هفتهنامهای برای بزرگترین رسانه ارتباط مستقیم
علی عبداللهپور- مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه
با توجه به فضای گستردهای که در اختیار شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه قرار دارد و همچنین رفتوآمد میلیونی مسافران که روزانه برای سفرهایشان در سطح شهر از مترو استفاده میکنند، متروی تهران تبدیل به بزرگترین رسانه ارتباط مستقیم با مردم شده است. از این جهت وظایف خطیری بر عهده شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه است. ما موظفیم که به روحیات و همچنین نحوه تعاملات فرهنگی با مسافرانمان اهمیت ویژهای بدهیم. با وجود پیشرفتهای علوم ارتباطی و اطلاعرسانی، هنوز در بین رسانههای شناختهشده میان مردم، نشریات بهویژه روزنامهها، مورد وثوقترین وسیله برای بالا بردن سطح آگاهی افراد و ایجاد روشنگری بهشمار میآیند. نشر و مطالعه روزنامه، به نوعی نشانه روشنفکری و حساسیت شهروندان برای درک عمیق از مسائل سیاسی و اجتماعی است. در کشور ما سابقه انتشار روزنامه به دوره قاجار بازمیگردد و این موضوع خود روشنگر فرهنگ کهن و بالا بودن سطح آگاهی مردم ما از گذشته است.
تفاوت روزنامه با رسانههای الکترونیکی همچون سایت و صفحات مجازی همانند تفاوت کتاب کاغذی با کتابهای الکترونیکی است.
در دسترس بودن به معنای واقعی کلمه و آن وجه نوستالژیک که آمیخته است با بوی کاغذ و جوهر، باعث شده این رسانه، طیف گستردهای از اقشار مختلف جامعه را همچنان با خود همراه سازد و نیز به واسطه مقبولیتی که در میان مردم دارد میتواند ابزار مناسبی برای انتقال آگاهی درافراد و ترمیم و تصحیح روابط و ضوابط موجود در جامعه باشد. با توجه به 2حوزه مهم بیانشده در مطالب فوق یعنی«مترو بهعنوان بزرگترین رسانه بدون واسطه با مردم» و «ویژگیهای روزنامه و اهمیت آن در فرهنگسازی جامعه»، با اهتمام همکارانمان در «معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه» و همینطور «مؤسسه همشهری» هفتهنامهای با عنوان «همشهری مترو» منتشر خواهد شد تا کمکی به بالا بردن آگاهی مردم و ارتقای فرهنگ جامعه باشد.