• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132301
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jR96z
+
-

پای صحبت‌های دو بانوی موفق در حوزه کسب‌وکار کیک خانگی

به خوشمزگی کیک به دلپذیری رفاقت

به خوشمزگی کیک به دلپذیری رفاقت

سحر غفوری

فعالیت‌های اجتماعی بانوان و اشتغال آنها نه‌تنها برای سلامت روان و استقلال مالی‌شان مفید بوده بلکه در جامعه و کمک به تامین هزینه‌های خانواده هم مؤثر است. حالا اگر این حضور بانوان در اجتماع، با ذوق و هنر خاص‌شان همراه شود دیگر نور‌علی‌نور می‌شود. این هفته سراغ یکی از استارت‌آپ‌های موفق در این زمینه به نام «کیک خونه» رفتیم که فعالیت خود را از سال 1394به همت امینه ملک‌حسینی و ژیلا توفان با تولید کیک‎هایی برای پذیرایی‎های سازمانی شروع کرده است؛ بسته‎های پذیرایی که شامل یک اسلایس کیک و یک چنگال بود. بعد از حدود یک سال یاشار نظمی به این گروه محلق شد و فروش کیک به مشتری‎های خانگی رونق گرفت. خانواده‎ این شرکت روزبه‌روز بزرگ‌تر شد و حالا بعد از گذشت ۶سال، این خانواده بیش از ۵۰ عضو دارد و در کارگاهی مجهز به تولید کیک و شیرینی‎‎های خانگی می‎پردازد. ناگفته نماند ملک‌حسینی کارشناس ریاضی کاربردی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و کارشناس ارشد مدیریت پروژه است. توفان نیز استعداد و مهارت بالایی در شیرینی‌پزی داشته و تلفیق علم و هنر این دو‌بانو آنها را به این نقطه از موفقیت کشانده است. با ما همراه باشید تا بیشتر با این کسب‌وکار خوشمزه و جالب آشنا شویم.

