• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131336
+
-

در حال و هوای کن

مدیر جشنواره کن از ویژگی‌های مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان بعد از یک سال تعطیلی می‌گوید

در حال و هوای کن

آرش نهاوندی- مترجم

دوهفته قبل از اعلام فهرست رسمی فیلم‌های جشنواره کن2021، تیری فرمو، مدیر هنری این جشنواره گفت‌و‌گویی با ورایتی درباره شیوه انتخاب فیلم‌ها در دوران شیوع کرونا و تغییراتی که در جشنواره سال‌جاری اعمال خواهد شد،انجام داده است. طبق گفته‌های تیری فرمو، این تغییرات شامل افزایش تعداد فیلم‌های بخش غیررقابتی، گفت‌وگو با استودیوهای فیلمسازی آمریکا و نتفلیکس خواهد بود، همچنین جشنواره کن در سال‌جاری ضمن رعایت پروتکل‌های مربوط به دوران شیوع کرونا برگزار خواهد شد. در جشنواره کن سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته، رویدادهای بیشتری در فضای باز برگزار خواهد شد و تعداد زیادی از فیلم‌ها علاوه‌بر نمایش در مراکز سینمایی کن، در فضای باز و در بیرون از سالن‌های سینما نیز به نمایش در خواهند آمد. جشنواره امسال قرار است به مثابه جشنی برای گرامیداشت فیلم‌ها و جشنی به‌منظور اعلام آغاز دوران جدیدی از حضور مردم در سالن‌های سینما برگزار شود. همانگونه که پیش‌تر نیز اعلام شده بود، جشنواره کن2021 قرار است با نمایش فیلم عاشقانه موزیکال «آنت» به کارگردانی لئو کاراکس و با بازی آدام درایور و ماریون کوتیار افتتاح شود. اگرچه تا‌کنون جز فیلم‌های آنت و «بندتا» حضور هیچ فیلم دیگری در این دوره از جشنواره رسما تأیید نشده است، اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که فیلم‌های «یک قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی، «سه طبقه» به کارگردانی نانی مورتی، «سرما خوردگی پتروف» ساخته کریل سربرنیکوف، «پاریس، بخش سیزدهم» به کارگردانی ژاک اودیار و «تیتان» ساخته جولیا دوکورنو، از آثار مهم سینمایی خواهند بود که نامشان در فهرست فیلم‌های بخش رقابتی کن2021 قرار خواهد داشت. اسامی فیلم‌های فهرست رسمی جشنواره کن قرار است در سوم ژوئن (13خرداد) اعلام شود. در ادامه این مطلب گفت‌وگوی ورایتی با تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره کن را می‌خوانید:

این روز چه حال و هوایی دارید؟

در آستانه خوشامد گویی دوباره همگان به جشنواره کن، حسی آمیخته از سکوت، بی‌صبری و سرخوشی داریم. پیر لسکور (مدیر جشنواره کن) و من پیام‌های تبریک زیادی به مناسبت برگزاری دوباره جشنواره کن دریافت کرده‌ایم. در این پیام‌ها بر اهمیت برگزاری کن2021 به‌صورت حضوری، درحالی‌که همچنان کرونا شیوع دارد، تأکید شده است، البته ما تنها طرحی را که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم، به اجرا درخواهیم آورد. این طرح را ضمن مسئولیت‌پذیری و رعایت کامل پروتکل‌ها و با امیدواری کامل اجرا می‌کنیم. اکنون زمان میزبانی از جشنواره بزرگ کن با این پیش‌فرض که شیوع کرونا همچنان ادامه دارد، فرارسیده است.
آیا تعداد فیلم‌هایی که برای جشنواره امسال ثبت‌نام کرده‌اند در مقایسه با فیلم‌هایی که در سال2020 و سال‌های قبل ثبت‌نام کرده بودند، افزایش یافته‌اند؟
تا به امروز ما بیش از 2هزار فیلم تماشا کرده‌ایم. می‌توانم بگویم که حجم فیلم‌های ثبت‌نامی امسال برابر با سال‌های قبل است، با این تفاوت که فیلم‌های منتخب جشنواره کن در سال گذشته نیز به این فهرست افزوده خواهند شد. بنابراین امسال نسبت به سال‌های گذشته با حجم بیشتری از فیلم‌ها مواجه خواهیم بود. خوسه لوئیس ربوردینوس از جشنواره سن سباستین به من گفت که آنها نیز وضعیتی مشابه ما دارند.
پاندمی کرونا چه تأثیری بر روند گزینش فیلم‌های برتر برای جشنواره کن داشته است؟
 برخلاف سال‌های گذشته که برای انتخاب فیلم‌ها سفر می‌کردیم و با سازندگان فیلم‌ها تبادل نظر داشتیم و برای نمایش و فروش فیلم‌ها، جلساتی در سراسر دنیا برگزار می‌کر‌دیم، امسال، سال بسیار آرامی داشتیم و متقاضیان ثبت‌نام در جشنواره کن فیلم‌هایشان را برای ما ارسال کرده بودند. از نظر فنی می‌توانم بگویم که اکنون ما فیلم‌ها را از طریق تعداد زیادی از لینک‌ها در سراسر دنیا دریافت می‌کنیم. این مسئله باعث تسهیل در روند ثبت‌نام فیلم‌ها شده است. حتی ارسال کپی‌ها برای دیدن فیلم‌ها روی پرده سینما نیز با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.
خیلی از فیلم‌ها به‌دلیل شیوع کرونا در شرایط متفاوت و غیرمعمولی فیلمبرداری و ساخته شده‌اند، آیا در فیلم‌هایی که در سال‌جاری برای شما ارسال شده، این شرایط غیرمعمول به نحو بارزی به چشم می‌خورد؟
جدا از پیچیدگی‌های مرسوم در روند ساخت و تولید یک فیلم، آثار سینمایی، تجسمی از شیوه ساختشان توسط کارگردانان هستند و به وضوح فیلمسازی در دوره شیوع کرونا با دشواری‌های ویژه‌ای همراه بوده است. با این حال این وضعیت مانع از ساخت فیلم حتی در دوران شیوع کرونا نشده است چراکه علاقه به ساخت فیلم نزد کارگردانان قوی‌تر از هر چیز دیگری است. با این حال، می‌توانم بگویم که موضوع پاندمی کرونا تنها در تعداد معدودی از فیلم‌هایی که ما تا‌کنون دیده‌ایم، مطرح شده است.
چه تغییرات ساختاری یا استثنایی برای جشنواره کن2021 درنظر گرفته‌اید و چرا؟
ما به همراه استفانی لموم، مشاور هنری جشنواره کن و کریستین ژون، مدیر بخش فیلم جشنواره کن، تصمیم گرفته‌ایم تغییراتی در بخش «نوعی نگاه» جشنواره انجام دهیم و دوباره برای این بخش آثاری از فیلمسازان جوان و مبتکر و خلاق و فیلم‌های شخصی که تنها در سالن‌های سینما آنها را نمایش می‌دهند، مدنظر قرار دهیم. علاوه بر این در صدد هستیم فیلم‌های بخش غیررقابتی را در سالن کنفرانس «دبوسی» که مانند سالن تئاتر «لومیر» سالنی مجهز است، نمایش دهیم. همچنین درنظر داریم فیلم‌های بیشتری را در ساعات نیمه‌شب در سینماها نمایش دهیم. علاوه بر این درنظر داریم تعدادی از فیلم‌های جشنواره را در چهارسالن نمایش «سینئوم» که مجموعه‌ سینمایی جدیدی است و قرار است همزمان با برگزاری جشنواره در کن افتتاح شود، نمایش دهیم. از سوی دیگر نیز تعداد زیادی از فیلم‌ها را در سواحل کن نشان دهیم.
این به‌معنای آن خواهد بود که دیگر مانند گذشته جشنواره در کاخ محل اصلی برگزاری مراسم متمرکز نخواهد بود و قرار است فیلم‌های بیشتری در سینماهای داخل شهر و فضاهای باز نمایش داده شوند؟
در طرح جدید قرار است تعداد صندلی‌ها افزایش یابد اما قرار نیست مجوزهای بیشتری ارائه دهیم. ما همچنان درصدد هستیم این جشنواره را در حجم و مقیاسی معقول برگزار کنیم. ما همچنان بر کیفیت در میربانی و فراهم‌آوردن شرایط مناسب و راحت در زمان اکران و تماشای فیلم‌ها، تأکید داریم. مجموعه جدید سینمایی که ذکر آن رفت در مرکز شهر واقع نشده اما ما انتظار داریم که حاضران در جشنواره، بر‌ای تماشای فیلم‌های منتخب، به این مرکز بروند و چهار یا پنج‌فیلم منتخب کن را در این مرکز جدید سینمایی تماشا کنند. ساختمان مجموعه سینمایی سینئوم توسط مهندس معمار رودی ریکسیوتی ساخته شده و فضای مناسبی برای پذیرش علاقه‌مندان به سینما و نمایش فیلم‌ها در آن ایجاد شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید