• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130379
+
-

کفش‌های هوشمند برای کمک به نابینایان

جهان استارت‌آپی
کفش‌های هوشمند برای کمک به نابینایان

کفش InnoMake که توسط استارت‌آپ اتریشی Tec-Innovation تولید شده است با استفاده از حسگرهای فراصوت به کاربران نابینا درخصوص موانع موجود در مسیر آنها هشدار می‌دهد.
به گزارش وب‌سایت نیواطلس، این کفش ممکن است به لطف دوربین‌های یکپارچه‌اش، به‌زودی حتی از توانایی بیشتری نیز برخوردار شود. مانند کفش Le Chal که توسط هندی‌ها طراحی شده است، هر کفش InnoMake دارای یک ماژول سنجش مجاورت روی انگشتان پاست که از آن پالس‌های فراصوت ساطع می‌شود و سپس پژواک آن پالس‌ها را از اجسامی که در پیش رو دارد، دریافت می‌کند. به این ترتیب این کفش می‌تواند موانع احتمالی واقع شده تا 4متر در مقابل کاربر را تشخیص دهد و با این وصف به شخص از طریق سیستم بازخورد لمسی که باعث وز وز کفش می‌شود، همراه با یک هشدار قابل شنیدن در تلفن هوشمند متصل به بلوتوث، اخطار داده می‌شود.
علاوه بر این، می‌توان ال‌ای‌دی‌هایی روی هر حسگر قرار داد تا هر زمان مانعی شناسایی شد، چشمک بزند. این کفش با مشارکت دانشگاه صنعتی گراتس اتریش طراحی شده است. اکنون دانشمندان در این مؤسسه در حال توسعه نسخه مجهز به دوربین در ماژول حسگر متحرک کفش هستند.
خروجی از دوربین توسط الگوریتم‌های یادگیری عمیق تجزیه و تحلیل می‌شود. اول از همه، ویدئو برای تکمیل سیستم فراصوت استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مسیر پیش‌رو بدون مانع است. علاوه بر این، هنگامی که مانعی شناسایی شد، از ویدئو برای تشخیص استفاده می‌شود تا معلوم شود آیا چیزی است که کاربر باید از روی آن رد بشود (مانند سنگ) یا از کنارش بگذرد (مانند یک چاله) یا از برخورد به آن (مانند یک دیوار) جلوگیری کند.
 بر این اساس به آنها هشدار داده می‌شود. برنامه همچنین از واحدهای حسگر جدید متصل می‌خواهد تا داده‌ها را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند. به این ترتیب می‌توان «نقشه‌های موانع» در شهرهای مختلف را ایجاد کرد و هنگام نزدیک شدن به مکان‌های خطرات شناخته‌شده به نابینایان اخطار قبلی داده شود. گفته می‌شود هزینه یک جفت از این کفش‌ها، حدود 3200یورو خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید