• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 29 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131016
+
-

سرقت تجهیزات مخابراتی‌ در‌ سیستان و بلوچستان

مکث
سرقت تجهیزات مخابراتی‌ در‌ سیستان و بلوچستان

  بعد از شیوع کرونا و مجازی‌شدن دوره‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها، قطعی مداوم اینترنت در سیستان‌وبلوچستان بیشتر به چشم آمد. پیگیری‌ها نشان داد علاوه بر محرومیت بسیاری از مناطق این استان از دسترسی به اینترنت، عامل قطعی‌های مکرر، دزدی تجهیزات است. سرقت تجهیزات البته محدود به سیستان و بلوچستان نیست و در همه استان‌ها اتفاق می‌افتد؛ به‌طوری که طبق‌ گزارش اداره‌های دولتی بخش زیادی از اعتبار سالانه‌ هم به جای توسعه یا بهبود تجهیزات صرف جایگزین کردن اموال مسروقه می‌شود و بار اضافی به بودجه عمومی تحمیل می‌کند. در سیستان و بلوچستان هم گرچه در میان انواع سرقت تجهیزات شهری و برون‌شهری، بیشترین سرقت و تخریب مربوط به تجهیزات و علائم ایمنی در مسیرهای ارتباطی و تجهیزات برق‌رسانی است و سال گذشته بیش از 60میلیارد ریال هزینه روی دست استان گذاشته، اما سرقت یا تخریب تجهیزات مخابراتی هم مشکلات متعددی ایجاد کرده است.

تخریب خطوط فیبر نوری
مدیر مخابرات منطقه سیستان و بلوچستان در این‌باره می‌گوید: «در ماه‌های اخیر بسیاری از خطوط فیبرنوری استان توسط افراد محدودی هنجارشکن ناباب تخریب شده که بیشترین ضربه از این تخریب متوجه مردم است.» محمدحسین عیدی‌زاده می‌افزاید: «دستگاه‌های انتظامی و امنیتی برای جلوگیری از خرابکاری‌ها با اقتدار پای کار آمده‌اند و در این زمینه نیازمند کمک و همکاری مردم هستیم. هرچه ما هزینه جرم در زمینه سرقت و تخریب تجهیزات مخابراتی را افزایش دهیم، هنجارشکنی و تخریب‌ها به نسبت کاهش می‌یابد.»

نارضایتی مردم از سرقت‌ها
وی با تشکر از استاندار، دادستان، نیروهای امنیتی و انتظامی که با جدیت وارد کار شده‌‌اند ابراز امیدواری می‌کند سرقت‌ها کاهش پیدا کند، زیرا این سرقت‌ها موجب اختلال در مخابرات و ایجاد نارضایتی مردم و حس ناامنی در استان شده است.
مدیر مخابرات منطقه سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: «۱۲۰۰کیلومتر فیبر زمینی در استان از محل اعتبار USO در حال انجام است که از این مقدار ۱۰۰کیلومتر انجام شده و بقیه در ۶محور در دست اجراست و تا پایان سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.»

ارتقای 500سایت
عیدی‌زاده همچنین به ارتقای ۵۰۰سایت مخابرات در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: «۶۰سایت تاکنون راه‌اندازی شده و امیدواریم بقیه سایت‌ها تا پایان تیر راه‌اندازی شود.» او معتقد است توسعه بسترهای مخابرات که همه مردم از آن استفاده می‌کنند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چون نقشی که مخابرات در زندگی کنونی ما دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هیچ توسعه‌ای بدون مخابرات و بسترهای ارتباطی آن امکان‌پذیر نیست.
عیدی‌زاده ادامه می‌دهد: «با توجه به بیماری کرونا در جامعه نیاز دانشگاه‌ها، استادان، دانشجویان و دانش‌آموزان بیشتر نمایان شده و همچنین بانکداری مدرن و مسائل فرهنگی و اجتماعی بدون بسترهای ارتباطی امکان‌پذیر نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید