• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
چهار شنبه 6 تیر 1403
کد مطلب : 228294
+
-

کلید حل چالش‌های زیست‌محیطی در دولت چهاردهم

یکی از موضوعاتی که نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به آن اشاره می‌کنند، لزوم اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم رهبری است که چند مورد از آنها مشخصا درباره صیانت از محیط زیست است.  در سیاست‌های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری بر پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌های غیرمجاز، مدیریت تغییرات اقلیمی، گسترش اقتصاد سبز، تعادل‌بخشی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی و تقویت دیپلماسی محیط‌زیست تأکید شده است.
آلاینده‌ها موضوع مورد اشاره در ماده‌های ۴ و ۵ است که  به «پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌های غیرمجاز، جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلوده‌کنندگان و تخریب‌کنندگان محیط‌زیست و الزام آنان به جبران خسارت» اشاره و به پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آﻻینده هوا، آب، خاک، آلودگی‌های صوتی و... پرداخته است.
ماده ۶ به تهیه اطلس زیست‌بوم کشور تاکید و بر بهره‌برداری از منابع طبیعی متناسب با ظرفیت اکولوژیک  اشاره دارد. براساس ماده ۷ نیز باید بر مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی نظیر بیابان‌زایی، گردوغبار به‌ویژه ریزگردها، خشکسالی و شناخت پدیده‌های نوظهور زیست‌محیطی و مدیریت آن توجه شود.  گسترش اقتصاد سبز نیز موضوعی است که در ماده۸ به آن پرداخته شده و بر صنعت کم‌کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصوﻻت کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پساب‌ها، اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه‌سازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی به‌ویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط‌زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی سبز و غیرفسیلی ازجمله برقی و افزایش حمل‌ونقل همگانی به‌ویژه در کلانشهرها تأکید دارد.
ماده ۹ بر ضرورت تعادل‌بخشی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان‌داری، مدیریت عوامل کاهش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و تبخیر و کنترل ورود آﻻینده‌ها تأکید کرده است. در ماده ۱۰ نیز به استقرار نظام حسابرسی زیست‌محیطی در کشور با لحاظ ارزش‌ها و هزینه‌های زیست‌محیطی (تخریب، آلودگی و احیاء) در حساب‌های ملی و در ماده ۱۱ به حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست اشاره شده است. ماده‌های ۱۲ تا ۱۴ هم به موضوعات فرهنگی و علمی مرتبط با محیط‌زیست توجه کرده است و درنهایت ماده ۱۵ به تقویت دیپلماسی محیط‌زیست با کشورهای دیگر تاکید دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید