• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132494
+
-

پایان خوش فلامینگوهای تشنه بختگان

حیات وحش
پایان خوش فلامینگوهای تشنه بختگان

درپی نگرانی‌های اخیر از احتمال تلف‌شدن فلامینگوهای تالاب بختگان که بر اثر کاهش سطح آب این تالاب پدید آمده بود، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس خبر داد که با مشارکت مردم محلی، این پرندگان مهاجر آسیب جدی ندیدند.
فلامینگوها مطابق هر سال، امسال نیز در تالاب بختگان جوجه‌آوری داشتند. این پرندگان از اواخر اسفندماه در تالاب بختگان کلونی‌های جوجه‌آوری را تشکیل دادند و جوجه‌ها و والدین‌شان پس از مدتی با بحران خشکیدگی تالاب و بی‌آبی مواجه شدند. گزارش‌های محلی حالا مشخص کرده است که بیشتر این پرندگان مهاجر به سلامت کوچ کرده و به مدار شمالی بازگشتند.
حمید ظهرابی، مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان فارس که به مناسبت آغاز هفته محیط‌زیست به‌صورت مجازی با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد درباره اقدامات فوری انجام شده برای نجات فلامینگوها در شرایط خشکسالی تالاب بختگان گفت: برای نجات فلامینگوها انتقال آب انجام شد. کانال و مجرای انتقال آب از ۲کیلومتر آن سوتر حفر شد و برخی شبانه برای انتقال آب اقدام کردند. چاه‌های آب کشاورزی منطقه نیز اجاره و ۵کیلومتر لوله‌گذاری انجام شد تا انتقال آب به نزدیکی فلامینگوها صورت بگیرد. البته مهاجرت‌هایی هم انجام گرفت و در مسیر مهاجرت هم بخشی از آب مورد نیاز برای زنده ماندن فلامینگوها تامین شد.
اکنون در اغلب کلونی‌ها، مهاجرت فلامینگوها انجام شده و آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است، براساس دوره زمانی حاضر باید همه جوجه‌ها نیز منطقه را ترک کرده باشند و در هیچ‌یک از کلونی‌ها مرگ‌ومیر زیاد صورت نگرفته است و منطقه مدام تحت پایش است؛ بنابراین امید است با تامین حقابه و حفاظت اصولی از پرندگان، محافظت تداوم داشته باشد.
ظهرابی درباره انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان نیز گفت: این طرح مورد تأیید قرار گرفت و دانشگاه شیراز انتقال آب را بدون زیان و آسیب توصیف کرد که دغدغه دوستداران محیط‌زیست در مورد آسیب‌های انتقال آب به این تالاب نیز برطرف شد.
او با بیان اینکه بیشتر تالاب‌های استان فارس خشکیده‌اند، گفت: خشکی تالاب‌ها در سال‌های آینده اثرات بیشتری بر محیط‌زیست دارد. 2 تالاب طشک و بختگان به‌شدت در حال خشک شدن هستند و توده‌های گردوغبار در این دو تالاب مشهود است که این موضوع شروع آسیب جدی به شرق استان فارس است.
به‌گفته مدیرکل اداره حفاظت از محیط‌زیست استان فارس، تنها دریاچه «هفت برم» در این استان است که ۷۰ درصد آب دارد. در بقیه تالاب‌ها آب ناچیز است و حجم آن به کمتر از ۵درصد می‌رسد. آب اندک دریاچه مهارلو نیز فاضلاب است. تالاب‌های دیگر نیز کامل خشکیده‌اند و در تاریخ ثبت می‌شود که این آسیب‌ها چه بر سر زیست‌بوم منطقه خواهد آورد.
براساس اعلام ظهرابی، در هفته‌های اخیر مطالعات برای دریافت حقابه تالاب‌های استان فارس در حال انجام است و برخی از مطالعات نیز به پایان رسیده است. حقابه تالاب پریشان نیز در حال مطالعه است. مطالعات تالاب هفت برم نیز در حال نهایی‌شدن است. البته مرحله تخصیص حقابه هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده و وابستگی معیشتی به حقابه موجب شده است شرایط تامین و دریافت و انتقال حقابه سخت شود.
هم‌اکنون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس از مردم خواسته است برای احیای تالاب‌ها مشارکت داشته باشند. چون درصورت تداوم روند خشکیدگی تالاب‌ها، اثرات آن در بخش کشاورزی، زیستگاه‌ها و سکونتگاه‌های انسانی رخنه می‌کند و این بخش‌ها را دچار خسارت می‌کند. در چنین شرایطی، تالاب‌ها به کانون گردوغبار تبدیل می‌شوند. عبور گردوغبار از شیراز در سال‌جاری نیز ناشی از خشکیدگی همین تالاب‌ها بود. کارشناسان هشدار می‌دهند درصورت تداوم وضعیت فعلی، ممکن است برخی سکونتگاه‌ها تخلیه شوند.
اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس همچنین اعلام کرده است که بیماری طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های این استان کاملا مهار شده و با دفن بهداشتی لاشه‌ها و جداسازی دام‌های بومی از حیات‌وحش، بیماری طاعون نشخوارکنندگان در حیات‌وحش این استان پایش می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید