طبق قانون شرکتهای ایرانخودرو و سایپا بهدلیل زیانهای سنگین باید از بورس اخراج شوند اما خروج این شرکتها از بازار سهام چالشهایی دارد که میتواند شرایط بورس را بدتر کند. بر همین اساس روز گذشته وزارت اقتصاد اعلام کرد: تصمیم گرفته شد تا درباره عدمخروج شرکتهای خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تأیید شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران برسد. به گزارش همشهری، طبق دستورالعمل پذیرش بورس تهران، شرکتهایی که در 3 سال مالی متوالی یا 4 سال متناوب از 5 سال گذشته، زیان انباشته آنها بیش از نصف سرمایه آنها باشد و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شوند، پذیرش آنها در بورس لغو و به بازار پایه فرابورس منتقل میشوند.شرکتهای ایرانخودرو و سایپا در زمره چنین شرکتهایی هستند و در طول 4سال گذشته همواره زیانده بودهاند. بر همین اساس تیرماه سال قبل هیأت پذیرش بورس به این دو شرکت یک سال فرصت داد که از شمول قانون تجارت خارج شوند اما با گذشت یک سال زیان این شرکتها نه فقط کاهش نیافت بلکه بیشتر هم شد.
مهلت تعیین شده برای شرکتهای خودروسازی 31تیرماه به پایان میرسد و بورس تهران چارهاي جز اخراج این شرکتها ندارد. اما با توجه به اثرگذاری سهام شرکتهای خودروسازی در بورس وزارت اقتصاد در تلاش است ماجرا را حل کند.
در نتیجه روز گذشته وزارت اقتصاد با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: تصمیم گرفته شد تا درباره عدمخروج شرکتهای خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تأیید شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران برسد.
به زعم کارشناسان خروج شرکتهای خودروسازی از بورس میتواند منجر به نزول شاخصهای بورس شود؛ نزولی که از مدتها پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
چالش بر سر اخراج خودروسازان
در همینه زمینه :