• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132963
+
-

در مراسم بهره‌برداری از 3طرح نوین مدیریت پسماند مطرح شد

کاهش 2هزارتنی پسماند روزانه تهران

پسماند
کاهش 2هزارتنی پسماند روزانه تهران

3طرح جدید مدیریت پسماند دیروز در تهران به بهره‌برداری رسید. در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌ها، اعلام شد که میزان پسماند تولید روزانه پایتخت 2هزار تن کاهش یافته است.
به گزارش همشهری، طرح‌های نوینی در تهران برای کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله از مبدأ عملیاتی شده است. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به دریافت گل، کتاب و کالاهای خرد اساسی در قبال ارائه پسماند خشک‌ با نام‌های گلماند، کتابماند و هایپر پسماند اشاره کرد؛ طرح‌هایی که در مناطق 6، 18و 19به اجرا درآمده‌اند. حال در جدیدترین نوع، طرح‌های قلم‌ماند، سبز ماند و کارواش پسماند در منطقه 5تهران اجرایی شده که هرکدام به ازای دریافت زباله‌های خشک، خدماتی را به شهروندان ارائه می‌کنند. دیروز همچنین نخستین مرکز گلماند منطقه 9شروع به‌کار کرد. در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های منطقه 5، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نیز به اهمیت چنین طرح‌هایی اشاره کرد و گفت: «هرقدر ما بتوانیم، تفکیک پسماند و برگرداندن مواد به چرخه بازیافت و تبدیل به کود کمپوست و این موضوعات را در مدیریت پسماند بیشتر پیگیری کنیم، قطعا موفق‌تر عمل کرده‌ایم که این در راستا گام اول اجرای طرح کاپ است.»
صدرالدین علیپور افزود: «مدیریت پسماند قصد دارد با کمک شهروندان و ارائه سیستم‌های تشویقی به مردم، همراهی بیشتری برای تفکیک از مبدأ داشته باشد که یکی از این طرح‌ها، این برنامه بود که امروز اجرا شد. مدیریت پسماند با چند مکانیسم که گروه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد، کار می‌کند که یکی از اینها طرح قلم‌‌ماند است که شهروندان بتوانند در منطقه ۵ و کل شهر تهران پسماند‌های خشک خود را جمع‌آوری کنند و شنبه‌ها تحویل غرف دهند و به ازای مبلغی که تعیین شده است برای پسماند خشک، اقلام آموزشی و لوازم‌التحریر دریافت کنند.» او ادامه داد: «در شروع این دوره مدیریت شهری رقمی که در ایستگاه‌ها و مرکز آرادکوه برای پسماند براساس سامانه توزیع ثبت شده، ۷۵۰۰ تن بوده و درحال حاضر به ۵۳۰۰ تا ۵۵۰۰تن رسیده است که اقداماتی مانند مخازن‌گذاری در ساختمان‌های اداری و تجاری و سیستم‌های تشویقی مانند گلماند و قلم‌ماند و کتاب‌ماند و سایت حجیمی که درخصوص سیستم پسماند حجیم ایجاد کردیم، باعث کاهش ۲هزار تنی پسماند شده است.»
علیپور گفت: «هر جای دنیا که موفقیتی درخصوص تفکیک پسماند داشتند، اصل بر این است که مخازن تفکیکی بوده و مالک داشته باشد. نمی‌شود مخازن مالک نداشته باشد و هرکس هر مقدار پسماند درون مخازن زباله بریزد. هم‌اکنون ۳۰۰۰مخزن جمع‌آوری شده و الان مخازن تفکیکی جدید در ساختمان‌های اداری و تجاری جایگزین شده است. در فاز یک تا پایان ۱۴۰۰قرار بود ۲۵درصد این مخازن جمع‌آوری شود. البته این امر نیاز به همراهی شهروندان دارد که باید با این موضوع و اثرات آن آشنا شوند و بدانند که جمع‌آوری مخازن و مالک‌دار کردن مخازن و داشتن مخازن تفکیکی هزینه‌های اقتصادی و محیط‌زیستی شهر را کاهش می‌دهد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید