• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131332
+
-

از 1340 تا 1400

مرگ گرم روایتی از تاریخ معاصر ایران است

تئاتر
از 1340 تا 1400

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

داستان نمایش-‌کنسرت «مرگ گرم» از دهه 40 آغاز شده و تا ١٤٠٠ ادامه دارد. محمد عطایی‌فر معتقد است که این نمایش به‌صورت داستانگو در 7 اپیزود با زبان موسیقی، رخدادهای مهم هر دهه را روی صحنه روایت می‌کند.
محمد عطایی‌فر، طراح و کارگردان این نمایش درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر به همشهری می‌گوید:« 4سال پیش وقتی نمایشی را در اوکراین اجرا می‌کردم یک اجرای پرفورمنس هم داشتم. هنگامی که این پرفورمنس را زیرنظر یونسکو اجرا می‌کردم به این نتیجه رسیدم که می‌توانم درباره تاریخ و فرهنگ خودمان هم در ایران اجرا داشته باشم و از آن زمان شروع به نگارش نمایشنامه «مرگ گرم» کردم. بعد از نگارش نمایشنامه و پیشنهاد اجرای آن نزدیک به یک سال شروع به تمرین نمایش کردیم. متأسفانه 3 ‌بار اجرای ما کنسل شد و این موضوع خیلی برای من و حتی گروه سخت بود و در نهایت با بازگشایی سالن‌های تئاتری اجرا را شروع کردیم.»
وی در ادامه با اشاره به کنسرت-تئاتر بودن اثر نیز توضیح می‌دهد: «نمایش-کنسرت «مرگ‌گرم» از 7 اپیزود تشکیل شده که از رخدادهای مهم دهه 40شروع و در1400به پایان می‌رسد. در هر دهه رخدادهای مهم با طراحی و شکل همان دهه اجرا می‌شود و از موسیقی ، گویش، لهجه و لباس‌های همان دوران استفاده شده است. البته تمام اپیزودها به شکل نخ تسبیح به هم مرتبط هستند و داستان‌های آن به هم پیوسته است.»
این کارگردان از استقبال تماشاگران در این دوران کرونایی می‌گوید و اینکه فکرش را نمی‌کرد که در یک زمان کوتاه بلیت‌های 4روز نمایش به فروش برود. عطایی‌فر اضافه می‌کند: «پیش‌بینی‌ام این است که اگر اجراها به شکل مستمر باشد این نمایش هم مخاطب خود را خواهد داشت و تئاتر ایران با وجود تماشاگران و حمایت آنها زنده است و حیات کاری خودش را ادامه می‌دهد. حضور تماشاگران باعث می‌شود تا اهالی تئاتر دلگرم باشند و در این شرایط احساس تنهایی نکنند. به‌نظرم در این وضعیت تئاتر ایران، تماشاگران و علاقه‌مندان مهم‌ترین عامل هستند که می‌توانند تماشاگران بیشتری را به سالن‌ها بکشانند.»
وی به تعطیلی‌های مستمر به‌خاطر کرونا اشاره می‌کند: «گروه ما هم از این تعطیلی‌ها ضربه زیادی خورد. همانطور که گفتم 3 بار اجرایمان کنسل شد و خسارت‌های مالی وارد شد. من خودم به شخصه تعویق در اجرای نمایشم باعث شد که با یک کار فیلمبرداری تداخل کاری داشته باشم و در این مدت مجبور شدیم برخی بازیگران را تغییر داده و یا جابه‌جا کنیم. به‌نظرم قرنطینه‌ها به گروه‌های نمایشی ضربه مضاعف وارد کرد و این دستمزدها با توجه به وقتی که گروه می‌گذارد به اندازه هزینه ایاب و ذهاب هم نیست.»
وی تصریح می‌کند: «گروه ما نزدیک به یک سال بدون هیچ چشمداشت مالی تمرین کرد و به‌نظرم عشق و علاقه به تئاتر است که این روزها اهالی تئاتر را نگه‌ داشته است. ما هم از تبلیغات گرفته تا طراحی‌های لباس و... خسارت‌هایی داشتیم که مشخص نیست چه‌کسی از ما حمایت خواهد کرد یا برایمان کاری انجام می‌دهد. در این دوران تئاتری‌ها کمترین حمایت را داشته و دارند.»
نمایش «کنسرت مرگ گرم» ساعت 18به‌مدت 90دقیقه و قیمت بلیت 40هزار تومان اجرای خود را در تالار قشقایی تئاترشهر آغاز می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید