• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 27 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130803
+
-

چالش‌آب دامداری در‌کُلر‌

اهالی روستای «کلر» در بخش مرکزی گناوه در حالی درباره تامین آب آشامیدنی خود گلایه دارند که سرانه آب اختصاص یافته به آنها روزانه به بیش از 1600لیتر در روز می‌رسد

مکث
چالش‌آب دامداری در‌کُلر‌

سیده زهرا عباسی- خبرنگار

 روستای «کلر» در بخش مرکزی گناوه در استان بوشهر قرار دارد و اهالی آن معتقدند طی سال‌های گذشته آب‌ آشامیدنی روستا با بحران مواجه بوده است.
اهالی این روستا روز گذشته (یکشنبه) در اعتراض به این مشکل در حیاط فرمانداری گناوه حضور یافتند.

مشکل چندساله
رئیس شورای اسلامی روستا با بیان اینکه این مشکل از چند سال پیش مطرح شده است، به همشهری می‌گوید: «چند سال است برای تامین آب آشامیدنی مشکل داریم، اما این مشکل از سال گذشته و به‌ویژه در روزهای اخیر حاد شده؛ به‌طوری که در بسیاری از ساعت‌های روز، آب قطع است.»
حیدر احمدی توضیح می‌دهد: «آب روستا از ایستگاه آبرسانی شول تامین می‌شود. شول و همه روستاهای اطراف 24ساعته آب دارند، اما ما فقط چند ساعت در روز آب داریم که آن هم با افت فشار و قطعی همراه است.»  به‌گفته او، روستای «کلر» در 36کیلومتری مرکز شهرستان گناوه به جاده اصلی، بازار و... دسترسی ندارد و در نتیجه شغل مردم فقط کشاورزی و دامداری است؛ کشاورزی به‌دلیل خشکسالی راکد شده است و دامداری هم بدون کشاورزی راه به جایی نمی‌برد.

تامین آب دام به‌عهده آبفا نیست
این در حالی است که مدیر آبفای بندر گناوه اعتراض مردم را بجا نمی‌داند و به همشهری می‌گوید: «روستا 96نفر جمعیت دارد که از این تعداد عده‌ای ساکن و بقیه غیرساکن هستند. روزانه 250مترمکعب آب به روستا اختصاص می‌یابد که تقریبا 3برابر سهمیه است، اما اهالی 10هزار راس دام دارند و از آب آشامیدنی برای دام‌های خود استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که تامین آب دام بر عهده جهاد کشاورزی است.»
علی محمدی با بیان اینکه اهالی روستا در سال‌های گذشته از آب چاه برای دام‌های خود استفاده می‌کردند، می‌افزاید:‌ «منابع آب طی برنامه‌ای چاه‌ها را پلمب کرده است و حالا اهالی در این‌باره مدعی هستند که کمبود آب دارند؛ درحالی‌که مشکل، آب آشامیدنی نیست و آب آشامیدنی برای دام است.»
او توضیح می‌دهد: «آبفا از ساعت 6صبح تا 15آب آشامیدنی به روستا اختصاص می‌دهد، اما متأسفانه خانه‌ها آب انبار قدیمی دارند و اهالی در مساحت 100تا 150متر آب آشامیدنی را ذخیره می‌کنند. ذخیره آب هم معمولا با پمپ انجام می‌شود که مکنده است و موجب افت فشار می‌شود و بالانس شبکه آب را به هم می‌ریزد.»
مدیر آبفای بندرگناوه با بیان اینکه پمپ‌ها باید از مدار خارج شوند، اما اهالی همکاری نمی‌کنند، ادامه می‌دهد:‌ «امروز (دوشنبه) جلسه‌ای در این‌باره داریم و منابع آبی موافقت کرده است به اهالی مجوز حفر چاه آب بدهد.»

‌***
آماری که آبفا ارائه می‌دهد قابل تأیید است. درحالی‌که سرانه استاندارد مصرف آب در جهان برای هر نفر 150لیتر در شبانه‌روز است، روزانه 250مترمکعب یا 250هزار لیتر آب به این روستا اختصاص می‌یابد که با محاسبه جمعیت 96نفری‌ «کلر» و 48نفری روستای همسایه یعنی «کمالی» برای هر نفر بیش از 1600 لیتر در روز می‌رسد؛ یعنی چند برابر استاندارد جهانی و سرانه 250 لیتری بوشهری‌ها.

این خبر را به اشتراک بگذارید