• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132393
+
-

مهر1400در هاله‌ای از ابهام

خانواده‌ها از بازگشایی مدرسه‌ها در مهر 1400استقبال می‌کنند؟


فتانه احدی ـ روزنامه‌نگار

سال تحصیلی 1399- 1400سرانجام به پایان رسید و مادرها نفس راحتی کشیدند. در بیشتر خانواده‌هایی که دانش‌آموز دبستانی داشتند از مهر پارسال، مادرها دست‌کم روزی 2ساعت پا‌به‌پای فرزندانشان کنار لپ‌تاپ و تبلت و گوشی نشستند، نگاه به صفحه دوختند و گوش به صدای معلم سپردند تا هم درس‌ها و هم روش آموزش را یاد بگیرند و بتوانند مشکلات درسی بچه‌ها را حل کنند. برای بیشتر آنها بعد از کلاس تازه مرحله سخت‌تر انجام تکالیف شروع می‌شد که گاهی تمام روز مادران را تحت‌تأثیر قرار‌می‌داد. گرچه با همه این سختی‌ها، اغلب خانواده‌ها در مخالفت با حضور فرزندانشان در مدارس متفق‌القول بودند و سال تحصیلی گذشته حتی برای دانشجویان دانشگاه‌ها هم با آموزش‌های از راه دور برگزار شد. حالا سال تحصیلی برای دانش‌آموزان دبستانی به پایان رسیده و خانواده‌ها حین استراحت و فراغت خود از 8‌ماه سخت، گوشه چشمی هم به اخبار واکسیناسیون و اما و اگرهای بازگشایی مدارس در اول مهر دارند. واقعیت این است که خبرهای خوشحال‌کننده در این زمینه زیاد نیست. واکسیناسیون کادر آموزشی در دستور کار وزارت بهداشت و آموزش‌و‌پرورش قرار‌گرفته اما درباره تزریق واکسن به دیگر اقشار از جمله دانش‌آموزان، هنوز چیزی اعلام نشده‌است. خبر واکسیناسیون معلمان، احتمال بازگشایی مدارس و پیگیری آموزش به شکل حضوری را پررنگ‌تر کرده و اینکه در این میان خانواده‌ها از این اقدام استقبال می‌کنند یا خیر، پرسشی است که آن را با چند تن از مادران که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی داشتند، در میان گذاشتیم.

صد‌درصد مخالفم
نگرانی مادران دارای فرزندان و دانش‌آموزان دبیرستانی برای بازگشایی مدارس کمی کمتر است چون معتقدند بچه‌ها طی یک‌سال گذشته یاد گرفته‌اند از خودشان مراقبت کنند اما بیشتر مادرانی که دانش‌آموزان دبستانی دارند معتقدند محیط مدرسه هنوز برای فرزندانشان امن نیست. سمیرا مادری است که دو پسرش در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند. او که به‌شدت با حضوری شدن آموزش‌ها مخالف است می‌گوید: به هیچ عنوان از بازگشایی مدارس استقبال نمی‌کنم چون حتی اگر مدرسه هم همه پروتکل‌ها را رعایت کند بچه‌ها نمی‌توانند با هم همبازی نشوند. سمیرا ادامه می‌دهد: نمی‌شود از بچه‌ها انتظار داشت دائم دستشان را بشویند و مواظب باشند که دست کثیفشان را به‌صورتشان نزنند. شاید دوره‌های راهنمایی و متوسطه بتوانند رعایت کنند اما کوچک‌ترها فراموش می‌کنند و این برایشان خطرناک است.

مدارس دولتی خطرناک‌ترند
پرجمعیت بودن مدارس دولتی نگرانی خانواده‌هایی را که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند، بیشتر کرده است. سیما حسینی مادری است که دخترش امسال کلاس دوم را به‌صورت آنلاین گذرانده و باید به کلاس سوم برود. او که فرزندش را از کلاس اول در مدرسه دولتی ثبت‌نام کرده می‌گوید: در کلاس‌های مدارس دولتی حداقل ۳۵ تا۴۰ دانش‌آموز کنار هم می‌نشینند و هر مدرسه حداقل ۱۰‌کلاس دارد. غیر از خطراتی که کنار هم نشستن 30تا 40کودک با شرایط مختلف بهداشتی دارد، در حیاط مدرسه هم زنگ‌تفریح‌ها ۴۰۰دانش‌آموز باید از آب‌خوری و دستشویی مشترک با وضعیت بهداشتی نامعلوم استفاده کنند. این کار برای بچه‌هایی که حتی 9ساله هم نشده‌اند و یک سال گذشته را هم در محیط امن خانه گذرانده‌اند بسیار خطرناک است.

تا واکسن نزنند، بچه‌ها را نمی‌فرستیم
فاطمه، مادری که دانش‌آموز کلاس سومی دارد، هنوز نگران آلوده شدن و بیماری بچه‌هاست. او می‌گوید: «به‌نظر من تا وقتی که وضعیت واکسیناسیون کرونا مشخص نیست بهتر است مدارس را یک‌سال دیگر تعطیل کنند». البته او از آموزش‌های آنلاین هم دل خوشی ندارد و معتقد است با آموزش‌های آنلاین یادگیری دانش‌آموزان بالا نیست، اما فکر می‌کند برای آموزش حضوری هنوز نگرانی‌های زیادی وجود دارد و همین آموزش‌های نصفه‌ونیمه فعلا و در شرایط موجود بهتر از حضور بچه‌ها در مدارس است. سهیلا از مادران دیگری است که به پرسش ما پاسخ می‌دهد. او از بازگشایی مدارس استقبال نمی‌کند و می‌گوید:«من حتی فرزندم را برای آشنایی با معلم هم به مدرسه نمی‌برم، چون با وجود ویروس کرونا حضور در مدرسه برای فرزندم خطر دارد و به ریسک آن نیز نمی‌ارزد، بنابراین خودم به فرزندم آموزش می‌دهم و آموزش را از فضای مجازی و تلویزیون دنبال می‌کنم».

به شرط رعایت پروتکل‌ها، موافقیم
اما بازگشایی مدارس موافقانی هم دارد. سارا یکی از مادران موافق با بازگشایی مدارس است. او می‌گوید: «من اعتقاد دارم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضور دانش‌آموزان در مدارس ایرادی ندارد، زیرا اگر فرزندم یک سال دیگر هم به مدرسه نرود، درس‌خواندن را به کلی فراموش می‌کند و آن را جدی نمی‌گیرد». او ادامه می‌دهد: «من به فرزندم تأکید می‌کنم ماسک را برندارد، اما مدارس هم باید از تب‌سنج و محلول ضدعفونی استفاده کنند. اگر محیط ضدعفونی شده باشد ایرادی برای آموزش حضوری نمی‌بینم».

حضور در مدرسه برای بهبود روحیه بچه‌ها 
آناهیتا مادر دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی یکی از مادرانی است که با آموزش حضوری برای سال جدید تحصیلی موافق است، اما با شرط و شروط. او در این‌باره می‌گوید:«در شرایط کرونا که نمی‌توانیم فرزندانمان را به باشگاه، پارک و تفریح ببریم مدرسه می‌تواند به فرزندان روحیه دهد، اما باید تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود حتی لازم است به مادران آموزش داده شود تا در جلوی مدارس تجمع نکنند». این مادر اعتقاد دارد برای اینکه حضور بچه‌ها در مدرسه با خطرات کمتری همراه باشد لازم است در مدارس حتی جلوی در ورودی سالن مدرسه نیز موکت یا ابرهایی که آب زیادی جذب نمی‌کنند، تعبیه شود که به الکل یا کلر رقیق آغشته شده باشد و کف کفش‌های دانش‌آموزان ضدعفونی شود تا آلودگی را وارد محیط نکنند. همچنین باید برای ورودی هر کلاس درس یک دستگاه ضدعفونی نصب شود تا دانش‌آموزان هنگام ورود به کلاس درس آلودگی را با خود وارد نکنند. کلاس‌های درس نیز باید از تهویه مناسب برخوردار شوند. 
بعضی از خانواده‌ها هم هستند که در یک‌سال گذشته خودشان و حتی فرزندانشان به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند. شیما باقری یکی از این مادران است که می‌گوید: من شاغلم و طی ماه‌های گذشته تمام اعضای خانواده به کرونا مبتلا شدیم و تا مدتی ایمن هستیم، به همین دلیل و به‌دلیل مشکلات آموزش مجازی، برای ما راحت‌تر است که بچه‌ها مدرسه بروند.

انتظار والدین از آموزش‌و‌پرورش
به‌نظر می‌رسد به‌رغم مشکلات زیادی که آموزش مجازی دانش‌آموزان برای خانواده‌ها و به‌ویژه مادرها به همراه داشت، نگرانی‌های خانواده‌ها هنوز پررنگ‌تر از آن است که به راحتی به آموزش حضوری تن دهند و فرزندانشان را به مدرسه بفرستند. یکی از مهم‌ترین مطالبات خانواده‌ها از وزارت آموزش‌و‌پرورش، برقراری محیط امن و ضدعفونی شدن مدارس است، زیرا سلامت دانش‌آموزان در اولویت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید