• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133610
+
-

آماده‌باش سراسری برای مهار آتش‌سوزی‌های جنگلی

رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست از هوشمند‌سازی‌ بخشی از پارک گلستان خبر داد و گفت: تمام استان‌ها برای پیشگیری از آتش‌سوزی و مهار آتش درصورت وقوع در آماده باش هستند. رضا حسن هراتی درباره اقدامات صورت گرفته برای مهار آتش درصورت وقوع آتش‌سوزی در مناطق 4گانه، افزود: در سال‌های گذشته هر سال با پدیده آتش‌سوزی مواجه بودیم، از سال ۱۳۹۰ تا‌کنون آمار آتش‌سوزی‌ها نشان می‌دهد که هر ساله از اردیبهشت‌ماه به بعد آتش‌سوزی داریم. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، او گفت: در جنوب و جنوب غرب کشور در مناطق زاگرسی مانند خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، چهارمحال‌وبختیاری و بوشهر با آتش‌سوزی مواجه‌ایم که معمولا از اوایل اردیبهشت‌ماه تا اواخر آبان‌ماه در این مناطق رخ می‌دهد. رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: بخش دیگری از آتش‌سوزی‌ها مربوط به شمال کشور است که در اواخر خرداد‌ماه و اوایل تیر شروع می‌شود و تا اوایل دی‌ماه احتمال وقوع آتش‌سوزی وجود دارد.
هراتی تصریح کرد: به‌دلیل زیاد بودن رطوبت هوا در شمال کشور آتش‌سوزی در این مناطق با تأخیر شروع می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه نقاط بحرانی را شناسایی کردیم، گفت: هر سال با توجه به شرایط آب و هوایی کشور وضعیت را می‌سنجیم و از اواخر اسفندماه برنامه پیشگیری را شروع می‌کنیم. در اسفندماه گذشته نیز به همه استان‌ها ابلاغ کردیم که چه کارهایی باید انجام شود.
رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست، مهم‌ترین اقدام در برخورد با آتش‌سوزی را آماده باش ‌تیم‌های واکنش سریع دانست و تأکید کرد: این تیم‌ها شناسایی و کارها برنامه‌ریزی شده است بنابراین براساس دستورالعمل اقدام می‌کنند، در هر شهرستان یک فرمانده آتش تعیین شده است.
هراتی با تأکید بر اینکه همه آمادگی کامل دارند و با دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان جنگل‌ها، آتش‌نشانی، هلال احمر و راهنمایی و رانندگی، هماهنگ هستند، گفت: با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز هماهنگ هستیم تا هر لحظه نیاز به بالگرد باشد، بالگرد برای اطفای حریق اعزام شود. یکی از مشکلات ما مربوط به بسکت (مخزن) آب بود که در سال‌جاری پیش‌بینی شده تا با تامین اعتبار، تعداد زیادی بسکت خریداری شود. وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های رخ داده در سال‌جاری گفت: آخرین آمار از حریق تا اول خرداد در مناطق 4گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست بیانگر وقوع آتش‌سوزی در ۱۲۷۰ هکتار اراضی است که ۱۲۰۰ هکتار از آن مربوط به استان فارس و مابقی به‌ترتیب خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد می‌شود. وقتی آتش‌سوزی صورت می‌گیرد 2 هفته حداقل زمان برای کنترل آتش نیاز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید