماری در آن استان باید مورد توجه قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید