• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132090
+
-

مردم و کارشناسان از دولت سیزدهم چه می‌خواهند

ظرفیت‌های هرمزگان دیده شود

کمبود آب آشامیدنی، فضاهای آموزشی، حل معضل فاضلاب، بیکاری و مشکلات معیشتی در کنار توجه به ظرفیت‌های هرمزگان از جمله دغدغه‌های مردم و کارشناسان استان است که حل آنها را از دولت آینده انتظار دارند

ظرفیت‌های هرمزگان دیده شود

بهاره بیژنی-خبرنگار

 هر روز که به ۲۸ خرداد و زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم، بحث مشکلات اقتصادی، معشیتی و کمبود زیر ساخت‌ها بین مردم و نخبگان استان هرمزگان داغ‌تر می‌شود و از رئیس جمهور آینده انتظار دارند که رفع این مسائل را به عنوان دغدغه اصلی دولت سیزدهم در نظر بگیرد. هرمزگان با قابلیت‌های بی‌شمار که می‌توان از مهمترین آنها به وجود 14جزیره کوچک و بزرگ در کاربری‌های مختلف مانند نظامی، نفت و گاز، محیط زیستی، مسکونی و صنعتی و... اشاره کرد، همواره یکی از مهمترین مناطق کشور محسوب می‌شود.

مردم از معضل فاضلاب و بیکاری می‌گویند
یکی از هرمزگانی‌ها که خود را علی تمدنی معرفی می‌کند در گفت و گو با خبرنگار همشهری می‌گوید: مهم نیست چه کسی رئیس جمهور می‌شود، فقط امیدوارم کسی سرکار بیاید که مشکلات اقتصادی را برطرف کند و به فکر مردم ضعیف و کم درآمد باشد. مردم در هرمزگان با مشکلات فراوانی روبرو هستند؛ از بیکاری تا کمبود فضای آموزشی. وی با گلایه از عمل نشدن به وعده‌های انتخاباتی، ادامه می‌دهد: خلف وعده‌ها در دوره‌های گذشته، موجب به وجود آمدن بی‌اعتمادی شده است.
این شهروند با اشاره به مشکلات استان می‌گوید: هرمزگان همواره از مناطق محروم کشور بوده و بیکاری در این استان بیداد می‌کند، آن هم در شرایطی که بنادر و صنایع بزرگی در آن مستقر است. اکثر جوانان به دلیل نبود کار مناسب به انجام کارهای کاذب از جمله دست فروشی و حتی قاچاق کالا روی آورده‌اند. وی می‌افزاید: در شهری مانند بندرعباس که حداقل اجاره یک خانه 60 متری 40 میلیون پول پیش با ماهی یک میلیون و 400 هزار تومان اجاره است، آن هم با این وضعیت نابسامان شغل، یک جوان چگونه می‌تواند ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد.
تمدنی در پایان تاکید می‌کند: توجه به اشتغال و برنامه‌های جدی برای ساماندهی و نوسازی شهر بندرعباس به ویژه در مناطق فرسوده از خواسته‌های اصلی مردم است.
ابراهیم خالقی دانشجوی رشته حقوق است. او نیز درباره مشکلات استان و انتظارات خود از رئیس جمهور آینده می‌گوید: بارها ورود فاضلاب به ساحل شهر بندرعباس از طریق رسانه‌های استان مطرح شد اما مسئولان تلاشی برای حل این موضوع نکردند. یکی از مسائلی که امیدوارم رئیس جمهور آینده به آن اهمیت دهد، رفع معضلات زیست محیطی به ویژه در مناطق ساحلی باشد.
در استان هرمزگان شمار زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار کم نیستند که عموما مشکل اقتصادی دارند. «مریم.خ» زن دست‌فروش هرمزگانی با بیان اینکه دست‌فروشی در گرمای طاقت فرسای بندرعباس با وجود بیماری کرونا بسیار سخت است، می‌گوید: سرپرست سه فرزند کوچک هستم و با وجود مشکلات معیشتی، کسی نیست که کمکم کند.
وی اضافه می‌کند: از رئیس جمهور آینده می‌خوام که حامی زنان بی سرپرست باشد. امثال من در استان زیاد هستند. اما با وجود شرایط سخت زندگی، دست به سوی کسی دراز نکرده‌ایم. تنها خواسته ما داشتن شغل و یک سر پناه امن است.
مریم خاطرنشان می‌کند: دو فرزندم به مدرسه می‌روند و توان تامین تلفن همراه و تهیه بسته اینترنتی را برایشان ندارم. در حال حاضر تنها یکی از فرزندانم در حال گذراندن کلاس‌های آنلاین آن هم با گوشی همکلاسی خود است و دیگر فرزندم از مدرسه باز مانده. من نمی‌دانم تحریم چیست اما آن جور که از اخبار شنیدم تمامی مشکلات اقتصادی کشور به همین دلیل است. از رئیس جمهور آینده می‌خواهم به فکر این موضوع باشد و بعد از رسیدن به قدرت، ما را فراموش نکند.

ظرفیت‌های هرمزگان نادیده گرفته می‌شود
شهریار مشیری نماینده سابق بندرعباس در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که مدیر عاملی منطقه آزاد قشم را نیز در کارنامه خود دارد با اشاره به مسائل و چالش‌های پیش روی دولت آینده در هرمزگان به خبرنگار همشهری می‌گوید: این استان در طول تاریخ منطقه‌ای با کاربرد تماما تجاری بوده و وجود بنادر بزرگ شهید رجایی و باهنر، گویای این امر است. این بنادر باید به ظرفیتی برای ایجاد اشتغال جوانان هرمزگان تبدیل می‌شد اما امروز شاهد افزایش بیکاری در قشر جوان و بومی منطقه هستیم که یکی از دلایل این امر سوء مدیریت طی این سال‌هاست.
وی اضافه می‌کند: امروز با وجود ظرفیت‌های متعدد در هرمزگان حتی نباید یک بیکار وجود داشته باشد اما متاسفانه آمار نشانگر نرخ بالای بیکاری در استان است. یک زمانی کشتی‌های تجاری برای تخلیه بار خود حتی تا ۹۰ روز در بنادر بزرگ این استان منتظر می‌ماندند و هیچ جوان بیکاری در این خطه وجود نداشت اما این روزها با وجود تحریم‌ها تجارت راکد، کسب و کارکساد و بیکاری به معضل تبدیل شده است.
مشیری با اشاره به زیرساخت‌های استان، اظهار می‌کند: هرمزگان از کمبود زیر ساخت در بسیاری از حوزه‌ها مانند بهداشت و درمان، راه، فضای آموزشی و... رنج می‌برد. تبعیض در توزیع زیر ساخت‌ها در هرمزگان مشهود است. برای مثال سازمان تامین اجتماعی کلنگ بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی را در بندرعباس به زمین زد اما بیمارستانی با کمتر از ۱۰۰ تختخواب راه اندازی کرد. همواره در توزیع اعتبار و عمل به مسئولیت اجتماعی از سوی صنایع، حق مردم هرمزگان ضایع شده است. وی با تاکید بر کمبودها در حوزه آموزش و پرورش، بیان می‌کند: هرمزگان علاوه بر فقر فضای آموزشی در برخی مناطق دچار کمبود کادر آموزشی نیز هست که باید با تامین منابع انسانی و توسعه زیر ساخت به مشکلات این حوزه رسیدگی شود. 
نماینده سابق مردم بندرعباس در مجلس همچنین درباره بحران کمبود آب در کشور و به تبع آن هرمزگان می‌گوید: بحران کمبود آب یکی از معضلات اصلی هرمزگان در آینده نزدیک خواهد بود و تا زمانی که به دنبال تامین آب استان و حتی کشور از طریق آب شیرین‌کن نباشیم این مشکل وجود خواهد داشت. استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی و احداث سدهای غیرکارشناسی نمی‌تواند تامین کننده آب آشامیدنی و کشاورزی پایدار باشد و باید در این حوزه برنامه و هدف داشت. وی با اشاره به مشکلات پیش روی دولت آینده، اظهار می‌کند: دولت آینده با حجمی از مشکلات روبرو خواهد شد که برای رفع آنها باید برنامه جامع و اولویت‌بندی داشته باشد. بسیاری از مشکلاتی که امروز در هرمزگان و سایر استان‌ها با آن مواجهیم بر گرفته از سوء مدیریت در دولت‌های قبلی است که طی یکی دو سال نمی‌توان آنها را رفع کرد.
همچنین توجه به معیشت زندگی مردم ساکن سواحل شمالی خلیج فارس و جزایر همیشه ایرانی از دیگر اولویت‌هاست که متاسفانه به تناسب اهمیت ژئوپولتیک یا جغرافیای سیاسی این منطقه به مردم ساحل‌نشین توجه نشده است. مردم ساکن این مناطق با نابسامانی‌های فراوان اقتصادی و معیشتی روبه رو هستند اما صدایشان به گوش مرکز نمی‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید