• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13258
+
-

شهر در رسانه‌ها

روحانی از شهردار بعدی حمایت کند

یک عضو فراکسیون امید مجلس با روزنامه «آرمان» درباره تعامل این فراکسیون با اعضای شورای شهر،گفت‌وگو کرده است؛ قاسم میرزایی‌نیکو درباره ضرورت مقاومت شهردار آینده در مقابل فشارهای سیاسی، به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور اشاره کرده و گفته: «آقای روحانی می‌گوید بایستید و به مردم پاسخ بدهید. وقتی گفته: می‌شود اگر کسی نمی‌تواند بایستد باید استعفا بدهد و برود، در سوی دیگر باید حمایت وجود داشته باشد. به‌نظر می‌رسد که حمایت از آقای نجفی می‌توانست انجام شود و از او در مقابل فشارها دفاع شود.» وی درباره دخالت فراکسیون امید در انتخاب شهردار تهران هم گفته: «این فراکسیون نمی‌تواند دخالت کند اما 30نماینده تهران با 21عضو شورای شهر جلسات متعددی داشتند. اگر این 51نفر با هم متحد شوند کارهای بزرگی را می‌توانند در مجلس و شهر انجام دهند.»

از شهردار تا شهریاری!

روزنامه «شرق» یادداشتی به قلم غلامعلی دهقان درباره اهمیت انتخاب شهردار تهران منتشر کرده است؛ نویسنده با اشاره به 3نمونه رسیدن شهرداران پایتخت به مناسب عالی کشور(احمدی‌نژاد در ایران، اردوغان در ترکیه و ژاک شیراک در فرانسه) نوشته که: «همین موضوع، اهمیت شهردارشدن در پایتخت را مضاعف، گزینش را سخت‌تر و همه جناح‌های صاحب ‌قدرت را حساس‌تر کرده است.» عضو حزب اعتدال و توسعه در بخشی از یادداشت خود با اشاره به ناکامی قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری پس از 12سال شهرداری تهران، می‌نویسد: «قرار نیست هرکه «شهردار» شود، پس از مدتی «شهریار» شود؛ اما چه باید کرد که این نوع نگاه بر بخشی از جامعه نخبگان ما حاکم است و کار انتخاب را پیچیده‌تر کرده است. نگاهی که منطقی هم نیست و منافع کلانشهر تهران را نیز تأمین نمی‌کند.» به نوشته دهقان «شهردار آینده تهران باید بخش‌های مختلفی را با خود همراه داشته باشد. حداقل اینکه مخالفت بخش‌های تأثیرگذار را برنیانگیزد.»

تأکید بر عملگرا بودن شهردار آینده

روزنامه «تعادل» با اشاره به معیارهای مطرح شده برای انتخاب شهردار تهران از سوی اشخاص و جناح‌های سیاسی، نوشته که: در میان این اظهارنظرها یک ویژگی بیش از سایر معیارها برجسته شد و آن عملگرا بودن شهردار آینده تهران است. به‌گونه‌ای که یکی از تغییراتی که در دارا بودن شرایط عمومی شهردار از سوی اعضای شورای شهر تهران اعمال شده، این است که شهردار منتخب علاوه بر اینکه باید فرد توانمندی باشد، دارای پیشینه مدیریت کلان بوده و در اصل یک مدیر میدانی باشد؛ چرا که اساسا نوع فعالیت در شهرداری از نوع مدیریت سازمانی است و شهرداری تهران نیاز به فردی دارد که علاوه بر دارا بودن سوابق مؤثر، باید بتواند کارهای عملیاتی، صف و میدانی هم انجام دهد و همچنین با سرعت در فرایند تصمیم‌گیری‌ها ورود پیدا کند.

اهمیت جوانگرایی در انتخاب شهردار تهران

روزنامه «جام‌جم» در مطلبی به اختلاف نظرها درباره گزینه‌های انتخاب شهردار تهران اشاره کرده و نوشته که: «برخی اصلاح‌طلبان راه‌حل مشکلات شهر تهران را انتخاب یک شهردار جوان می‌دانند. این شاخصه، به‌خصوص پس از آنکه محمدعلی نجفی، دلیل استعفای خود را بیماری عنوان کرد اهمیت بیشتری پیدا کرده است و برخی فعالان سیاسی از مولفه جوانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ضروری برای شهردار آتی تهران یاد می‌کنند.» در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: «نگاه‌های مختلف در جریان اصلاح‌طلب است که باعث شده شهرداری تهران در روزهای اخیر با سرپرست اداره شود. البته این نکته هم نباید ناگفته بماند که طولانی شدن انتخاب شهردار تهران از نظر برخی تحلیلگران غیرقابل توجیه است و معتقدند با توجه به اینکه استعفای نجفی از چندی قبل مطرح بود اعضای شورای شهر باید سریع‌تر و قبل از خروج رسمی نجفی از ساختمان بهشت، در مورد جایگزین او به جمع‌بندی می‌رسیدند.»

محسن هاشمی، شورا و شهرداری

روزنامه «ایران» در گزارشی به دیدگاه‌ها پیرامون خروج محسن هاشمی از شورای شهر تهران و انتخاب او به‌عنوان شهردار پرداخته است: «به‌نظر می‌رسد، یکی از چالش‌های مدیریت این دوره که اتفاقا 7‌ماه پیش هم به مدد میثاق نامه، حل شده بود، همین مسئله خواهد بود. برخی معتقدند، چه اشکالی دارد یک اصولگرا هم وارد شورا شده و نظرات هر دو جناح هرچند در وزنی نابرابر شنیده شود و از آن طرف عده‌ای دیگر به‌صراحت می‌گویند خروج «هاشمی» یک بدعهدی بزرگ برای اصلاح‌طلبان به‌حساب می‌آید؛ چرا که «رأی مردم» به فهرستی واحد را زیر سؤال خواهد برد! آن طرفی‌ها معتقدند با ورود یک اصولگرا، شورا از سکونی که درگیرش شده خارج شده و اتفاقا به تحرک می‌افتد و این طرفی‌ها تأکید می‌کنند تا وقتی مدیران متخصص و توانای دیگری هم وجود دارد، نباید یک فهرست واحد، دست بخورد!»

این خبر را به اشتراک بگذارید