    همین ابتدا می‌خواهیم از ایده راه‌اندازی این استارت آپ جالب و خوشمزه بپرسیم؟ چه شد که به فکر راه‌اندازی این برند افتادید؟
ملک‌حسینی: قبل از درست کردن کیک خانگی، در رشته مهندسی صنایع شاغل بوده و خیلی هم به کارم علاقه داشتم و دارم. بعد از تولد فرزندم برای رسیدگی بهتر به او، کار را کنار گذاشتم. چند‌ماه بعد به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی افتادم. خانم توفان را از سال ۸۶ می‌شناختم و به استعداد و مهارت او در آشپزی و کیک‌پزی ایمان داشتم. به او پیشنهاد دادم که این کار را با هم شروع کنیم. در ابتدا در منزل ما کیک می‎پختیم و به سوپرمارکت‌های معروف معرفی می‎کردیم. بازخورد‎های خوبی گرفتیم و باعث شد تا به فکر بسته‎بندی محصولات بیفتیم. بسته‎بندی‎های تک‌اسلایسی نتیجه این فکر بود. تصمیم گرفتیم کیک‌هایی را تهیه کنیم که احتیاج به یخچال نداشته و با این بسته‌بندی‌های شکیل وارد سازمان‌ها، مراسم و مجالس شود و اینگونه شد که چراغ کار روشن شد. بعد هم کم‌کم همسرم یاشار نظمی به ما ملحق شد. مخصوصا برای بحث فروش و بازاریابی، چون روزهای اول من و ژیلا جان خودمان کفش آهنین به پا می‌کردیم و برای جذب مشتری جاهای مختلف می‌رفتیم.
توفان: چند سالی  است که افتخار همکاری با این شرکت را دارم. تعریف از خود نباشد ذوق و استعداد زیادی در آشپزی و کیک‌پزی داشتم و با کمک امینه که لطف زیادی به من دارند تصمیم گرفتیم طعم و مزه خوبی که در خانه استفاده می‌کنیم به دیگران هم هدیه دهیم. هدف ما این بود چیزی را به‌دست مردم برسانیم که بهترین کیفیت را داشته باشد. آدم‌ها وقتی خودشان می‌خواهند یک چیزی درست کنند تمام تلاش‌شان را می‌کنند که در حد بودجه‌شان بهترین کیفیت و ذائقه را داشته باشد.
    از سختی‌ها و مرارت‌های کار هم برایمان بگویید و اینکه چطور شد با پشتکار به این نقطه از موفقیت رسیدید؟
ملک‌حسینی: اینکه شما بدون هیچ رانت، معرف و پشتوانه‌ای وارد بازار شده و دنبال مشتری بگردید واقعا سخت است. سختی بزرگ ما این بود که مشتری ما برای خرید باید مزه و طعم کیک را تست می‌کرد و این مرحله زمان، هزینه و حوصله می‌طلبید. خوشبختانه با همین روند مدیران سازمان‌ها را متقاعد کرده و سفارش می‌گرفتیم. کم‌کم وقتی از خانه‌ها، دوستان و آشنایان سفارش آمد، به این نتیجه رسیدیم که چرا فقط روی سازمان‌ها -که کار سختی هم بود- تمرکز کنیم. مستقیم سراغ مصرف‌کننده نهایی و به خانه‌ها رفتیم. برای این کار سیستم لجستیک راه‌اندازی و چند پیک موتوری و راننده تاکسی استخدام کردیم. شروع این داستان از خانه من بود. بعد از چند‌ماه کارگاه گرفتیم، چند نفر از خانم‌های منطقه را استخدام کردیم. پیج اینستاگرام راه انداخته و شروع به تبلیغ کردیم. از دوستان و آشنایانمان هر کسی هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد و این کار شروع شد؛ یک کار به‌ظاهر نشدنی که آدم‌ها بدون اینکه کیک را ببینند و تست کنند اعتماد می‌کردند و می‌خریدند. ما هم مسیر اعتماد را اینطور پیش بردیم که شما سفارش بدهید، پول ندهید، اگر پسندیدید و باب‌میل‌تان بود آن وقت پرداخت کنید. این اتفاق خیلی خوبی برای ما بود و آدم‌ها این طوری به ما اعتماد کردند و دیگر چرخ کار شروع به چرخیدن کرد.
توفان: سختی کار کم نبود اما ما با پشتکار، علاقه و صبوری کار را به این مرحله رساندیم.
    روند کار چگونه پیش می‌رود؟ از دریافت سفارش تا تهیه کیک و ارسال آن برایمان به اختصار بگویید.
ملک‌حسینی: تیم سفارش‌گیری کاربلد و باحوصله ما از طریق سایت یا تلفنی سفارش می‌گیرند. طبق سفارش در حد توان خودمان محصول بی‌نقص و با‌کیفیت را در منزل مشتری با بسته‌بندی شکیل تحویل می‌دهیم. کارگاه ساعت ۶صبح چراغش روشن می‌شود و خانم‌های عزیز شروع به‌ کار کردن می‌کنند؛ مواداولیه را آماده کرده و کیک‌ها و شیرینی‌ها را می‌پزند. واحد بسته‌بندی هم به‌صورت جدا بعد از اینکه کیک‌ها پخته و خنک شد بسته‌بندی می‌کند. واحد لجستیک هم بسته‌بندی‌ها را سر ساعت به آدرسی که مشتری داده تحویل می‌دهد. الان ۵۰نفر نیروی ثابت داریم؛ از تیم‌های لجستیک، تولید، پشتیبانی، سفارش‌گیری، مالی، اداری و اجرایی که  هریک با مسئولیت‌های مشخص کار می‌کنند.
توفان: روز اول من و امینه‌جان بودیم ولی الان یک تیم ۵۰نفره است و ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی بتوانیم تیم و کار را گسترش دهیم.
    محدودیت‌های کرونایی چه تأثیری بر فعالیت شما گذاشت؟
ملک‌حسینی: کرونا مثل بسیاری از شغل‌ها، بر کسب‌وکار ما هم تأثیر منفی داشت. ما فروش شیرینی شب عید را از دست دادیم. اما همچنان مثل قبل از شیوع کرونا، به‌صورت آنلاین با مشتری‌ها در ارتباط بودیم و حتی هر هفته از نحوه تولید و بسته‌بندی کیک‌ها برای مشتریان فیلم زنده در صفحه اینستاگرام شرکت منتشر می‌کردیم. اعتماد مشتری‌ها موجب شد تا ما به نسبت قنادی‌های سنتی خیلی کمتر آسیب ببینیم. گرچه کم‌کم فروش ما به روزهای قبل از کرونا برگشت اما باید پذیرفت که چرخه اقتصاد زنجیره‌وار به هم متصل است. وقتی کسب‌وکارهای دیگر متضرر شده و نقدینگی در دست مردم کم شود بالطبع سفارش‌های ما هم تحت‌تأثیر قرار گرفت.
    به کسانی که در شروع کار هستند چه پیشنهادی می‌کنید؟
ملک‌حسینی: این شغل سختی‌های زیادی دارد. برخی فکر می‌کنند که یک بیزینس ساده است که راحت هم پول در‌می‌آورند. اما اگر افراد اطلاعات کافی برای محاسبه قیمت تمام‌شده و هزینه‌ها را نداشته باشند نمی‌توانند به سودآوری برسند. از طرفی جذب اعتماد مشتری هم نکته مهمی است که باید برای آن انرژی، زمان و هزینه صرف کرد. ما چند سال نخست شروع کارمان واقعا با ضرر و بدون سودآوری جلو آمدیم. نکته بعدی سرمایه‌گذاری است و باید برای هر کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرد. این کار با من و ژیلا جان شروع شد، الان ۵ تا شریک دیگر داریم و شریک‌های جدیدی هم می‌خواهند بیایند؛ آنها کسانی هستند که به این مسیر اعتماد و اعتقاد دارند.
توفان: همینطور است که دوست عزیزم گفتند؛ باید بازار را خوب بشناسند و صبور باشند. همچنین کیفیت کارشان را حفظ کنند. اگر آدم‌ها به آنها اعتماد می‌کنند، اعتمادشان را نگه دارند چون واقعاً باارزش‌ترین چیزی که برای بیزینس وجود دارد مشتری و اعتماد مشتری است.
    به‌نظرتان چه چیزی در برند و کار شما، موجب جلب رضایت مشتری شده است؟
ملک‌حسینی: حفظ کیفیت، مشتری‌مداری و مردم‌داری. امیدواریم به جایگاهی برسیم که هم قدر اعتماد و رضایت مشتری را حفظ کنیم و هم افراد بیشتری چه به‌عنوان مشتری و چه به‌عنوان همکار عضو این شرکت شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید