• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132534
+
-

عملیات نجات موجودات عجیب از روی ریل

حمل‌ونقل عمومی؛ تجربه‌ای شگفت‌انگیز در عصر مدرن

عملیات نجات موجودات عجیب از روی ریل

نازنین افتخار-    خبر‌نگار

پیشرفت تکنولوژی باعث شده دیگر مترو، اتوبوس یا هر سیستم حمل‌ونقل عمومی‌ای، وسیله‌‎ای برای جا‌به‌جایی افراد از نقطه الف به ب نباشد، بلکه دقایقی باشد که برای کسب تجربه‌های هیجان‌انگیز می‌گذرد. پیگیری خدمات متروها و قطارهای زیرزمینی بین شهری در جای جای دنیا، رویدادهایی متفاوت و جذاب را پیش روی‌مان قرار می‌دهد؛ از استرالیایی که با ساختن یک بازی امنیت را به ایستگاه‌های مترو بازگرداند تا تورهای مجازی بازدید از متروهایی که معماری خاصی دارند.

 آموزش غیرمستقیم، هشداری که شنیده شد
بعد از مرگ‌هایی که بارها در متروها با وجود همه علائمی که مستقیم به شهروندان اخطار می‌دادند که مواظب خود باشند، اتفاق افتاد، مسئولان مترو در استرالیا با طراحی اپلیکیشن بازی «راه‌های احمقانه برای مردن» توجه مردم را در گوشه وکنار دنیا به‌خود جلب کردند. این بازی که با موسیقی‌ای به همین نام همراه شده بود، در دستگاه‌هایی با سیستم عامل آی.او.اس و سپس اندروید در دسترس همه قرار گرفت. کسانی که این بازی را نصب می‌کردند باید موجودات عجیب و غریبی را قبل از برخورد با قطار از ریل خارج می‌کردند و مثل هر بازی دیگری در هر مرحله این‌ کار را با سرعت بیشتر و سختی بیشتری ادامه می‌دادند.این بازی به سرعت همه‌گیر شد و طرفدارانی جهانی پیدا کرد و تنها پس از این بود که مشخص شد این بازی در واقع پیام متروی استرالیا برای مردم است که در نزدیکی ریل قطارها مواظب خودشان باشند.تأثیرگذاری این بازی تا حدی بود که متروی ملبورن بعدها ادعا کرد که این ایده باعث افزایش ایمنی مترو برای بیش از 44هزار شهروند ملبورنی شده و تنها 4 ‌ماه پس از در دسترس قرار گرفتن این بازی، انجام کارهای خطرناک در مترو به حداقل رسیده است.

 در لحظه بدانید دقیقا کجایید
انگلستان با نصب کدهایQR روی صندلی واگن‌های مترو و طراحی اپلیکیشنی به نام ووش(whoosh)، این هدف را دنبال کرد که مسافران مترو در هر لحظه بدانند دقیقا کجای مسیرشان هستند. این اپلیکیشن به مسافران مترو این امکان را می‌دهد که ارتباط مؤثرتری با مترو برقرار کنند و در رابطه‌ای متقابل قرار بگیرند. این اپلیکیشن تجربه کاربری بهتری را برای مسافران رقم می‌زند و اجازه می‌دهد از اطلاعات و خدمات کامل هر ایستگاه مترو آگاه شوند. نکته مهم اینکه، اپلیکیشن ووش وابسته به اتصال Wi-Fi نیست و داشبورد سفر در لحظه آنی ارتباطی مؤثر بین اپراتور مترو و مسافر ایجاد می‌کند و خدمات مترو را در دسترس کسانی قرار می‌دهد که نیاز به کمک دارند.
 
معماری خاص متروها و تور مجازی
متروی مسکو که از سال 1935فعالیت می‌کند، ششمین سیستم حمل‌ونقل سریع در جهان و پنجمین مترو از نظر طول مسیر است. 236ایستگاه فعال دارد و ده‌ها ایستگاه دیگر هم تا سال 2023 به آن اضافه می‌شوند. این مترو، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه است. در ایستگاه‌های متروی مسکو معماری‌های فوق‌العاده‌ای از دوران شوروی تا معماری فوق مدرن دیده می‌شود و باعث شده هر ایستگاه تاریخ و هویت منحصر به فرد خود را داشته باشد. همین قابلیت بود که جرقه برپایی تورهای مجازی با فناوری VR را در سر مدیران متروی مسکو انداخت. چند هفته پیش، مرکز راهنمایی شغلی متروی مسکو اعلام کرد که از طریق حساب رسمی اینستاگرام خود 5 فعالیت مجازی در روز ارائه می‌دهد؛ تورهای راهنما و صحبت درباره تاریخ زندگی زیرزمینی مسکویی‌ها. هر روز صبح اکانت اینستاگرامی profmetro فهرستی از برنامه‌های آن روز ارائه و داستان‌هایی درباره برنامه‌ها  روایت می‌کند. این برنامه‌ها شامل تورهای معماری، تصاویر پشت صحنه اتاق‌های کنترل و مراکز آموزشی و حتی دسترسی به ایستگاه‌های تاریخی است که سال‌ها متروکه مانده‌اند. البته بیشتر مطالب به زبان روسی و بدون زیرنویس است اما تک و توک سخنرانی‌هایی به زبان انگلیسی هم در این برنامه‌ها گنجانده می‌شود. وب سایتMetro 360 به علاقه‌مندان این امکان را می‎‌دهد که با فناوری واقعیت افزوده، تورهای360درجه‌ از زیباترین ایستگاه‌های شهر را تجربه کنند. به علاوه اپلیکیشنMetro Walks، با ارائه عکس‌های زیبا و پس‌زمینه تاریخی برای ایستگاه‌های این مترو، امکان سفر مجازی را فراهم کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید