• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131333
+
-

قلیان در‌کار نیست شاید از چرخه اکران خارج شویم

گزارش
قلیان در‌کار نیست شاید از چرخه اکران خارج شویم

یاور یگانه- خبرنگار

در کشورهایی که واکسیناسیون عمومی سرعت قابل‌قبولی داشته، زندگی کم‌کم دارد به روال عادی‌اش برمی‌گردد و فعالیت‌های مختلفی که به‌دلیل شیوع کرونا به‌حال تعلیق درآمده بودند، در حال از سر گیری‌اند. انجام واکسیناسیون گسترده نه‌تنها تضمین حفظ سلامتی و جان میلیون‌ها نفر است، بلکه رونق مجدد کسب‌وکارهای مختلف به آن بستگی دارد. یکی از مشاغلی که از واکسیناسیون عمومی منتفع می‌شود سینماها هستند که پس از ماه‌ها خاموشی چراغ‌ها و خالی بودن صندلی‌هایشان امیدوارند اکران تابستانی پرتماشاگری را تجربه کنند. اما در ایران که سرعت واکسیناسیون کم است و هنوز مشخص نیست چه زمانی میزان قابل توجهی از جمعیت کشور واکسینه خواهند شد، افق وضعیت سینماها نیز روشن نیست. در این وضعیت که مردم از ترس به خطر افتادن سلامتی‌شان، حاضر به سینما رفتن نیستند و صاحبان فیلم‌ها هم به اکران آثارشان رضایت نمی‌دهند، تکلیف سینماداران چیست؟ روز گذشته، ارائه قلیان و اکران دونفره در پردیس سینمایی شهرک، آن‌هم با قیمت‌های بالا، به‌عنوان راهکار این سینما برای رونق دادن به کارش خبرساز شد. با امیر پدرام علیزاده، مالک پردیس سینمایی شهرک، گفت‌وگو کردیم تا از صحت و سقم این ماجرا مطلع شویم.

نمایش سریال و فوتبال به جای فیلم
کرونا فقط بقای سینماهای کوچک را ـ که پیش از کرونا مشتری زیادی نداشتند ـ به خطر نینداخته و پردیس‌های سینمایی مدرن و تازه‌ساز را هم خلوت و سوت و کور کرده است. فعلا هم معلوم نیست سینماها چه زمانی دوباره از هیاهوی تماشاگرانی پُر خواهند شد که شوق تماشای فیلم مورد نظرشان را دارند. همین ابهام و سرگردانی باعث شده که پردیس سینمایی شهرک دست به اقدامی نامتعارف بزند و در صفحه اینستاگرامش چنین اطلاعیه‌ای را منتشر کند: «اکران اختصاصی بالای 20 نفر، نفری ۵۰(هزار) تومان، بین 10 تا 20 نفر، نفری ۱۰۰(هزار) تومان، زیر 10 نفر نفری ۱۷۰(هزار) تومان و اما 2 نفره و عاشقانه، نفری ۲۵۰(هزار) تومان. قلیون هم سفارش میدی می بری تو سینما.»
با مالک پردیس سینمایی شهرک تماس می‌گیریم تا از صحت و سقم ماجرا مطلع شویم. امیر پدرام علیزاده در جواب ما می‌گوید: «با توجه به وضعیت بد سینماها، برای راه‌اندازی و در واقع رونق دادن به پردیس از گروهی دعوت به‌کار کردیم که ادمین پیج اینستاگرام ما هم از اعضای این گروه است و این اطلاعیه‌، بدون اطلاع من، برای چند ساعت در استوری صفحه اینستاگرام ما منتشر شده بود. بعد از اینکه از موضوع مطلع شدم این استوری را برداشتیم چون چنین اتفاقی در پردیس سینما شهرک نیفتاده است.» از علیزداه می‌پرسم چطور ممکن است ادمین پیج موضوعی به این مهمی را بدون مشورت با او استوری کرده باشد که چنین پاسخ می‌دهد: «ما قصد داریم بعد از ۱۵ خرداد، دیگر در چرخه اکران نباشیم و می‌خواهیم پروانه سینما را باطل کنیم و به‌صورت خصوصی به نمایش فیلم خارجی یا سریال‌های شبکه نمایش خانگی یا مسابقات فوتبال بپردازیم. حتی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی را در برنامه داریم. از طرف دیگر، چون در کنار سالن‌های‌مان فودکورت داریم، می‌خواهیم امکانی فراهم کنیم که تماشاگران بتوانند در هنگام تماشای فیلم غذای‌شان را به داخل سالن ببرند و در واقع به این ترتیب به فودکورت‌مان هم رونق دهیم. در این‌باره صحبت‌های مقدماتی را با گروهی که برای راه‌اندازی آورده‌ انجام داده‌ایم، اما هنوز تصمیم نهایی‌مان را نگرفته‌ایم و متأسفانه ادمین پیج بدون اینکه هنوز کاری انجام داده باشیم این اطلاعیه را منتشر کرده است.»

فقط 3 بلیت!
پردیس سینمایی شهرک 4سالن و در حدود 400صندلی دارد. علیزاده درباره علت تصمیم‌شان برای خروج از چرخه اکران می‌گوید: «ما از عید تا حالا برای فیلم «تکخال» تنها 3بلیت فروخته ایم! آن‌هم درحالی‌که سینما شهرک در رَنک 5سینماهای تهران است. طبیعی است که در این شرایط دیگر نمی‌شود امیدوار بود. وقتی تهیه‌کننده‌ها حاضر به اکران فیلم‌های‌شان نیستند، چه کاری از دست ما ساخته است؟ ما در ازای خرید بلیت، آب معدنی و چیپس مجانی می‌دهیم؛ اما با این‌همه، کار و کاسبی رونق ندارد. اگر سینماها را آزاد بگذارند که طرح‌هایی را که باعث بیشتر شدن تماشاگران‌شان می‌شود اجرا کنند، بین سینماها رقابت به‌وجود می‌آید و تماشاگر هم از امتیازات این رقابت سود می‌برد.» علیزاده با اشاره به هزینه برق پردیس سینمایی شهرک ادامه می‌دهد: «فقط هزینه برق این 4 سالن در‌ماه چیزی حدود 30میلیون تومان است. مالیات و سایر هزینه‌ها را هم به آن اضافه کنید. پیش از کرونا، برای 2شیفت، در حدود 34نفر پرسنل داشتیم، اما الان اینجا را با 3نفر اداره می‌کنیم. ارشاد هم کمکی نمی‌کند؛ یعنی نمی‌تواند کمکی کند. 10میلیون تومان کمک‌هزینه می‌دادند که به ضامن نیاز داشت. من اگر به کسی زنگ بزنم تا برای این مبلغ ضمانتم بکند، اطرافیانم خیال می‌کنند که ورشکست شده‌ام. حتی در هنگام ساخت این پردیس ارشاد 150میلیون تومان کمک بلاعوض می‌داد که آنقدر من را بردند و آوردند که از خیر گرفتن آن گذشتم و این مکان را با سرمایه شخصی ام ساختم. بعد هم که اینجا داشت رونق می‌گرفت، کرونا آمد و سینماها تعطیل شدند.»
علیزاده حرف‌هایش را با تأکید بر اینکه در این سینما قلیان یا اکران زیر 10نفر وجود ندارد خاتمه می‌دهد و می‌گوید: «ما حتی اگر تصمیم قطعی بگیریم که از چرخه اکران خارج شویم و به‌صورت سالن خصوصی فعالیت کنیم، مطابق مقررات ارشاد و اماکن کار خواهیم کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید