• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 13 تیر 1400
کد مطلب : 134895
+
-

خبرهای کوتاه/ تداوم آتش‌سوزی جنگلی در نوار مرزی مریوان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان اعلام‌ کرد: آتش‌سوزی در منطقه دولابی و دره‌وران مریوان با وجود تلاش نیروهای منابع طبیعی، انجمن‌های مردمی و مردم همچنان ادامه دارد. آزاد نامداری با بیان اینکه مساحت دقیق جنگل‌های سوخته به دلیل ادامه آتش‌سوزی قابل ارزیابی نیست عصر دیروز به ایسنا گفت: آتش‌سوزی منطقه دره‌وران چهارمین روز خود را پشت سر می‌گذارد و هرچند آتش مهار شد، اما پس از مدتی به دلیل وزش باد و انتقال تکه‌های زغال دوباره آتش شعله‌ور شد. وی افزود: آتش‌سوزی‌ منطقه دولابی سومین روز خود را پشت سر می‌گذارد که در منطقه صفر مرزی و در محدوده میدان مین و مناطق پاکسازی نشده واقع شده است اما با این وجود عملیات اطفای حریق ادامه دارد. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان تصریح کرد: حدود ۳۰ تن از نیروهای اداره منابع طبیعی از مریوان و سنندج درحال جدال با آتش‌سوزی هستند و نیروهای مردمی و انجمن‌های محیط زیستی نیز همراه با محیطبانان در امر مهار آتش جنگل‌های مریوان مشارکت دارند.

  تأمین حقابه هورالعظیم مطالبه فعالان محیط‌زیست
فعالان محیط‌زیست در خوزستان با حضور در برابر ساختمان سازمان آب و برق خوزستان در اهواز، خواستار تأمین حقابه هورالعظیم شدند. به گزارش مهر، در پی کاهش شدید آورده رودخانه کرخه و خشکی پهنه هورالعظیم و مرگ هزاران قطعه ماهی نادر، مهاجرت گونه‌های بومی پرندگان و اتلاف گاومیش‌ها، جمعی از فعالان محیط‌زیست خوزستان با تجمع در مقابل ساختمان سازمان آب و برق خوزستان، خواستار رهاسازی حقابه تالاب هورالعظیم و پایان سیاست‌های مخرب وزارت نیرو در حوزه منابع آبی شدند. معاون مطالعات جامع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرد حوضه آبریز کرخه با شدیدترین خشکسالی دوران خود روبه‌رو شده به‌طوری که میزان ورودی آب به سد کرخه حدود ۵۰درصد نسبت به‌مدت مشابه پارسال کاهش یافته است. به همین دلیل از خردادماه، برنامه مدیریت خشکسالی با محوریت استانداری خوزستان آغاز شده است. به‌گفته او، مشکلات اخیر هورالعظیم ناشی از تعارض منابع با مصارف است که از روز ششم تیرماه رهاسازی موجی آب به سمت تالاب انجام شد.

  استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف در اروپا ممنوع شد
فروش و استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی براساس قانون مصوب سال ۲۰۱۹ در اروپا از صبح دیروز در تمامی این اتحادیه ممنوع شد. این قانون شامل نی ‌نوشیدنی و گوش پاک‌کن‌ها نیز می‌شود. به گزارش ایسنا، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از صبح دیروز تولید پلاستیک یک‌بار مصرف را متوقف کردند. بدین‌ترتیب تولید و مصرف قاشق و چنگال و بشقاب پلاستیکی، لیوان پلاستیکی، نی‌نوشیدنی، گوش پاک‌کن و چوب‌های پلاستیکی متصل به بادکنک‌ها به همراه قطعات پلاستیکی نگهداشتن لیوان قهوه و لیوان‌های نوشیدنی که از پلیمرهای مصنوعی تهیه شده‌اند از صبح دیروز در تمامی اتحادیه اروپا ممنوع شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید