• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132391
+
-

وضعیت واکسیناسیون معلم‌ها در کشورهای دیگر چگونه است؟

پشتیبانی از کارورزان خط‌مقدم آموزش


درحالی‌که بسیاری از کشورها با برنامه‌های گسترده برای واکسیناسیون جمعیت خود در برابر کووید-19پیش می‌روند، نیاز فوری به واکسیناسیون معلمان مطرح شده است. این در حالی است که در فروردین 99بیشتر مدارس جهان تعطیل شدند و لازم است برای تسریع در بازگشایی مدارس، کشورها تمام اقدامات لازم برای محافظت از سلامتی، ایمنی و سلامتی معلمان را انجام دهند.
مدیرکل یونسکو بازگشایی مدارس را با حفظ ایمنی و بازنگه‌داشتن آنها تا جای ممکن را یک ضرورت دانسته و معتقد است که معلمان و پرسنل پشتیبانی آموزش باید به‌عنوان یک گروه اولویت‌دار درنظر گرفته شوند. با توجه به نشست آموزش جهانی که در مهر99از سوی یونسکو برگزارشد، سران کشورها و وزرا متعهد شدند از همه معلمان و پرسنل آموزش و پرورش به‌عنوان کارورزان خط مقدم پشتیبانی کنند و سلامت و ایمنی آنها را در اولویت قرار دهند تا اطمینان حاصل شود که مدارس می‌توانند با خیال راحت برای آموزش حضوری بازگشایی شوند.

آمریکا

در آمریکا، پس از کادر درمان و خانه سالمندان، معلمان در اولویت قرار دارند. در این کشور از همه ایالت‌ها خواسته شده که در تلاش برای واکسیناسیون، معلمان را در اولویت قرار دهند. مطابق با این هدف تمام معلمان دوره پیش‌دبستانی و کارورزان مراقبت از کودکان، نخستین دوزهای خود را تا اواسط فروردین 1400دریافت کردند.30ایالت آمریکا واکسیناسیون معلمان را در فروردین 1400آغاز و همه مدرسان تا اواسط فروردین 1400دست‌کم یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

ایتالیا

در ایتالیا معلمان در کنار کادر درمان، ارتش، مسئولان خانه‌های سالمندان و افراد بالای 80سال، در اولویت قرار دارند. بنابر اعلام وزارت بهداشت ایتالیا، تا اواسط فروردین1400، 532هزار و 50معلم و کادر آموزشی دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. در مجموع 6میلیون و 200هزار دوز برای همه افراد در اولویت، تزریق شده است.

آلمان

در آلمان که تدریس براساس مقررات ایالت‌های منطقه‌ای است، وزیر بهداشت و همکارانش در ایالت‌های منطقه‌ای توافق کردند  که معلمان مدارس ابتدایی برای واکسیناسیون در اولویت قرار گیرند. در ایالت مکلنبورگ - فورپومرن و نیدرزاکسن واکسیناسیون معلمان انجام شده است. در ایالت بایرن این واکسیناسیون از اردیبهشت 1400آغاز شد و در نوردراین-وستفالن که پرجمعیت‌ترین ایالت منطقه‌ای آلمان است، معلمان باید همچنان صبور باشند.

پرتغال

در پرتغال، اواسط فروردین 1400مقامات بهداشتی این کشور معلمان و کادر آموزشی را در اولویت قرار دادند. واکسیناسیون کادر مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی از اواخر اردیبهشت 1400آغاز شده است. در پرتغال در کنار کادر درمان و آموزش، نیروهای امنیتی نیز جزو شغل‌های دارای اولویت هستند که واکسینه می‌شوند.

شیلی

در شیلی هم به‌منظور بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی در اواسط فروردین 1400، واکسیناسیون از نیمه‌بهمن سال 99آغاز شد. 513هزار و 621معلم و اعضای کادر آموزشی واکسینه شدند. شیلی در برنامه واکسیناسیون معلمان نسبتاً موفق بوده است. دولت شیلی برای آمادگی برای بازگشت به کلاس‌ها، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش را از همان اوایل واکسیناسیون گسترده در این کشور گنجانده بود.

هند

در دهلی‌نو در هند، معلمان و کادر آموزشی به‌عنوان کارورزان خط مقدم براساس اولویت واکسینه شدند. لازم به ذکر است که صنعت تولید واکسن در هند بسیار گسترده و پیشرو است و هم‌اکنون شرکت سروم مسئولیت تولید میلیون‌ها دوز واکسن کرونا با همکاری دیگر شرکت‌ها را برعهده دارد. این کشور در تولید واکسن کارنامه‌ای قوی دارد و 60درصد از واکسن‌های جهان در این کشور تولید می‌شود. هند بزرگ‌ترین برنامه ایمن‌سازی‌ را در دنیا دارد.

ویتنام

در ویتنام، معلمان از اولویت بالاتری برخوردار هستند زیرا در همان گروه با افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، همراه با سایر کارورزان ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دیپلمات‌ها واکسینه می‌شوند.

انگلستان

 در انگلستان، معلمان به همراه ارتش، کارمندان سیستم قضایی، کارگران حمل‌ونقل و کارمندان عمومی در اولویت اول قرار دارند. برخی با ارائه یک دادخواست آنلاین به مجلس این رتبه‌بندی را زیر‌سؤال بردند و خواستند معلمان در اولویت اول این فهرست قرار گیرند.

بنگلادش

بنگلادش در اوایل بهمن 99اعلام کرد که همه معلمان ابتدایی واکسینه شدند و در پایان همان‌ماه معلمان زیر40 سال که در فهرست اداره بهداشت ثبت‌نام کرده‌اند نیز برای واکسیناسیون اقدام کردند.

سنگاپور

وزارت آموزش و پرورش در سنگاپور اعلام کرد که واکسیناسیون 150هزار معلم و سایر کارکنان از اوایل اسفند 99آغاز شد. جالب است بدانید شرکت آلمانی بایون تک (BioNTech SE) قصد دارد تا سال 2023میلادی مرکز عملیات و کارخانه جدیدی را در کشور سنگاپور راه‌اندازی کند که به‌عنوان نخستین مرکز توزیع این شرکت در آسیا و اقیانوسیه، زنجیره تامین واکسن تولید‌شده توسط این شرکت (واکسن‌های mRNA) را تقویت کند.

رواندا و کنیا

رواندا با حمایت سازمان ملل متحد، در ابتدای اسفند 99، 347هزار واکسن دریافت کرد و معلمان را به‌عنوان کارورزان خط مقدم در اولویت قرار داد. کنیا نیز معلمان را در یک گروه با اولویت بالا قبل از بیماران و بالای 58سال قرار داد.

85 کشور فقیر تا قبل از سال 2023 واکسینه نمی‌شوند

آمارهای جدید نشان می‌دهد که دو‌سوم کشورهای فقیر با کاهش بودجه آموزش مواجه خواهند شد و بدون همکاری بین‌المللی بیشتر، بیش از 85کشور فقیر به واکسن ویروس کرونا تا قبل از سال 2023 دسترسی نخواهند داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید