• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 4 خرداد 1400
کد مطلب : 131545
+
-

در راستای اجرای پویش موتورسواران خوب

نمایش‌هایی برای موتورسواری ایمن به خیابان‌ها آمدند

زهرا کریمی- خبرنگار

 رسیدن به شهر آرمانی چندان هم دور از دسترس نیست؛ درصورتی که شهروندان خودشان را ملزم به رعایت اصول و قوانین زندگی در شهر بدانند که اگر چنین باشد، ترافیک شهری به حداقل زمان خودش می‌رسد. برخی از افراد برای فرار از کلاف سردرگم ترافیک خیابان‌ها و معابر مرکزی تهران با موتورسیکلت سفر می‌کنند و گرایش آنها به موتور سبب شده موج عظیمی از موتورسواران در شهر باشند؛ راکبانی که برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و خط‌قرمزهای شهری در قبال شهروندان تعهدی ندارند و برای دور زدن ترافیک سبب ایجاد هرج و مرج و بی‌نظمی شده‌اند و پیرو آن باعث سوانح جانی و تصادف می‌شوند.
دیروز سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به معضل رعایت نشدن قانون از سوی موتورسیلکت‌ها اشاره کرد و گفت: «موتورسیکلت‌ها تاکنون در شهر متولی نداشتند و یکی از بی‌نظم‌ترین حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی کشور به شمار می‌آیند. حال شهرداری تهران با تامین موتورهای برقی نخسین گام را در نظم‌بخشی به این وسایل حمل‌ونقل برداشته است.»
آمار سازمان پزشکی‌قانونی حاکی از آن است که سالانه حدود 3هزار نفر در سوانح موتورسواری جان خود را از دست داده‌اند که بیش از 50درصد تلفات رانندگی موتورسیکلت‌ها به‌دلیل نداشتن کلاه ایمنی و ضربه به ناحیه سر است. برای کاهش این عدد و ارقام و افزایش آگاهی راکبان موتورسیکلت در راستای حفظ سلامتی شهروندان و ایجاد انضباط در تردد این وسیله حمل‌ونقل، پویشی با عنوان «موتورسوار خوب» از سوی معاونت اجتماعی شهرداری تهران در اداره شهروندی شهرداری تهران با همراهی پلیس راهنمایی و رانندگی و برخی سازمان‌های آموزشی و استارت‌آپ‌ها از سال 1398در شهر آغاز شد. به‌دنبال تداوم اجرای این طرح به‌تازگی در برخی از تقاطع‌ها مانورهای نمایشی با همین رویکرد در حال برگزاری است که مجتبی دانشور، مدیر اداره شهروندی شهرداری تهران درباره بخش‌های مختلف این پویش و تأثیر آن بر سبک زندگی شهروندان به همشهری گفت:‌ «انتخاب عنوان پویش «موتور سوار خوب» با تأکید بر بررسی‌هایی که از تجربیات و الگوسازی از کشورهای دیگر در کنار رفتارهای سلبی پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد، صورت گرفت. این پویش محور و سرفصل‌های مختلفی دارد که پیام‌های آموزشی و ترویجی در شهر در چند نوبت اکران شد. حفظ شأن اجتماعی موتورسوار، احترام به این شغل و هویتش، الگوسازی و فرهنگسازی‌ در حوزه موتورسواری راکبان موتور است. برپایی کارگاه‌های آموزشی در مناطق با همراهی استارت‌آپ‌ها، فعالیت میدانی در 2بخش موتوریار و اجرای پرفورمنس‌های(نمایش) هنری خیابانی است.» دانشور در ادامه اشاره‌ای به تأثیر‌گذاری این اجرا در خیابان‌های شهر داشت و گفت: «درواقع در بخش فعالیت‌های میدانی هدف به چالش‌کشیدن موتورسواران با همراهی موتور‌سواران متخلف به‌عنوان «موتوریار» است و در ادامه برنامه‌های نمایشی در 3 عنوان پرفورمنس مرگ و زندگی، کادر درمان و فوتبالیست ‌در تقاطع‌های شلوغ شهر مانند تقاطع خیابان جمهوری - ولیعصر، خیابان ولیعصر - میرداماد، تقاطع انقلاب - حافظ، تقاطع خیابان جمهوری - استانبول برگزار شد و در آینده قرار است در تقاطع‌های خیابان مولوی - قیام، تقاطع مولوی - صاحب جم و 11 تقاطع دیگر این برنامه‌ها اجرا شود.»‌
 مدیرکل اداره آموزش شهروندی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به نتایج فعالیت‌ها در کارگاه‌های آموزشی در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد و گفت:‌ «حدود 8هزار نفر در کارگاه‌های سال‌1399 شرکت کرده‌اند و استقبال استارت‌آپ‌ها منجر به این شده تا بتوانیم زمانی را برای تردد و رسیدن به مقصد با رعایت قوانین و اصول ایمنی درنظر بگیریم و با رصد هر یک از راکبان، رانندگی آنها کنترل می‌شود. زمانی که این پویش در گروه‌های همگانی فعالیتش را آغاز کرد، قرار بود فاز اول آن تا پایان اردیبهشت تمام شود، اما با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌ها مقرر شد تا پایان تیرماه به اتمام برسد و بعد از آن می‌توان آماری ارائه بدهیم که این طرح مؤثر و موفق عمل کرده است و چه نقاط ضعف و مثبتی دارد. خوشبختانه فضای مجازی در برگزاری دوره‌های آموزشی نقش مؤثری داشت و بدون تردید یکی از دستاوردهای این پویش کاهش تصادفات موتورسواری و سوانح تا پایان سال 1400خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید