• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131752
+
-

نامزد انتخابات در پارلمان بخش خصوصی


فعالان بخش غیردولتی اقتصادی ایران دیروز در پارلمان بخش خصوصی، میزبان ابراهیم رئیسی در کسوت کاندیدای ریاست‌جمهوری سیزدهم بودند. در این نشست مسائل کلیدی اقتصاد ایران از سوی نمایندگان بخش خصوصی به‌عنوان دغدغه‌هایی مهم مطرح و به پیشنهاد مهمان برنامه مقرر شد که به‌صورت مکتوب برای او ارسال شود.

زبان حال میزبان
در جلسه دیروز، گرچه برخی از سخنرانان به‌جای پرداختن به واقعیت‌های اقتصادی و دغدغه‌های بخش غیردولتی، ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی را تبریک گفتند و زبانی با او بیعت کردند؛ اما به همت مابقی سخنرانان، مسائل ریز و کلان اقتصادی نیز ناگفته نماند. مسائلی که عمدتاً در قالب سؤال از نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسیده می‌شد و احتمالاً در گفت‌وگو با سایر نامزدها نیز پرسیده خواهد شد. آیا شما آماده‌اید مجوزهای دولتی را به‌عنوان باعث‌وبانی بسیاری از مشکلات موجود لغو کنید؟ انتخاب شما تقویت رشد اقتصادی است یا ترمیم رفاه مردم در کوتاه‌مدت؟ مبارزه با فساد را در آزادسازی اقتصاد می‌دانید یا تقویت نظارت؟ این سؤالات را حسن سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران مطرح کرد که البته پاسخگویی به آنها در مجال این جلسه محقق نشد. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در این نشست ضمن هشدار نسبت به اثرات یکه‌تازی تورم در دستمزد و معیشت، رشد اقتصادی تقریباً صفر و پیشی‌گرفتن نرخ استهلاک از نرخ سرمایه‌گذاری در دهه اخیر را یادآور شد و گفت: آنچه موجب توفیق دولت آینده خواهد شد، چگونگی انتخاب تیم اداره‌کننده اقتصاد است و دولت آینده باید اهلیت مدیران را مورد توجه قرار دهد تا امکان تحقق هدف‌گذاری‌های کارشناسی وجود داشته باشد. همچنین یکی از مطالبه‌های بخش غیردولتی از نامزد ریاست‌جمهوری سیزدهم این بود که در دولت احتمالی خود اجازه ندهد جریان‌های سیاسی، رئیس‌جمهور را احاطه کنند و ضمن گنجاندن خواسته‌های غیرملی در برنامه‌ریزی‌ها و اجرا، مانع از دسترسی فعالان اقتصادی به رئیس‌جمهور شوند. اشتغال و بیکاری، معیشت مردم، حذف رانت، مبارزه با فساد، جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد، خصوصی‌سازی و همچنین تعامل با دنیا از دیگر مسائلی بود که در قالب سؤال، پیشنهاد یا توصیه از سوی حاضران در دیدار با رئیسی مطرح شد.

پاسخ مهمان
سید ابراهیم رئیسی، این جلسه را یک جلسه نمادین و آغاز نشست‌های خود و مسئولان با فعالان اقتصادی برای حل مشکلات عنوان کرد و از فعالان اقتصادی خواست ارائه نظارتشان به دولت را به این جلسه محدود نکنند. او کارآفرینان و بخش خصوصی را میدان‌دار اقتصاد لقب داد و گفت: کشور ما ذخایر بسیاری دارد، حلقه مفقوده ما یک مدیریت جهادی است که این ذخایر را به قدرتی در اقتصاد تبدیل کند. رئیسی ادامه داد: ایران قوی، بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد و اقتصاد قوی نیازمند مدیریت قوی، ثبات تصمیمات و تیم اقتصادی هماهنگ دولت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید