• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133557
+
-

مسکن روستایی سیستان و بلوچستان در انتظار وام

مسکن روستایی سیستان و بلوچستان در انتظار وام


ساخت مسکن روستایی در سیستان و بلوچستان از ماموریت‌های ویژه اداره کل بنیاد مسکن این استان است و ساخت این واحدها با تصویب اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی سرعت بیشتری می‌گیرد.
به گزارش همشهری، سیستان و بلوچستان از محروم‌ترین استان‌های کشور در همه حوزه‌ها به ویژه مسکن است و به همین دلیل، اداره کل بنیاد مسکن اقدامات ویژه‌ای برای تامین مسکن و رفع محرومیت از این استان کرده.

وام 100میلیون تومانی
مدیرکل بنیاد مسکن سیستان وبلوچستان در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: افزایش وام مسکن روستایی از سوی هیات دولت تصویب و این مصوبه به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شده‌ است. در این مصوبه، وام مذکور ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده است که در حال حاضر مراحل اداری آن طی می‌شود.
خلیل منبتی با بیان اینکه این مصوبه باید از سوی معاون رئیس‌جمهوری به بانک مرکزی ابلاغ شود و پس از آن دستور اعطای وام از بانک مرکزی به بانک‌های استان ابلاغ خواهد شد، گفت: انتظار داریم هرچه سریع‌تر این مراحل طی شود تا کارها برای ساخت مسکن روستایی با سرعت بیشتری پیش رود. وی تاکید کرد طولانی‌شدن فرآیند اداری ابلاغیه اعطای وام، مشکلاتی برای دست‌اندرکاران ساخت مسکن به‌وجود می‌آورد و موجب می‌شود پروژه‌ پرهزینه‌تر و زمان‌برتر شود.
مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سال گذشته ساخت هر متر مسکن روستایی بین یک ‌میلیون ‌و‌۳۰۰ تا یک‌ میلیون‌ و ‌۵۰۰ هزار تومان هزینه در برداشت، گفت: در حال حاضر این قیمت به ۴ میلیون تومان رسیده ‌است. افزایش قیمت‌ها به‌هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل انتظار داریم مراحل اداری اعطای وام هرچه سریع‌تر طی شود تا دوباره به مشکل افزایش قیمت مصالح و دیگر ملزومات برنخوریم. بانک‌ها باید در این باره همکاری لازم را داشته باشند تا ارزش وام با افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا نکند.

بازپرداخت ۲۰ ساله وام‌ها
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بازپرداخت وام ۱۰۰میلیون تومانی ۲۰ساله است، اضافه کرد: پیش از این مصوبه، سقف وام بهسازی مسکن روستایی ۵۰ میلیون تومان بود که با پیشنهاد بنیاد مسکن و تصویب هیات دولت به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.منبتی با بیان اینکه کارمزد این وام ۵ درصد و میزان قسط ماهانه وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۶۵۹ هزار تومان است، گفت: در مجموع سود این وام ۵۸‌ میلیون ‎و ۳۸۰ هزار تومان خواهد بود. متقاضیان دریافت وام از حدود ۲۰روز دیگر می‌توانند با مراجعه به اداره‌های بنیاد مسکن استانی تشکیل پرونده دهند.
منبتی با اشاره به اینکه توزیع بانکی و استانی این وام با همکاری بانک مرکزی است، تصریح کرد: ۶۰‌هزار واحد مسکن روستایی در دست ساخت است و استان به ۱۰۰ واحد دیگر نیاز دارد که باید زمینه ساخت این واحدها نیز فراهم شود.

حل مشکلات دریافت وام
مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان به رفع مشکل دریافت وام و همراهی نکردن متقاضیان برای گرفتن تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: قبل از امضای تفاهم‌نامه با نماینده ولی فقیه در استان و حوزه علمیه مسجد مکی، متقاضی چندانی برای دریافت تسهیلات در استان وجود نداشت و افراد از گرفتن وام خودداری می‌کردند. 
وی ادامه داد: پس از گفت و گوها و امضای تفاهم‌نامه شاهد رشد تقاضا برای گرفتن وام مسکن هستیم که این مساله در افزایش ساخت مسکن تاثیرگذار بوده است. حدود ۶۰ هزار مسکن با دریافت این تسهیلات در حال ساخت هستند.

مشکلات تاخیر پرداخت وام
مدیرکل بنیاد مسکن استان اظهار کرد: تاخیر پرداخت وام موجب می‌شود با مشکل تورم مواجه شویم و سرمایه موجود برای تداوم کار کافی نباشد. این وضعیت حتی می‌تواند موجب تعطیلی کارگاه‌های ساخت و بیکاری کارگران شود. 
منبتی با بیان اینکه هر پروژه عمرانی موجب اشتغال ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و 3هزار نفر غیرمستقیم می‌شود، افزود: ۲ هزار گروه کاری در این حوزه در سیستان و بلوچستان در حال فعالیت هستند و به همین دلیل تسریع در پرداخت وام در رفع بیکاری موثر است.

ارائه خدمات ویژه بنیاد مسکن
مدیرکل بنیاد مسکن سیستان‌وبلوچستان همچنین درباره ارائه خدمات ویژه این نهاد به متقاضیان گفت: برای ایجاد هر واحد، تشکیل پرونده ضروری ‌است. برای اینکه متقاضیان به مشکل برنخورند، نمایندگان ما به مناطق فرستاده می‌شوند و در همانجا پرونده‌های مورد نیاز را تشکیل می‌دهند و دهداری‌ها هم کمک می‌کنند. منبتی با بیان اینکه در حاشیه شهر زاهدان یک سوله اجاره و در آن میز خدمت ایجاد شده است، افزود: در این سوله فضایی ایجاد کرده‌ایم تا متقاضیان برای تشکیل پرونده در شهر سرگردان نشوند. به همین منظور همه اداره‌ها و سازمان‌ها مانند آب، برق، گاز، مخابرات، شهرداری و حتی بانک‌ها در این سوله نماینده دارند تا کارها هرچه سریع‌تر پیش برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید